welke kids mtb (5-8jaar)

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Zotte Marre »

rubenv schreef:
KennethS schreef:
Zotte Marre schreef:'t Gaat hier alleen over prijs & merken, maar al nagedacht over de specificaties ?

Onafhankelijk van het merk, wil je toch een fiets waarmee ze zich amuseren, m.a.w.:
- beter net iets te klein ipv van te groot
Voor kinderen dus niet mee eens. Ze groeien namelijk nog en anders wordt het duurdere grap.
opzich gaan de fietsjes even lang mee als je altijd wacht tot ze al te klein zijn. Maar ben het ook wel niet eens dat de fietsjes beter te klein zijn. Op volledig vlakke paden kan het kloppen, maar heb hier al goed gemerkt. Hoe groter de wielen hoe beter ze over wortels ed rijden. Net hetzelfde als vroeger van 26" naar 29" wielen. Ik koop zo snel als het gaat een grotere fiets. En telkens gaat het beter. Mijn dochter is nu 6,5jaar en rijd ongeveer een jaar op een 20". Nu heb ik een canyon young heroes 24" besteld. Deze zijn volgens de site vanaf 1m20. De meeste merken zijn met een 24" vanaf 1m30. Zal het deze week weten. De scott hou ik ook wel om naar school enz te rijden. Dus ze kan nadien altijd kiezen welke ze wilt meenemen :-D
Toch nog nuances, (en elk zijn mening natuurlijk):
- ik bedoel: als de maat (20" of 24") een randgeval is, beter de kleine versie kiezen. Je geloof toch zelf niet dat het handig fietsen is als je amper aan je stuur kunt en met je knieën tegen je neus (want het zadel moet zo laag);
- mijn zoon is 8 (volgende maand), 1m30 (is wel klein voor zn leeftijd), rijdt nog op zn 20", maar rijdt zeer steil bergaf (poep ver boven zijn achterwiel), dat zou hij met een 24" nog niet kunnen
- ik heb 3 kinderen, dus fietsen schuiven genoeg door, dat is het probleem (bij mij) niet;
- hoe groter de wielen hoe beter over wortels etc, uiteraard, ik rij ook met 29'ers, maar ben een dikke 10 jaar geleden ook gestart met 26" met vaste vork: dat Spartaans fietsje heeft me heel veel techniek gegeven, dus laat die kinderen maar even met kleinere wielen rijden en veel voeling krijgen met ruwe ondergrond. Hoe minder comfort/gemak, hoe meer rijtechniek ze onbewust meekrijgen !
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door rubenv »

idd ieder zijn mening. Voor mij is een kinderfiets niet te groot als ze met hun voeten aan de grond komen. Ik kan zelf ook niet overweg met een te kleine fiets, heel de tijd het gevoel dat ik met mijn knieën tegen het stuur kom. Ik ben 1m70 en neem bij twijfel altijd de grote maat. En je mag mij altijd proberen te volgen op een technische single track. Natuurlijk heb ik de techniek al, en de kinderen moeten het nog leren. Zal het binnenkort weten te zeggen of ze beter rijd op haar 20" fiets dan op de 24" :wink:
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Zotte Marre »

rubenv schreef:idd ieder zijn mening. Voor mij is een kinderfiets niet te groot als ze met hun voeten aan de grond komen. Ik kan zelf ook niet overweg met een te kleine fiets, heel de tijd het gevoel dat ik met mijn knieën tegen het stuur kom. Ik ben 1m70 en neem bij twijfel altijd de grote maat. En je mag mij altijd proberen te volgen op een technische single track. Natuurlijk heb ik de techniek al, en de kinderen moeten het nog leren. Zal het binnenkort weten te zeggen of ze beter rijd op haar 20" fiets dan op de 24" :wink:
Ik veronderstel dat ge nog gene dropper op een 24" gaat zetten ;-) en op je Bronson wel ... ;-) Veel succes! Zolang ze zich maar amuseren !
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door rubenv »

Bronson is weg. Maar op de tallboy heb ik wel een dropper. Gebruik ik wel niet op singletracks. Een dropper op een kinderfiets is misschien wat overdreven. Maar denk al wel aan wat upgrades :-)
Het belangrijkste is idd dat ze zich amuzeren. Zelf vind ik het ook geweldig om ze bezig te zien.
Moet ook wel toegeven dat ik soms zelf niet kan wachten om een nieuwe fiets voor de kinderen te kopen :-)
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door _alain_ »

Terwijl papa zich druk maakt over het gewicht, de grootte, wat kan ik upgraden,...
Denkt de kleine van "ik wil een groene"
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door rubenv »

Ze is vooral blij met dikwijls een nieuwe fiets :-)
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Zotte Marre »

_alain_ schreef:Terwijl papa zich druk maakt over het gewicht, de grootte, wat kan ik upgraden,...
Denkt de kleine van "ik wil een groene"
Dat lukt bij de eerste, vanaf dan is het: schijfremmen, papa ? verende vork papa? helm met kin :bounce: :bounce:
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door rubenv »

Zalig :-)


Zotte Marre schreef:
_alain_ schreef:Terwijl papa zich druk maakt over het gewicht, de grootte, wat kan ik upgraden,...
Denkt de kleine van "ik wil een groene"
Dat lukt bij de eerste, vanaf dan is het: schijfremmen, papa ? verende vork papa? helm met kin :bounce: :bounce:
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Muntanya »

_alain_ schreef:Terwijl papa zich druk maakt over het gewicht, de grootte, wat kan ik upgraden,...
Denkt de kleine van "ik wil een groene"
In ons geval: drinkbushouder (geen plaats voor op frame van de citybike die ik aan het ombouwen ben als startoplossing), bar ends want dat staat stoer (hoewel papa er geen heeft) en de banden moeten op zijn minst een Mad Mike of een Jumpin Jack zijn (en niet die niet-stoere hybride banden die op de citybike zitten).
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Free_ltd »

Heb ik toch geluk met mijne zoon. Enige voorwaarde was die drinkbus erop. En dat is geen senicure, want heb er eentje met mijne fiets moeten wisselen waar ge de drinkbus er aan de zijkant kunt uittrekken. Kader is wel klein van zo een 20" :lol:
Het volgende dat hij dan wel wilde, was een leuke bel.

Nu ben ik er voor een jaar of 2 vanaf en dan zien we wel weer :lol:
Plaats reactie