welke kids mtb (5-8jaar)

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Free_ltd »

Ziet er prima uit.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Muntanya »

Ik heb gemerkt dat Canyon ook een zeer aantrekkelijk en uitgebreid gamma heeft voor kinderen. Ik vraag mij alleen af hoe die het doen op de 2dehands markt.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Zotte Marre »

't Gaat hier alleen over prijs & merken, maar al nagedacht over de specificaties ?

Onafhankelijk van het merk, wil je toch een fiets waarmee ze zich amuseren, m.a.w.:
- beter net iets te klein ipv van te groot (mijn zoon heeft op zn 6 een 20" gekregen (FELT), wordt nu 8 en zou al op een 24" kunnen. Toch ga ik nog een jaartje wachten. Met een kleine, speelse fiets zullen ze sneller leren (technisch).
- een vaste vork (op een 20") is een aanrader, banden zacht genoeg, en zo leren ze de ondergrond aanvoelen (verende vorken op fietsen van 200-300€ zijn toch zwaar, veren nauwelijks en zijn dus alleen balast, vanaf 24" wordt een verende vork misschien nuttig;
- check of je het voorste tandwiel (bij die fietsjes meestel 1 x 7) los kan vervangen (ipv de volledige crank), die gastje verslijten sneller dan je denkt,

Merk kopen (ala Cube, Felt) zeker aan te raden !
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Jumping Jack »

Dat van die vork is zeker een goed punt. Op de Scott van mijn zoon weegt de vork eigenlijk veel te veel, maar ja, zo'n verende vork ziet er een pak cooler uit natuurlijk. Voor een achtjarige geen onbelangrijk gegeven.

Vorig weekend zijn buitenbandjes (soort hybride banden van Kenda) vervangen door Schwalbe Black Jack's, nu is ie helemaal stoer 8) .
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door Zotte Marre »

Jumping Jack schreef:Dat van die vork is zeker een goed punt. Op de Scott van mijn zoon weegt de vork eigenlijk veel te veel, maar ja, zo'n verende vork ziet er een pak cooler uit natuurlijk. Voor een achtjarige geen onbelangrijk gegeven.

Vorig weekend zijn buitenbandjes (soort hybride banden van Kenda) vervangen door Schwalbe Black Jack's, nu is ie helemaal stoer 8) .
Als de papa ook met een vaste vork rijdt, willen ze meestal zelf geen verende ... ('t zit gewoon in de uitleg ;-)
beaver82
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 nov 2012 16:26
Rijdt met: 2015 Trek Superfly8

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door beaver82 »

Vaste vork, enkel blad van voor, trigger shifter, korte crankarmen en zo licht mogelijk.
Dat zou het een beetje moeten opsommen in 20" en 24". Bv. Orbea MX team 24"
psychoboarderke
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: di 04 dec 2012 11:07

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door psychoboarderke »

Ben zelf ook aan het kijken voor junior momenteel.

Qua gewicht ben ik nog geen fietsje tegengekomen dat zo weinig weegt als deze:

https://superiorbikes.eu/be/2018/junior ... e-team-red

Meestal zitten ze aan de 10kg. Maar de kans is klein dat hij nog ergens beschikbaar is vrees ik..
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door sam2300 »

Check zeker ook Commencal eens. Bij ons niet meteen het bekendste merk, maar bv Duitsland rijdt er vol mee. Is vooral gericht op de enduro en dus speelse rijstijl, net hetgeen dat je toch op je kind wilt overbrengen... Ze hebben ook een "second hand" afdeling op hun site, en je hebt de mogelijkheid om frame/vork apart te kopen. (En dus zelf samen op te bouwen.) De prijzen vallen ook best mee.

Mijn dochter is 3,5 jaar en doet niks liever dan mee het bos induiken op haar Commencal Ramones 16".
Check ook de diverse online reviews maar...
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door KennethS »

Zotte Marre schreef:'t Gaat hier alleen over prijs & merken, maar al nagedacht over de specificaties ?

Onafhankelijk van het merk, wil je toch een fiets waarmee ze zich amuseren, m.a.w.:
- beter net iets te klein ipv van te groot
Voor kinderen dus niet mee eens. Ze groeien namelijk nog en anders wordt het duurdere grap.
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: welke kids mtb (5-8jaar)

Bericht door rubenv »

KennethS schreef:
Zotte Marre schreef:'t Gaat hier alleen over prijs & merken, maar al nagedacht over de specificaties ?

Onafhankelijk van het merk, wil je toch een fiets waarmee ze zich amuseren, m.a.w.:
- beter net iets te klein ipv van te groot
Voor kinderen dus niet mee eens. Ze groeien namelijk nog en anders wordt het duurdere grap.
opzich gaan de fietsjes even lang mee als je altijd wacht tot ze al te klein zijn. Maar ben het ook wel niet eens dat de fietsjes beter te klein zijn. Op volledig vlakke paden kan het kloppen, maar heb hier al goed gemerkt. Hoe groter de wielen hoe beter ze over wortels ed rijden. Net hetzelfde als vroeger van 26" naar 29" wielen. Ik koop zo snel als het gaat een grotere fiets. En telkens gaat het beter. Mijn dochter is nu 6,5jaar en rijd ongeveer een jaar op een 20". Nu heb ik een canyon young heroes 24" besteld. Deze zijn volgens de site vanaf 1m20. De meeste merken zijn met een 24" vanaf 1m30. Zal het deze week weten. De scott hou ik ook wel om naar school enz te rijden. Dus ze kan nadien altijd kiezen welke ze wilt meenemen :-D
Plaats reactie