Mappen genereren

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Mappen genereren

Bericht door KennethS »

Iemand die ik ken gebruikt Garmin.

Nu vroeg ik me af of er ook apps zijn die dit toestel wegnemen. Dus waarmee je het op je smartphone kunt doen. (liefst zo budgetvriendelijk). :)
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Mappen genereren

Bericht door Japie carbon »

Wat wil je precies doen? Er zijn zoveel dingen die je zou kunenn met een Garmi.

En voor al die dingen zijn is wel een app te vinden.

De reden dat ik met een garmin rij is omdat ik niet met mijn telefoon op het stuur rond wil rijden (schade door vallen, modder regen enz.)
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Mappen genereren

Bericht door KennethS »

Japie carbon schreef:Wat wil je precies doen? Er zijn zoveel dingen die je zou kunenn met een Garmi.

En voor al die dingen zijn is wel een app te vinden.

De reden dat ik met een garmin rij is omdat ik niet met mijn telefoon op het stuur rond wil rijden (schade door vallen, modder regen enz.)
Zou graag vooral gebruik maken van de mappen die die zelf genereert. 1 keer meegereden met maat die het heeft en wow... dan kom je echt op plekjes waarvan je denkt... wow.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Mappen genereren

Bericht door Japie carbon »

Bedoel je de routes die dat ding zelf genereert?
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Mappen genereren

Bericht door KennethS »

Japie carbon schreef:Bedoel je de routes die dat ding zelf genereert?
Inderdaad. Gewoonweg geweldig. Het brengt routes door het bos en dat doen fietsapps vaak niet.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Mappen genereren

Bericht door PainSosis »

In het forum GPS staan redelijk wat recente topics over Komoot.
Die app kan zelf routes uitvinden op basis van voorkeuren.
Het resultaat is variabel en verschillend voor persoon tot persoon en verschillend van omgeving tot omgeving.
Je kan reeds veel info weervinden in het GPS forum.

Komoot kan nooit wat een Garmin kan.
Wanneer iemand vraagt of je een Garmin kan vervangen bedoeld hij meestal of je bepaalde functies die de Garmin heeft kan vervangen door een gratis app.
Het antwoord daarop is ja.

Het antwoord op de vraag of je een Garmin kan vervangen door een App is, Nee!
Want een garmin heeft zoveel functies en eigenschappen die een app in combinatie met een smartphone nog niet bezitten.

Je moet voor jezelf dus goed wat, hoe en waar uitmaken. En ook vooral hoelang
Je vraagt of er apps bestaan waarmee je het op de smartphone kan doen.
Je moet eens goed beschrijven wat het is voor u want dat is verschillend voor alle mensen en dan krijg je een mengelmoes aan reacties.

Persoonlijk zou ik mappen genereren met Komoot en ze dan naar een fiets gps kopieren om ze daarmee te gebruiken.
Maar als het dient voor ritjes van max 1h of 2h over normaal terrein kan een smartphone voldoende zijn.


Mvg,
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Mappen genereren

Bericht door Free_ltd »

Dan mag mij eens iemand uitleggen hoe dat bij een Garmin perfect verloopt, want ik heb het 3 x gebruikt, en doe er niet meer aan mee.

2 x met de racefiets waarbij ik uiteindelijk nog veel in bossen en off-road aan het rijden was. 1 x met de MTB waarbij ik 80% verharde wegen had :-?
Iemand zei me dat ge bij een MIO specifiek kunt instellen voor race of mtb. Bij Garmin is dat precies enkel voor een cyclocrosser en is het steeds een verrassing of ge veel off-road krijgt of niet.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Mappen genereren

Bericht door Japie carbon »

Het probleem is dat dit soort apparaten de routes kiezen die veel gereden worden. Ws kan hij het soort weg niet herkennen.

Het beste is toch altijd om een route vooraf uit te stipplen.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Mappen genereren

Bericht door PainSosis »

Free_ltd schreef:Dan mag mij eens iemand uitleggen hoe dat bij een Garmin perfect verloopt, want ik heb het 3 x gebruikt, en doe er niet meer aan mee.
PainSosis schreef:Het resultaat is variabel en verschillend voor persoon tot persoon en verschillend van omgeving tot omgeving.
Volgens mij is er op dit ogenblik geen enkele app die dit perfect kan.
De app gaat gewoon kijken naar de attributen die een weg heeft.
Veel hangt dus af van hoe gedetailleerd de kaart en/of de software is.

De "Big Data" van alle software gebruikers zorgt al voor een iets betere ervaring.
Een app kan nu inderdaad dankzij Big Data rekening houden met de meest gebruikte wegen voor bvb MTB omdat veel mensen hun tochten opslaan op Strava en dergelijke.
Mochten alle gebruikers hun MTB tochten als koersfiets tochten ingeven zouden die wielertoeristen heel pissed worden wanneer ze de app zelf een route laten berekenen. :-k mmmmmm

Mo bon,

Hoe meer details de app heeft van een weg.
Zoals verhard, onverhard, breed met poortjes of smal met hoog gras, of al lang verdwenen sinds boer K er zijn graan over gezaaid heeft enz. Hoe beter die zelfgemaakte routes zullen zijn.
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Mappen genereren

Bericht door KennethS »

Die komoot vandaag een geprobeerd. Best cava maar alleen de voice navigatie is wat traag soms en ook niet altijd correct. Zegt die links terwijl het rechts was enzo... [-X al bij al 60 km gedaan op 3 uur ma toch vaak moeten omdraaien en op stukjes die doodliepen omdat de boeren er gewoon een hek inzetten en dergelijk... of omdat het dichtgegroeid is. :) Maar best een goed ding.
Plaats reactie