Carbon frame en canyon vraag

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
mountainollie
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"

Carbon frame en canyon vraag

Bericht door mountainollie »

Ik ben een nogal zwaar geval (94 kg) en vroeg me af het verstandig zou zijn om een carbon fiets te kopen? Ik vind die nieuwe canyon lux de max. Maar enkel in carbon te krijgen. Ik twijfel tussen deze canyon lux en de neuron 8.0.
Die neuron is in aluminium maar is meer bedoeld voor All Mountain. Dus niet echt voor toertochten, of vergis ik me
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Carbon frame en canyon vraag

Bericht door Japie carbon »

Carbon is met jouw gewicht totaal geen probleem. En 94Kg is nu ook weer niet extreem zwaar.
De Neuron is overigens ook een prima fietsen om toertochten mee te rijden, niet zo een race monster als de Lux, maar dat is voor sommige mensen juist weer fijn.
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Carbon frame en canyon vraag

Bericht door kootje »

Ik ben weliswaar 8-9 kilo lichter dan jij, en heb een Lux.
Daarmee fiets ik voornamelijk in de Voerstreek en NL Zuid Limburg.
De Lux is een heel veelzijdige fiets, zeker met zijn 110mm veerweg in het nieuwe model (ik heb een 2016 CF 9.9 met 100mm), dus als het budget geen probleem is zie ik geen reden om noodgedwongen voor een Neuron te kiezen.
Niet te druk maken om je gewicht, kunnen de huidige carbonnen fietsen prima hebben.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Carbon frame en canyon vraag

Bericht door patje2 »

Ik met mijn 105 kg zou nooit nog een carbon kader willen, scheurde als zot soms al na 1 ritje van 40 km. Heb op iets meer dan 1 jaar er toen een stuk of 7 of 8 kaders in garantie gekregen. Toen samen met de vertegenwoordiger en lsb naar een duurzame oplossing gezocht en gevonden. Waar alle partijen mee konden leven Ik kon kiezen allu kader en verschil in geld terug of volledige allu fiets met de zelfde standaard groep op zoals mijn carbon bike. Ik heb voor het 2de gekozen en lsb gaf de gebruikte groep nog mee met mij. Lsb moest niet meer ombouwen en kaders moesten niet meer geruild worden.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Carbon frame en canyon vraag

Bericht door Japie carbon »

Dat is dan troep geweest. Ik ken zeer veel mensen rond dit gewicht en niets gaat stuk. Ik woog de laatste jaren ook rond de 100Kg en mijn carbon fiets met carbon vaste vork is nog steeds heel.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Carbon frame en canyon vraag

Bericht door dennisVO »

ik heb een Nerve (neuron) en dat is perfect voor toertochtjes.
maar mijn focus ligt op fun, en niet op snelheid.

ik zag deze week nog een interessant filmpje over alu vs carbon.
in een testcentrum deden ze duurzaamheidstesten.

bij zware impact zal carbon sneller scheuren, maar in the long run is carbon veel beter besteed tegen "moeheid".
dus de alu gaat dan sneller in een plooi of scheur.

als ik zou kiezen voor carbon, zou dat niet zijn vanwege het scheuren (dat je vaak leest).
maar eerder vanwege de stijfheid en dus minder verlies bij het trappen en minder trillingen die worden doorgegeven aan m'n lijf.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Carbon frame en canyon vraag

Bericht door janssis werner »

Hallo . Ik zou mij daar ook geen zorgen over maken. Ik zelf rij ook met de nerve die nu wel even noodgedwongen op stal mag staan . Als je meer op fun en techniek wil rijden en snelheid bijzaak is ga je meer plezier aan de neuron hebben. Anderzijds is de lux een zeer mooie race bak. Plus als je graag door knalt met confort en graag wat lager zit is dit een speer. Ik verkies de neuron om zijn betere zit houding voor mijne rug en dat hij strak stuurt. Maar zou ze alle twee wel willen hebben als de boekhouder dit toe laat . Alleen zegt die nejt. Veel succes met de keuze en wat het ook wordt dan zit je goed.

Ps wat ik wel spijtig vindt is dat er gene bij is met dubbel blad van voor is.

Grtjs.
Gebruikersavatar
mountainollie
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"

Re: Carbon frame en canyon vraag

Bericht door mountainollie »

Keuze maken is toch moeilijk he. Pfff ik weet het nog niet. Snelheid is zeker nie belangrijk. Maar een toertocht van rond de 70km moet wel kunnen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Carbon frame en canyon vraag

Bericht door janssis werner »

Dat gaat met zeker met deze twee. Alleen bij de lux sneller dan bij de neuron. Stel u ook de vraag of je overal rond geraakt met deze groepen die er op staan. Niet iedereen is gediend met een enkel blad van voor. Bij ons is iemand die er nog naar aan het zoeken is snelheid of klein verzet om te kunnen klimmen. Hij rijdt wel met een 11speed. Dit is zeker een moeilijke keuze, alleen koop ik eerst terug de neuron. De mijn gaat voor onderhoud bij fietsenwinkel in de buurt. Hij heeft mij al gezegd dat dit een heel comfortabel fiets is.

Grtjs.
Gebruikersavatar
mountainollie
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"

Re: Carbon frame en canyon vraag

Bericht door mountainollie »

janssis werner schreef: Stel u ook de vraag of je overal rond geraakt met deze groepen die er op staan. Niet iedereen is gediend met een enkel blad van voor. Bij ons is iemand die er nog naar aan het zoeken is snelheid of klein verzet om te kunnen klimmen. Hij rijdt wel met een 11speed. Dit is zeker een moeilijke keuze.
Nog zoiets. Ik kom van een old school triple. Dus geen ervaring met 1 blad vooraan en zo'n immense cassette achteraan haha
Plaats reactie