Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

Helaas wou ik graag de aankoop tonen. Maar nu heeft er een duur stuk in mijn auto het begeven en moet mn spaargeld daarnaartoe :( [-o< Kan niet altijd meezitten. Volgend jaar misschien dan maar.
Gebruikersavatar
Svenny007
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: za 06 aug 2016 20:10
Rijdt met: Specialized StumpJumper 29
Contacteer:

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door Svenny007 »

KennethS schreef:Helaas wou ik graag de aankoop tonen. Maar nu heeft er een duur stuk in mijn auto het begeven en moet mn spaargeld daarnaartoe :( [-o< Kan niet altijd meezitten. Volgend jaar misschien dan maar.

auto buiten gooien en toch die MTB kopen :-D
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

Ok... nu had de wagen het begeven maar er is toch niet zoveel kost aan geweest. Wel wat maar niet teveel ook niet. Vreesde eerst voor duurder maar er waren zgan 2de hands stukjes.

Nu is het budget 800-1000 euro geworden zijn er aanraders? Heb de Scott 990 al gezien en Fantom 0, ook de Grand canyon AL 6.0. Hebben jullie wat ideeën?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door janssis werner »

Dit zijn instapmodellen. Maar bekijk ze nu eens zelf grondig naar wat je krijgt voor uw geld. Bekijk onderdeel per onderdeel in welke prijsklasse het zich bevindt en wat het kost om te vervangen. Dit is heel simpel , je kijk op bikecomponents.de. Doe dit voor u zelf en je zult er alleen wijzer van worden.

Grtjs.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door PainSosis »

Ik ga nog eens een poging doen een beetje uitleg te geven volgens mijn ervaringen om u te helpen u te oriënteren in de verschillende opties.
Heb even geduld, dit kan voor iedereen die deze topic gaat lezen behulpzaam zijn.
Dit kan ook eventueel leiden tot een algemene leidraad vermits dezelfde vraag altijd terugkomt.


Een MTB bestaat uit een kader en afmontage.

De kaders kan je onderverdelen in geometrie en soort materiaal.
Geometrie heb je
XC= Racen
Trail = Relaxer en stabieler, dikwijls meer veerweg dus meer comfort.
DH = Ver vooruitgeschoven voorwiel en heel laag zadel.
MEER HIER

Soort materiaal heb je alu, carbon en staal, en .... ?
Het soort materiaal heeft invloed op comfort en gewicht.
Er zijn verschillende soorten kwaliteiten aluminium en carbon.
Goedkoop carbon is slechter en duurder dan deftige alu.
Hoe goedkoper de fiets, hoe zwaarder vooral de fiets.
Mijn GT van 599eur heeft 17Kg maar ik heb die van de rotsen weten tuimelen en er was niets aan de hand.

De afmontage is bijna altijd Shimano en Sram.
De verschillen in goedkope en dure sets afmontage liggen hem vooral in het gewicht.
Er zullen wel groepsets tussen zitten die enkele kilometers langer meegaan dan anderen maar ze slijten bijna allemaal even hard.
Voor professioneel gebruik zal je nood hebben aan betrouwbaarder schakeleigenschappen. Er zijn ook sets die beter modder en vuil verdragen dan anderen. Vooral de VEEL duurdere dan.
Voor recreatief gebruik heb je meer dan genoeg aan SLX voor Shimano en NX voor Sram.

Aantal versnellingen moet je zelf wat aanvoelen. Zolang je geen Ardennen ritten gaat doen of in de bergen heb je met een 1x12 of zelfs 1X11 genoeg. 2X11 of 2X10 geeft je meer schakelopties om mooi rond te blijven draaien aan hetzelfde cadans wanneer het wat stijler wordt of wat bergaf gaat. (of wat trager of sneller)

De veringen zijn onderverdeeld in coil en lucht geveerd.
Men mag toch wel zeggen dat een luchtgeveerde vork een must is voor Offroad MTB, als is het maar voor het gewicht.
Voor recreatief gebruik is het instapmodel voldoende. Van zodra het terrein ruwer wordt mag de kwaliteit van de vork omhoog.
De vork heeft vooral invloed op het comfort en rijeigenschappen.


Persoonlijk vind ik het zonde dat je 1000 euro zou uitgeven om een fiets te vervangen van de Decathlon want de kwaliteit gaat niet zoveel beter zijn. Tenzij je een overjaars exemplaar met enkel honderden euros korting op de kop zou tikken tijdens de solden.
Hoe langer ik naar de fietsen kijk hoe meer ik ze onderverdeel en beoordeel naar prijs en gewicht en vooral gebruik.
Iemand die veel rijd moet toch elk jaar of om de twee jaar zijn afmontage vernieuwen door slijtage.
Vooral cranks en tandwielen.

Ik vind een fiets van tussen 1500 en 2000 euro de perfecte keuze voor recreatief nationaal gebruik.



Wil je weten wat ik zou kopen voor 1000 euro?
Niets!
Ik zou wachten tot mijn nieuwjaarspremie of sparen want de kwaliteit die je gaat krijgen voor 1000euro is in niets te vergelijken met de kwaliteit die je gaat hebben voor een fiets van 1500euro.
Dat is als bier en champagne.

Sorry voor de lange uitleg.
Ik probeer een inzicht te delen en u te leren vissen in plaats van u een vis te geven.
Correcties zijn altijd welkom, ik ben maar een mens. (o)



Mvg,
PS
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door janssis werner »

Dit is zeer juist gezegd. Ben het daar volledige mee eens.

Grtjs.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door Boebbel »

Een beetje raar betoog vind ik zelf: alu + SLX/NX is zeker voldoende, maar het moet minstens €1500 kosten?
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door PainSosis »

Boebbel schreef:Een beetje raar betoog vind ik zelf: alu + SLX/NX is zeker voldoende, maar het moet minstens €1500 kosten?
Ja,

Hetgeen voldoende is en wat ik persoonlijk zou nemen is niet aan elkaar gelijk maar dat maakt zelfs niets uit.
Er bestaan fietsen van 3000 euro met SLX onderdelen op.
Waar de kostprijs dan vooral naar het carbon gaat.

Ik persoonlijk zou minstens een Reba nemen en maximum 12Kg,
Omdat ik veel hoogtemeters maak en in de ardennen over ruwer terrein rijd.
En dan kom je in die prijsklasse terecht die ik aanhaal.
Ik zou ook eerder 1500euro aan een alu van 12Kg geven dan 1500euro aan een carbon van 11Kg.

Wat ik achteraf gezien misschien wel verkeerd heb verwoord is dat het verschil in kwaliteit tussen 1000euro en 1500euro enorm groot is.
Het is niet zozeer de kwaliteit maar het rijcomfort en rijeigenschappen die enorm verschillen.


Mvg,
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door Boebbel »

Mooie reactie, daar kan ik me ook in vinden.

Goeie vork, maar geen Reba of gelijkaardig en +12 kg is inderdaad iets van een €1000, kijk naar mijne Cube bvb of die aangehaalde Grand Canyon AL 6.0. Terwijl de versie hoger (AL SL 7.0 - €1300) beide specs heeft en een ander (beter?) frame.

Als ik mijn volgende koop, ben ik wel benieuwd naar die verbeterde rijeigenschappen. Nu weet ik niet goed wat ik me er bij moet voorstellen.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door PainSosis »

Boebbel schreef: Als ik mijn volgende koop, ben ik wel benieuwd naar die verbeterde rijeigenschappen. Nu weet ik niet goed wat ik me er bij moet voorstellen.
Verwaarloosbaar beter voor 1 daagse tochten onder de 70Km aan een gezapig tempo.
Enorm veel beter indien je sneller of speelser over ruwer, gevaarlijker, speelser terrein gaat rijden.
Enorm veel beter als je wat ouder wordt en de gewrichten wat meer comfort kunnen gebruiken :-D

Een betere demping gaat ervoor zorgen dat u wielen contact houden met de grond en hun richting aanhouden ipv weg te springen op ruwe ondergrond.
Een andere zithouding kan comfortabeler zijn.
Bij snelle afdalingen kan de ene geometrie wat meer stabiliteit geven tegenover een meer agressieve geometrie maar ik denk dat dat vooral te merken is bij trail bikes of DH bikes met veel vering.
Bij die XC's merk ik als amateur maar weinig verschillen in geometrie.
Mensen met professioneel race gebruik zullen daar een andere mening over hebben.
Plaats reactie