27,5" banden op 29" kader

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 27,5" banden op 29" kader

Bericht door _anonymus_ »

Scott Genius is er volgens mij op voorzien. Spark weet ik niet.
Ik lees het vooral in tests van de Amerikaanse, wat exclusievere merken, zoals Santa Cruz, Yeti, Intense... Misschien komt het ook wel meer voor op all-mountain dan op XC-fietsen. Amerikaanse markt is natuurlijk wat anders dan de onze, maar daar komen de trends tegenwoordig wel vooral vandaan.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: 27,5" banden op 29" kader

Bericht door kenny »

_anonymus_ schreef:Scott Genius is er volgens mij op voorzien. Spark weet ik niet.
Ik lees het vooral in tests van de Amerikaanse, wat exclusievere merken, zoals Santa Cruz, Yeti, Intense... Misschien komt het ook wel meer voor op all-mountain dan op XC-fietsen. Amerikaanse markt is natuurlijk wat anders dan de onze, maar daar komen de trends tegenwoordig wel vooral vandaan.
Kleine kanttekening daarbij: onder 27,5+ begrijpen die gasten een 2.8 band. Een 3.0 past al niet meer bij de meesten.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 27,5" banden op 29" kader

Bericht door _anonymus_ »

Goeie opmerking! Er wordt idd meestal over 2.8 als max gesproken.
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: 27,5" banden op 29" kader

Bericht door TopBike »

XC gericht is het mogelijk op de Open One+
Ik plan er deze winter eindelijk mee te experimenteren.
MVO
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 13:39
Rijdt met: scott scale 950 (2019)

Re: 27,5" banden op 29" kader

Bericht door MVO »

Het idee was om een 2 de set banden aan te kopen zijnde 27,5 om de meer technische parcours te kunnen doen. Ik lees overal dat de 29 super zijn maar dat 27,5 beter zijn voor het korte bochtwerk enz.
Het is namelijk ook goedkoper om een set wielen te kopen dan een 27,5 fiets :-)
Bedankt al voor jullie reactie's!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 27,5" banden op 29" kader

Bericht door spaghetti_2 »

MVO schreef:Het idee was om een 2 de set banden aan te kopen zijnde 27,5 om de meer technische parcours te kunnen doen. Ik lees overal dat de 29 super zijn maar dat 27,5 beter zijn voor het korte bochtwerk enz.
Het is namelijk ook goedkoper om een set wielen te kopen dan een 27,5 fiets :-)
Bedankt al voor jullie reactie's!
Hoe levendig een fiets is in het bochtenwerk hangt vooral af van de geometrie van de fiets, en niet zomaar van de bandenmaat. Aangezien je door een gewone switch van 29" naar 27.5" ook de geometrie (en dus het rijgedrag) van je fiets wat aanpast durf ik niet te voorspellen dat je zomaar een levendigere fiets gaat krijgen. Ik ben twee jaar geleden overgeschakeld van een 26" fully naar een 29" hardtail en vind mijn huidige fiets veel beter en gemakkelijker sturen.
Plaats reactie