Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

De Wreter schreef:Ik heb de 915 sinds een paar maanden, aangeschaft vooral voor de Pyreneeën.
Dubbel kettingblad voor, cassette 42
= Gemakkelijk switchen in bergop/bergaf modus.
= Betere gewichtsverdeling op de bike (hiervoor met 1 x 11 met een 52 of dergelijke achteraan maar vond ik maar niks).

Fiets volledig standaard gelaten voorlopig.

Tubeless vind 'k niet echt nodig voor het comfort, enkel voor het platrijden.
(Tubeless op een 26er is dan weer een must voor het comfort).
Bovendien plan ik wel een wielupgrade in de toekomst, de huidige gaan dan de deur uit en verkopen doe ik toch liever zonder eerst al de smurrie van de velg te moeten afkuisen)

Op te merken : veel tractie achteraan bergop (maar rocket ron van tegenwoordig lijken bijna op de nobby nic's van vroeger kwa noppen), veel comfort achteraan. Comfort vooraan kan beter bij lage snelheden maar ik moet die Fox nog eens goed afstellen (kruipt snel wat tijd in).
Klinkt erg goed. De 915 had ik ook nog in de gaten maar dat zou mss wat overkill zijn. De tochten zullen veelal in Vlaanderen, Nederland zijn en bij uitzonderingen de ardennen en mss duitsland. We zien nog wel :)
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

Er zijn twee typen banden: banden met en zonder binnenband; de zogenaamde tubeless banden. Deze banden zijn vergelijkbaar met de die van een auto. Het voordeel van deze banden zonder binnenband is dat ze minder gauw lek raken. De banden zijn echter wel een stuk zwaarder en duurder dan die met binnenband.


Ik lees dit online... is tubeless zwaarder?
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door PainSosis »

Ik ben juist zelf bezig geweest met dat allemaal uit te zoeken en heb uiteindelijk een fiets gekocht.
Zelfs nu ik een andere fiets heb ben ik nog benieuwd naar andere afmontages en comfort met andere geo's en frame materialen......
Ik ga nog eens sparen :bounce:

Iedereen zegt dat je de fiets moet testen maar ik ben geen enkele fietswinkel tegengekomen die me een ritje liet maken met de fiets.
De cube verdeler heeft me 2 keer laten ronddraaien op zijn parking.
De Trek verdeler wou dat ook doen maar ik heb gepast.
Internet bikes kan je niet testen.

Om bikes te testen moet je naar Happy Bike Days in Houffalize. http://www.happybikedays.org/?lang=nl


Pakt u ne lichte fiets al je veel hoogtemeters wil maken. Komende van ne fiets van 16kg is 12Kg en minder een heel groot verschil.
Neem minimum een Reba vork of gelijkaardige als je al eens op een dikke steen rijd of in een put. (Lees gevaarlijke afdaling.)
1x drivetrain om in de herfst en winter in de pap te gaan rijden. Kleine chainring voor hoogtemeters en grotere voor plat.
2x drivetrain als je wat meer opties wil bij lange lange lange lange steile klimmen of op plat niet wil tekortkomen.
Of doe zoals ik en voorzie beide.

Ben je niet fanatiek genoeg om beide te nemen is 1X12 gewoon makkelijk of 2X geeft je meer opties.


Ik heb juist een fiets gekocht van 1400euro met 200euro korting.
Ben er heel blij mee en rijd zalig!
Orbea is een mooie naam uit een prachtige streek en Alma betekend PASSIE.
De fietswinkel wordt gerund door een schoolkennis van 20 jaar geleden.
Ik heb liever dat hij en zijn kindjes mijn geld krijgen dan 1 of andere onbekende webshop. (zolang ik het kan betalen)
De fiets had een Reba en 1X11 drivetrain en weegt 12Kg.
Dat waren mijn motivatieredenen.


Achteraf gezien had ik misschien beter die extra 500euro bijgespaard en er eentje gekocht van 2000euro.
Enkel en alleen omdat je dan nog een lichter en comfortabeler frame hebt voor die lange zware Ardennen ritten.

Maar niet getreurd, ik heb die ritten 2 jaar lang gedaan met een fiets van 16Kg en een Suntour coil vork van 3.5kg.
Het is allemaal relatief zenne....

:-({|=

Maar ik ga wel sparen voor ne schone fully nu :-D
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

PainSosis schreef:Ik ben juist zelf bezig geweest met dat allemaal uit te zoeken en heb uiteindelijk een fiets gekocht.
Zelfs nu ik een andere fiets heb ben ik nog benieuwd naar andere afmontages en comfort met andere geo's en frame materialen......
Ik ga nog eens sparen :bounce:

Iedereen zegt dat je de fiets moet testen maar ik ben geen enkele fietswinkel tegengekomen die me een ritje liet maken met de fiets.
De cube verdeler heeft me 2 keer laten ronddraaien op zijn parking.
De Trek verdeler wou dat ook doen maar ik heb gepast.
Internet bikes kan je niet testen.

Om bikes te testen moet je naar Happy Bike Days in Houffalize. http://www.happybikedays.org/?lang=nl


Pakt u ne lichte fiets al je veel hoogtemeters wil maken. Komende van ne fiets van 16kg is 12Kg en minder een heel groot verschil.
Neem minimum een Reba vork of gelijkaardige als je al eens op een dikke steen rijd of in een put. (Lees gevaarlijke afdaling.)
1x drivetrain om in de herfst en winter in de pap te gaan rijden. Kleine chainring voor hoogtemeters en grotere voor plat.
2x drivetrain als je wat meer opties wil bij lange lange lange lange steile klimmen of op plat niet wil tekortkomen.
Of doe zoals ik en voorzie beide.

Ben je niet fanatiek genoeg om beide te nemen is 1X12 gewoon makkelijk of 2X geeft je meer opties.


Ik heb juist een fiets gekocht van 1400euro met 200euro korting.
Ben er heel blij mee en rijd zalig!
Orbea is een mooie naam uit een prachtige streek en Alma betekend PASSIE.
De fietswinkel wordt gerund door een schoolkennis van 20 jaar geleden.
Ik heb liever dat hij en zijn kindjes mijn geld krijgen dan 1 of andere onbekende webshop. (zolang ik het kan betalen)
De fiets had een Reba en 1X11 drivetrain en weegt 12Kg.
Dat waren mijn motivatieredenen.


Achteraf gezien had ik misschien beter die extra 500euro bijgespaard en er eentje gekocht van 2000euro.
Enkel en alleen omdat je dan nog een lichter en comfortabeler frame hebt voor die lange zware Ardennen ritten.

Maar niet getreurd, ik heb die ritten 2 jaar lang gedaan met een fiets van 16Kg en een Suntour coil vork van 3.5kg.
Het is allemaal relatief zenne....

:-({|=

Maar ik ga wel sparen voor ne schone fully nu :-D
Weet niet of een fully nuttig is.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door PainSosis »

KennethS schreef: Weet niet of een fully nuttig is.
Maar je weet ook niet waarom ik een Fully wil :)

Indien je nooit in de bergen of Enduro of DH gaat rijden lijkt me dat enkel nuttig voor meer comfort.
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

PainSosis schreef:
KennethS schreef: Weet niet of een fully nuttig is.
Maar je weet ook niet waarom ik een Fully wil :)

Indien je nooit in de bergen of Enduro of DH gaat rijden lijkt me dat enkel nuttig voor meer comfort.
Je hebt een fully nodig omdat je naam Painsosis is en omdat je op jouw manier reclame wil voeren voor een fully? =D>

Denk dat ik op mijn niveau niet veel mis als ik een fully zou hebben ipv een hardtail. :-({|=
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door PainSosis »

Mijn excuses om uw eigen persoonlijke topic te hebben verstoord met mijn eigen wensen en vooruitzichten in de MTB wereld.

Indien u advies vraagt kunnen de mensen u enkel hun eigen meningen gebaseerd op eigen ervaringen geven.
En ja daar zullen al eens wat bijkomende verhaaltjes rondhangen ook.

Heel mijn verhaal dient om aan te geven dat alle opties en keuzes redelijk relatief zijn als het is voor recreatief gebruik en dat wanneer je iets hebt gekozen je dikwijls alweer eens uitkijkt naar iets anders.
Ik had het er moeten bijzetten opdat iedereen het kan begrijpen, mijn excuses.

Ik wens u veel succes toe in u zoektocht naar een fiets, hopelijk krijg je te horen wat je wil horen vooraleer er nog andere mensen met goede intenties afgesnauwd worden.

Mvg,
PS
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

PainSosis schreef:Mijn excuses om uw eigen persoonlijke topic te hebben verstoord met mijn eigen wensen en vooruitzichten in de MTB wereld.

Indien u advies vraagt kunnen de mensen u enkel hun eigen meningen gebaseerd op eigen ervaringen geven.
En ja daar zullen al eens wat bijkomende verhaaltjes rondhangen ook.

Heel mijn verhaal dient om aan te geven dat alle opties en keuzes redelijk relatief zijn als het is voor recreatief gebruik en dat wanneer je iets hebt gekozen je dikwijls alweer eens uitkijkt naar iets anders.
Ik had het er moeten bijzetten opdat iedereen het kan begrijpen, mijn excuses.

Ik wens u veel succes toe in u zoektocht naar een fiets, hopelijk krijg je te horen wat je wil horen vooraleer er nog andere mensen met goede intenties afgesnauwd worden.

Mvg,
PS
God... als ik een keuze gemaakt heb, die weloverwogen is, ga ik toch erg blij zijn met die keuze mag ik hopen. Beter zelfs dan hoop is te weten wat je koopt. Ik snauw je niet af maar vind het gewoon vrij straf dat je over een fully begon terwijl mijn visie naar een hardtail gaat. Fullies is misschien in jouw geval mooi. ;)

Ik zei gewoon dat het niet voor mij aan orde is.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door PainSosis »

Geen haar op mijn hoofd dat er aan twijfelt dat je jezelf overtuigd gaat krijgen voor een goede mooie fiets.
Veel succes in je zoektocht en vergeet vooral niet te genieten van de mooie ritten.

Het zinnetje voor een Fully is een afsluiter voor de post en jij staart u daar blind op en beticht me van reclame te willen maken.
Ik had misschien niet moeten zeggen dat je niet weet waarom ik een Fully wil maar het leek me overduidelijk dat dat over mijn persoonlijk wens ging en geen advies naar u toe was. Daarom dat ik dat antwoord.

Whatever.


Mvg,
PS
Laatst gewijzigd door PainSosis op za 23 jun 2018 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

PainSosis schreef:Geen haar op mijn hoofd dat er aan twijfelt dat je jezelf overtuigd gaat krijgen voor een goede mooie fiets.
Veel succes in je zoektocht en vergeet vooral niet te genieten van de mooie ritten.

Mvg,
PS
In ieder geval alsnog bedankt voor de hartelijke wensen meneer of mevrouw! :bounce:

Als ik iets verkeerd zei zal dat wellicht door een misverstand zijn geweest. =D> #-o
Plaats reactie