In mijn post van 14 oktober staat dat het grootste voordeel van 1 tandwiel vooraan is dat je je cassette veel vollediger gaat gebruiken. Bij 2 tandwielen vooraan zullen vooral de middelste tandwielen van de cassette gebruikt worden en zullen de buitenste tandwielen dus niet versleten zijn wanneer je je cassette moet vervangen. Wat je hier vertelt klopt als een bus, en ik geef je hier dan ook helemaal gelijk in. Ik begrijp ook dat vooraan altijd op het kleine of het grote rijden niet zo goed als een tandwiel dat er tussen in zit. Maar zoals ik eerder al zei, ik ondervind geen enkel nadeel aan 2 tandwielen vooraan. Waarom zou 1 tandwiel dan beter zijn ?_Knarf_ schreef: Het zijn dan ook vooral de zware vitessen die je laat wegvallen hé.
Bij een 2X is dat kleine blad eigenlijk te klein. En dat grote te groot. Daarom dat je moet schakelen Hoe vaak gebruik je de 3 zwaarste versnellingen ? Op uw casette achteraan gebruikt ge een 4-tal tandwielen héél vaak. De anderen worden bijna niet gebruikt omdat ge vooraan zit te shiften.
Bij een 2X 11 heb je netto door overlap ook eigenlijk maar 14 versnellingen. Door een 1X vallen er dus maar 3 weg. Maar omdat ge dan een 11/46 kunt gebruiken is het zelfs nog minder dan 3 volledige die er wegvallen.
Als uw 2 grootsten zouden wegvallen, en uw allerkleinste. Zou ge ze veel missen ? Ik denk het niet...
Ik zie nog altijd het voordeel dat ik met 2 tandwielen vooraan veel sneller terug geschakeld heb wanneer ik onverwacht moet terug schakelen. Vooraan een tandwiel kleiner gaan komt overeen met achteraan 2 à 3 tandwielen naar boven gaan, maar gaat veel en veel sneller. Vaak merk ik zelfs terwijl ik aan't klimmen ben dat ik veel te zwaar zit en schakel ik snel vooraan kleiner en dat gaan vanzelf.
Ik heb ook wel al gezegd dat iemand die sterker is dan ik minder problemen zal hebben met minder tandwielen. Dat begrijp ik 100%. Dat er verschillende merken zijn die in hun gamma geen fietsen met 2 tandwielen vooraan meer aanbieden zie ik maar met lede ogen aan. Ik begrijp helemaal dat sommige mensen liever met 1 tandwiel vooraan rijden, maar ik vind wel dat de fabrikanten nog altijd dat klanten de keuze moeten laten door sommige modellen aan te bieden met 1 tandwiel en andere modellen met 2 tandwielen.