Nieuwe MTB

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Roovie
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 29 aug 2009 19:23
Rijdt met: Scott Scale 40 2009
Contacteer:

Re: Nieuwe MTB

Bericht door Roovie »

Ik snap het.
Vandaar dat ik graag eens de mening had gehoord van iemand die ervaring heeft met één van de twee modellen...

Zelf heb ik dus nog een 26" hardtail met 100 mm veerweg.
Dit stoort me eigenlijk niet die 100 mm. De dealer waar ik hem zou kopen vertelde me ook dat, als je 100 mm gewoon bent, 120 mm ineens 'te veel' gaat zijn.
Of te 'soft'. Niet mijn woorden maar van de verkoper.

En zoals ik al zei, momenteel verblijf ik in Zwitserland, waar een 910 beter zou zijn. Het kan ook zijn dat ik niet meer terugkom, en dan is misschien een RC weer beter voor 'bij ons' in Belgiê.
Het zou de eerst keer zijn dat ik een fully zou gebruiken. Dus alle advies is welkom.
En diegenen die al iets geschreven hebben, dank daarvoor. :)
Gebruikersavatar
Den EffiSten
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 mei 2009 12:44
Rijdt met: Scott Scale 20 en 910

Re: Nieuwe MTB

Bericht door Den EffiSten »

Hey. Super interessante vraag want ik heb dezelfde :).
Ik ben wel meer en meer aan de gewone spark aan het leunen omdat die 120mm Fox vorken blijkbaar toch een stuk beter zijn.
En dan heb je idd de dropper. Iets waar het toch al redelijk technisch voor moet zijn voor ik die plan te gebruiken maar zoals dat gaat met die nieuwe dingen, als je het gewoon geraakt kan je niet meer zonder.
Ik heb zelf redelijk wat XC races gereden maar ben nu wat meer geïnteresseerd in het iets avontuurlijkere werk.
Ik denk dat beide fietsen wel zouden kunnen werken maar dat het met de RC sneller zal gaan. Met de Spark 910 zal het iets minder concentratie vragen wat op de lange tochten wel handig is om fouten te vermijden.
Roovie
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 29 aug 2009 19:23
Rijdt met: Scott Scale 40 2009
Contacteer:

Re: Nieuwe MTB

Bericht door Roovie »

Den EffiSten schreef:Hey. Super interessante vraag want ik heb dezelfde :).
Ik ben wel meer en meer aan de gewone spark aan het leunen omdat die 120mm Fox vorken blijkbaar toch een stuk beter zijn.
En dan heb je idd de dropper. Iets waar het toch al redelijk technisch voor moet zijn voor ik die plan te gebruiken maar zoals dat gaat met die nieuwe dingen, als je het gewoon geraakt kan je niet meer zonder.
Ik heb zelf redelijk wat XC races gereden maar ben nu wat meer geïnteresseerd in het iets avontuurlijkere werk.
Ik denk dat beide fietsen wel zouden kunnen werken maar dat het met de RC sneller zal gaan. Met de Spark 910 zal het iets minder concentratie vragen wat op de lange tochten wel handig is om fouten te vermijden.
Je hebt gelijk.
En wat bedoel je dan juist met het iets avontuurlijkere werk? Ardennen of buitenland?
Als ik mijn eerste gedacht volg kies ik de RC Pro. En naar het schijnt zijn de SID vorken dan ook weer veel stijver als de Foc 32 sc.
Maar idd, een Fox 34 SC zal zeker nog stijver zijn.
Ik kan gewoon niet kiezen :) Als ik nu een budget had voor een Spark Premium kocht ik die. Die is helemaal in orde.
Maar dat is toch net iets teveel!
Met welke fiets(en) heb jij zelf ervaring?
Gebruikersavatar
Den EffiSten
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 mei 2009 12:44
Rijdt met: Scott Scale 20 en 910

Re: Nieuwe MTB

Bericht door Den EffiSten »

Roovie schreef:
Den EffiSten schreef:Hey. Super interessante vraag want ik heb dezelfde :).
Ik ben wel meer en meer aan de gewone spark aan het leunen omdat die 120mm Fox vorken blijkbaar toch een stuk beter zijn.
En dan heb je idd de dropper. Iets waar het toch al redelijk technisch voor moet zijn voor ik die plan te gebruiken maar zoals dat gaat met die nieuwe dingen, als je het gewoon geraakt kan je niet meer zonder.
Ik heb zelf redelijk wat XC races gereden maar ben nu wat meer geïnteresseerd in het iets avontuurlijkere werk.
Ik denk dat beide fietsen wel zouden kunnen werken maar dat het met de RC sneller zal gaan. Met de Spark 910 zal het iets minder concentratie vragen wat op de lange tochten wel handig is om fouten te vermijden.
Je hebt gelijk.
En wat bedoel je dan juist met het iets avontuurlijkere werk? Ardennen of buitenland?
Als ik mijn eerste gedacht volg kies ik de RC Pro. En naar het schijnt zijn de SID vorken dan ook weer veel stijver als de Foc 32 sc.
Maar idd, een Fox 34 SC zal zeker nog stijver zijn.
Ik kan gewoon niet kiezen :) Als ik nu een budget had voor een Spark Premium kocht ik die. Die is helemaal in orde.
Maar dat is toch net iets teveel!
Met welke fiets(en) heb jij zelf ervaring?
Mocht ik niet verder gaan dan Ardennen zou ik een RC nemen. Maar voor hooggebergte (bvb altra raid de la meije of alp epic) de spark. Denk maar aan langere afdalingen met wat lastige steen of wortel secties. Ik rij nu meerdaagse met een stumpjumer hardtail met een fox 32 SC. Lukt me wel maar kan soms flink lastig zijn en je bent natuurlijk beperkt in de snelheid downhill. Niet dat ik de ambitie heb daar resultaten mee te boeken maar ik vind dat gewoon plezant.
Ik ga mss niet kiezen en de spark ultimate nemen [-o<
Roovie
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 29 aug 2009 19:23
Rijdt met: Scott Scale 40 2009
Contacteer:

Re: Nieuwe MTB

Bericht door Roovie »

Ok, de ultimate is natuurlijk wel hélémaal af! Maar dat is serieus boven mijn budget.
Goed om te weten dat een RC ook zeker voldoende is voor Ardennen en iets soortgelijks.

Ik ga nog ff nadenken, het is te moeilijk om te beslissen... :) Ik zie van beide modellen de voordelen in, en ze zijn even knap naar mijn mening.
Ik kom van een Scale 940 van 2009 met 100mm Fox vooraan, een nieuwe Spark zal ongetwijfeld al een wereld van verschil zijn!
Gebruikersavatar
Den EffiSten
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 mei 2009 12:44
Rijdt met: Scott Scale 20 en 910

Re: Nieuwe MTB

Bericht door Den EffiSten »

Roovie schreef:Ok, de ultimate is natuurlijk wel hélémaal af! Maar dat is serieus boven mijn budget.
Goed om te weten dat een RC ook zeker voldoende is voor Ardennen en iets soortgelijks.

Ik ga nog ff nadenken, het is te moeilijk om te beslissen... :) Ik zie van beide modellen de voordelen in, en ze zijn even knap naar mijn mening.
Ik kom van een Scale 940 van 2009 met 100mm Fox vooraan, een nieuwe Spark zal ongetwijfeld al een wereld van verschil zijn!
Dat is zeker :)
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Nieuwe MTB

Bericht door dennisVO »

[quote="PainSosis"(het verschil tussen trail en XC is mij ook niet geheel duidelijk.)
[/quote]

XC is tegen de klok rondjes rijden
dus vollenbak
of zoals we op toertochten zien, de Strava-mannen :-)

Trail is eerder chill opt gemakske naar boven rijden, en dan technische afdalingen rijden (al dan niet snel of gewoon rustig gecontroleerd).
nadruk ligt op fun, niet op snelheid.

dus verschil in geo is wel belangrijk denk ik aangezien je voor beide een andere zithouding hebt.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: Nieuwe MTB

Bericht door rubber-12 »

Ik heb een Spark RC Pro 2018, ben ik een maand geleden mee naar Saalbach-Hinterglemm geweest.

Ging op zich prima, met aggressieve 2,35" sloffen op bredere velgen dan de standaard.

Maar je merkt dat de fiets daar niet voor bedoeld is, die is te hard/aggressief.
Je komt niet in de buurt van de Enduro/DH bakken die daar met hopen rondrijden, zelfs niet op de rechte stukken met hobbels en bobbels.

Voor alle ritten tot en met de Ardennen prima, ook comfort, maar wil je wat ruigere dingen doen, met wat meer reserve, neem dan de Spark.
Plaats reactie