Bescherming in hard tijden :)

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
petruske
Mountainbiker
Berichten: 720
Lid geworden op: za 16 apr 2005 11:49
Rijdt met: trek /specialized

Re: Bescherming in hard tijden :)

Bericht door petruske »

normaal is dat toch tegen vampiers e dien look ,ik wist die tegen teken da dat daar ook goe veur was
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Bescherming in hard tijden :)

Bericht door BertG »

Vroeger jaren bij een jeugdbeweging geweest, ondertussen ook alweer een heel aantal jaren mountainbiker en ik heb dan ook al wel wat teken 'op bezoek' gehad. Mijn ervaring is dat het hier in de Kempen wel meevalt, in de Ardennen lijken er heel wat meer te zitten. Hoe meer wild in het bos, hoe meer teken denk ik.

Als ik veel in aanraking kom met bladeren/hoog gras veeg ik even over mijn armen en/of benen. Teken zetten zich namelijk niet direct vast, meestal gaan ze nog even 'op wandel', dit wil helaas ook zeggen dat ze zowat overal kunnen zitten en ze zijn verdomd klein. Nadien thuis soms ook controle.

Voor de rest laat ik mij er zeker niet door afschrikken, het is tegenwoordig altijd wel wat, een mens zou op den duur niet meer durven (of mogen?) buitenkomen. Kans op besmetting is uiteindelijk nog altijd zeer klein, al zeker als je er snel bij bent. Als er een vlek is zou ik uiteraard naar de dokter gaan, maar enkel en alleen maar dan.

Apotheker zal wel wat middeltjes kunnen aanbieden, die mens wil ook verkopen. Enkel op reis neem ik Deet mee of iets vergelijkbaars. Wat ik wel zeker aanraad is een tekentang, je mag een teek namelijk niet doden bij het verwijderen.

Bestaat er tegenwoordig trouwens geen vaccin?
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Bescherming in hard tijden :)

Bericht door KennethS »

BertG schreef: Bestaat er tegenwoordig trouwens geen vaccin?
Bestaat dat? Trouwens omdat teken net zo klein zijn heb ik beetje bang dat ik ze mis. En een antibioticakuur doe ik liever ook niet.
psychoboarderke
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: di 04 dec 2012 11:07

Re: Bescherming in hard tijden :)

Bericht door psychoboarderke »

Mijn ervaring van de keren dat ik een tekenbeet heb gehad (5-tal keer in mijn leven tot nu toe)
De plek waar ze zit, gaat lichtjes jeuken.
Tot nu toe heb ik ze elke keer weten vinden op die manier.

@BertG: Het heeft zeker niets te maken met laten afschrikken.
Een ex fietsbuddy heeft ooit Lyme opgelopen en die heeft daar jaren van moeten herstellen.

Ik neem gewoon het zekere voor het onzekere en spray de blote delen in.
Eventuele teken lossen dan praktisch onmiddellijk.

Controle blijft altijd nodig.

Een tekentang heb ik ook reeds jaren in bezit en heeft al meermaals zijn nut bewezen.
Al heb ik deze niet meer moeten gebruiken sinds ik DEET spray gebruik.
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Bescherming in hard tijden :)

Bericht door KennethS »

psychoboarderke schreef:Mijn ervaring van de keren dat ik een tekenbeet heb gehad (5-tal keer in mijn leven tot nu toe)
De plek waar ze zit, gaat lichtjes jeuken.
Tot nu toe heb ik ze elke keer weten vinden op die manier.

@BertG: Het heeft zeker niets te maken met laten afschrikken.
Een ex fietsbuddy heeft ooit Lyme opgelopen en die heeft daar jaren van moeten herstellen.

Ik neem gewoon het zekere voor het onzekere en spray de blote delen in.
Eventuele teken lossen dan praktisch onmiddellijk.

Controle blijft altijd nodig.

Een tekentang heb ik ook reeds jaren in bezit en heeft al meermaals zijn nut bewezen.
Al heb ik deze niet meer moeten gebruiken sinds ik DEET spray gebruik.
Komen teken gedurende heel het jaar voor? Of is dit seizoensgebonden?
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Bescherming in hard tijden :)

Bericht door geertg »

Volgens Test Aankoop : beste van de test = "TICK OFF Kids/volwassenen" en beste koop = "KRUIDVAT Anti-Insect Teek"
stefkes
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 02 aug 2017 11:20

Re: Bescherming in hard tijden :)

Bericht door stefkes »

Vaccin tegen Lyme bestaat niet, tegen teken-encephalitis wel maar dat zit nog niet in België ("slechts" tot aan de Duitse grens).

Lyme is niet om mee te lachen.

In bepaalde streken in Pajottenland die ik goed ken zitten er behoorlijk veel en kan je er dagelijks oplopen. Dikwijls zijn de hele kleine teken heel moeilijk op te merken eens ze vast zitten. Binnen de 24u verwijderen = kans op ziektes verkleinen.
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: Bescherming in hard tijden :)

Bericht door poeperman »

Nog nooit, maar dan ook nooit bij stilgestaan... En ik denk niemand in mijn entourage. Is dat nu zo frequent, een teek bij mensen :-k
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Bescherming in hard tijden :)

Bericht door geertg »

poeperman schreef:Nog nooit, maar dan ook nooit bij stilgestaan... En ik denk niemand in mijn entourage. Is dat nu zo frequent, een teek bij mensen :-k
Als je veel in de Ardennen vertoeft zeker en vast, heb er al verschillende mogen verwijderen.
Plaats reactie