[2018] - Welke fiets-GPS?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
michielk
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 jun 2018 08:28

[2018] - Welke fiets-GPS?

Bericht door michielk »

Hallo!

inleiding
Na jaren op de koersfiets ben ik recent met MTB begonnen. Oh wat een verademening om niet continu op je hoede te moeten zijn voor het verkeer en te moeten anticiperen op wat de andere weggebruikers misschien wel eens zouden kunnen doen. Het off-road rijden zelf vraagt wel een pak meer concentratie, zowel bij stijl klimmen tussen rotsblokken als snelle afdalingen. Maar ik heb de smaak wel te pakken!

Op de baan zijn de knooppunten handig om een route te plannen, off-road merk ik dat de routes die je kunt downloaden (GFX) wel makkelijker/beter zijn. Daarvoor zou ik een GPS nodig hebben. Ik was begonnen met wat 'marktonderzoek' en merk dan dat bepaalde modellen die in top 10 reviews gewoon geen .GFX kaart kunnen inladen. Daarom dat ik hier even ten rade ga (ben normaal gewoon lezer).

concrete vraag
In 2018, wat is momenteel een goede GPS voor MTB?

Eisen
- gemakkelijk in gebruik
- .GFX kaarten kunnen inladen en volgen
- topografische kaarten west-europa
- goede stevige montage

Nice to have
- lange batterijlevensduur
- mooi, compact
- geschikt voor occasioneel geocachen
- kleurenscherm
- touch screen
- goedkoop

Niet belangrijk
- ANT, Bluetooth, etc...
- Sensoren om je prestaties te monitoren

Kennisen hadden een Garmin Etrex 30x en een 35 Touch voorgesteld. Ik zie hier echter ook Edge Explore 820 GPS voor gelijkaardige prijs. Die laatste lijkt puur gericht op fietsen, dus minder voor wandelen. Grootste verschil lijkt ingebouwde battery vs verwisselbare AA batterijen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: [2018] - Welke fiets-GPS?

Bericht door RigolleM »

Allereerst er is een rubriek specifiek voor het GPS-gebeuren.
Heb je al zelf wat research gedaan, op dit forum zijn er al tientallen topics ivm keuze fietsGPS, maar op het wereldwijde web zijn er nog veel meer te vinden.
Naar mijn weten kan elke fietsGPS met een GPX (en niet GFX) overweg, toestellen die dit niet kunnen zullen wellicht ook niet kunnen navigeren.
Je sluit zelf al een bepaalde reeks (fietsGPS) volledig uit als je er ook wilt mee gaan geocachen, en dan blijven enkel de outdoor GPS-toestellen over. Hiermee kan je prima fietsen maar hebben hun beperkingen vooral op vlak van sportgegevens, waar je zo te zien toch geen interesse in hebt.
Alle outdoor GPS-toestellen werken met externe batterijen, de fietsGPS puur sang is met interne batterij. Als je langer dan 8 uur gaat fietsen dan heb je nog altijd de mogelijkheid om een batterijpack te gebruiken.
Eigenlijk is de Etrex 30/35 een goede keuze. Dan zit je zeker goed qua robuustheid en navigatie.
Maar de standaard stuurhouder is niet zo stevig voor het zwaardere downhillwerk of in mijn geval een zware kasseistrook (type Holleweg), en moet je al uitkijken naar een RAM mount met softplate.
Ik ben mijn Oregon eens kwijtgespeeld op die kasseistrook, gelukkig zonder al te veel schade.
Anderzijds de Etrex is niet zo'n compact toestel vergeleken met een fietsGPS zoals bv. een Edge 520/820 of Wahoo Elemnt (Bolt).
Enkele voetnoten:
- topografische kaarten zijn niet goedkoop en is per land of regio (bv. Benelux) aan te schaffen - OSM biedt weliswaar een oplossing
- touch screen heeft zijn voor- en nadelen: bij nat en/of koud weer durft dit wel is teleurstellen
- geen sensoren: als je het beetje serieus meent met het fietsen is een hartslagmeter een must-to-have

Een tip: een bezoekje bij AS-Adventure of Waypoint kan zeker geen kwaad om alle voor- en nadelen te bekijken.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: [2018] - Welke fiets-GPS?

Bericht door Free_ltd »

Bij waypoint ken ik het niet, maar bij AS adventure gaat ge wel een smak meer betalen als elders.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: [2018] - Welke fiets-GPS?

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:Bij waypoint ken ik het niet, maar bij AS adventure gaat ge wel een smak meer betalen als elders.
Staat er ergens hierboven over kopen? 8)
michielk
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 jun 2018 08:28

Re: [2018] - Welke fiets-GPS?

Bericht door michielk »

Hallo,

Bedankt voor feedback. Ik heb inderdaad onvoldoende gezocht naar vorige threads/reacties. Het aanbod is echter zo groot en voor iedereen is wel iets anders van belang. Zo tellen statistieken enzo voor mij minder. Die Wahoo Bolt komt vaak naar voren boven de Garmin omdat ze goedkoper zijn, maar momenteel op Futurumshop is de Edge Explore 820 goedkoper dan de Wahoo Bolt. Ook het scherm lijkt beter leesbaar. Ik heb dus zonet een Explore 820 besteld.

mvg, Michiel.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: [2018] - Welke fiets-GPS?

Bericht door RigolleM »

Om mezelf ff te quoten:
RigolleM schreef:Er is ook een 820 Explorer en mist volgende functies t.o.v. 820 (bron DCR):

– No WiFi
– No Ambient Light Sensor
– No ANT+ Power Meter or Shifting Support
– No Structured Training Support (i.e. structured workouts)
– No advanced metrics like performance indictor, FTP, etc…

Heeft ook een eenvoudigere menu, voor sommigen is de leercurve van de Edge te hoog en zocht men heil bij Mio, daarom heeft Garmin Touring Plus/Explore in huis om hiermee te concurreren.
Ik hoop dat je dit in overweging genomen hebt, anders een prima toestel.
Plaats reactie