Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

janssis werner schreef:Dit zijn allemaal redlijk goede fietsen. Alleen heb ik het zo niet voor sram onderdelen. Vooral de remmen op zulke fietsen. Vooral als je begint met deze sport. Als je bij Shimano een instap rem hebt zit je al goed voor een paar jaren. De 12speed van sram is wel ok maar wat duurder in onderhoud en je zult daar mee wat moet leren spelen met het voorblad . Dit hangt af van waar je gaat rijden. Alu of carbon in deze prijsklasse ga je meer waar voor u geld krijgen bij de alu versie en het gewicht zal niet veel verschil geven . Alleen is de carbon harder dan de alu. Dit kun je best eens zelf doen wat zit er op de fiets en wat kost het als ik iets moet vernieuwen. Ik kijk dan eerst op bike components.de en vergelijk dan eerst in welk gama of prijsklasse de onderdelen zitten tegen over elkaar. Zo krijg een beter zicht op de waarde van de fiets. Denk er ook aan dat je met uw lengte zeker geen L koopt.

Grtjs.
Ben net naar winkel geweest kan op de volgende fietsen in stock 20% krijgen. Scott scale 925/scott scale 920 en scott Scale 915. Dame in de winkel zei dat als het puur carbon te doen is Scott sterk is in zijn frame's. De afmontage is ok. Ik weet het niet

https://www.mantel.com/be/scott-scale-920" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.scott-sports.com/be/en/prod ... e-915-bike" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn idee is dat de 925 voor 2024 euro een sterk plan is misschien kan ik er nog slijklapjes en pedaaltjes bij fixen. Adviesprijs is 2499 maar krijg dus in een zaak in tessenderlo korting.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door Free_ltd »

Japie carbon schreef:Wat een onzin! Ik ken zat fietsenmakers die gewoon aan fietsen sleutelen die er niet vandaan komen. OK je zal gewoon op je beurt moeten wachten, en moeten betalen voor een beurt. Maar een beetje verstandige FM doet gewoon onderhoud aan een Canyon of welk ander merk dan ook.
Gij kunt dat onzin vinden, maar bij mij in de buurt heb ik al van de meeste LBS'en gehoord dat ze er niet aan werken. Eentje zei me zelfs dat er ooit een mailing is geweest die de ronde deed met de vraag om dat niet te doen. Dat da bij u in de buurt anders is, dat kan, maar mss hebben ze hier al genoeg werken zonder die Canyon fietsen erbij en bij u niet. Geen idee. En heb op bepaalde fora toch ook al gelezen dat er mensen zijn die een LBS zoeken die eraan wil werken omdat ze al enkele gecontacteerd hadden die het niet wilden.

Zelfde verhaal met de supermarktfietsjes waar laatst de kranten van vol stonden en het op tv was: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170810_03013346" onclick="window.open(this.href);return false;.

Mijne LBS die ik nu heb, weet ik eigenlijk niet of die eraan wil werken. Hem ook nog niet gevraagd.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door janssis werner »

Dat ze niet aan deze fietsen van een supermarkt werken daar kan ik in komen . Daar zien ze hier ook vies van op. Ik zelf rij met een canyon en heb hier nog geen problemen ondervonden. Als ze mij een gelijkaardige fiets konden verkopen dan had ik dat ook zeker gedaan. Maar ik kijk ook naar wat ik krijg voor mijn geld en neem geen fiets waar ik niet graag op rij. Plus heb dat op voorhand gevraagd of hij daar problemen mee had. Ook goed wetende dat als je een ander merk graag ziet en de plaats waar ze deze verkopen ligt niet bij de deur. Dan ga je deze niet kopen . Ik denk het niet en als er dan eens iets is dan kun je altijd in de buurt langs gaan. Degene die dan niet aan een canyon werken doen dit ook niet aan een ander merk dat zij niet verkopen. Zo ken ik er ook in de streek.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door janssis werner »

Als je voor deze twee gaat zit je goed. Voor te beginnen zit je beter bij Shimano onderdelen. Maar in deze prijsklasse blijf ik er bij dat er wijnig verschil is in carbon of alu. Alleen het rijgedrag en geef mij maar alu en staal is nog beter voor comfort. Carbon heeft andere voordelen stijver en rijdt harder maar dat is gevoel. Het is uw keuze maar hier komt dat niet binnen , als er een breuk komt is het altijd iets of komt er een bus los waar de trapas zit dan heb je deze last er ook weer bij.

Grtjs.
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

janssis werner schreef:Als je voor deze twee gaat zit je goed.
Grtjs.
Dus de Scott scale 25 lijkt je dan dus de moeite?

Ook een
Vraagje ivm tubeless...

Ik ken hier niks van. Wat kost kunnen ze aanraken om mijn tubeless ready wielen in de zaak tubeless te maken?

Wat te doen bij een lek in de band als je die toch hebt?
Kun je de bandspanning veranderen eens die zogezegde vloeistof erin zit of moet je een bandspanning behouden?
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door patje2 »

janssis werner schreef:Dat ze niet aan deze fietsen van een supermarkt werken daar kan ik in komen . Daar zien ze hier ook vies van op. Ik zelf rij met een canyon en heb hier nog geen problemen ondervonden. Als ze mij een gelijkaardige fiets konden verkopen dan had ik dat ook zeker gedaan. Maar ik kijk ook naar wat ik krijg voor mijn geld en neem geen fiets waar ik niet graag op rij. Plus heb dat op voorhand gevraagd of hij daar problemen mee had. Ook goed wetende dat als je een ander merk graag ziet en de plaats waar ze deze verkopen ligt niet bij de deur. Dan ga je deze niet kopen . Ik denk het niet en als er dan eens iets is dan kun je altijd in de buurt langs gaan. Degene die dan niet aan een canyon werken doen dit ook niet aan een ander merk dat zij niet verkopen. Zo ken ik er ook in de streek.
Ik ken lbs die er wel aan werken maar niet aan de zelfde prijs bv fiets bij hen aangekocht 30/u fiets niet bij hen aangekocht 40/u (bedragen zijn fictief). Klanten moeten ook langer wachten op hun herstelling, bepaalde onderdelen zijn merk gebonden en zijn dus niet van het schap te nemen. De klant die zijn fiets er kocht krijgt ook nog voorrang bij herstelling fiets terug na 1 of 2 dagen anders ongeveer 1 week of meer.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door janssis werner »

Dat is uw recht om te doen. Alles heb ik eerst de afspraak gemaakt en hebben we samen gezocht naar dat wat ik zocht. Dus had hij er geen probleem mee. Plus ik weet ook dat er zaken zullen zijn die ik rechtstreeks moet aan schaffen. Geen probleem. Maar er niet aan werken vind ik stom.
psychoboarderke
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: di 04 dec 2012 11:07

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door psychoboarderke »

KennethS schreef:
janssis werner schreef:Als je voor deze twee gaat zit je goed.
Grtjs.
Dus de Scott scale 25 lijkt je dan dus de moeite?

Ook een
Vraagje ivm tubeless...

Ik ken hier niks van. Wat kost kunnen ze aanraken om mijn tubeless ready wielen in de zaak tubeless te maken?

Wat te doen bij een lek in de band als je die toch hebt?
Kun je de bandspanning veranderen eens die zogezegde vloeistof erin zit of moet je een bandspanning behouden?
Zoveel als ze willen. Hangt ook een beetje af van wat er nodig is.
De banden moeten op zn minst tubeless-ready zijn. Eventueel benodigd velglint, tubeless ventielen, hoeveelheid latex enz.
Ik zou gewoon de vraag stellen.
Oppompen/aflaten van de band kun je zonder meer.

Als het gat te groot is voor de latex, zijn er tegenwoordig verschillende merken die een repair kit uitgebracht hebben.
Ikzelf heb de Sahmurai en hem nog nooit moeten gebruiken (Ik rij met 27,5+ en redelijk agressief met momenten.)
https://enduro-mtb.com/en/best-tubeless-repair-kit/

Verder lees ik hier een hoop shimano vs sram & alu vs carbon bullsh*t.
Staar je daar zeker niet blind op! Er is geen goed of slecht. Enkel persoonlijke meningen!

- Kies je budget
- Focus je op goed frame & vork (Dit zijn de duurste componenten meestal)
- Upgraden of downgraden kan je altijd nog, Drivetrain, banden, ... zullen uiteindelijk toch vervangen moeten worden.

Mijn grootste tip blijft: testritten doen! Wat tweaking hier en daar is altijd mogelijk qua fietspositionering, maar je zult merken dat er een fiets zal tussenzitten die "als gegoten zit".
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door KennethS »

psychoboarderke schreef:
KennethS schreef:
janssis werner schreef:Als je voor deze twee gaat zit je goed.
Grtjs.
Dus de Scott scale 25 lijkt je dan dus de moeite?

Ook een
Vraagje ivm tubeless...

Ik ken hier niks van. Wat kost kunnen ze aanraken om mijn tubeless ready wielen in de zaak tubeless te maken?

Wat te doen bij een lek in de band als je die toch hebt?
Kun je de bandspanning veranderen eens die zogezegde vloeistof erin zit of moet je een bandspanning behouden?
Zoveel als ze willen. Hangt ook een beetje af van wat er nodig is.
De banden moeten op zn minst tubeless-ready zijn. Eventueel benodigd velglint, tubeless ventielen, hoeveelheid latex enz.
Ik zou gewoon de vraag stellen.
Oppompen/aflaten van de band kun je zonder meer.

Als het gat te groot is voor de latex, zijn er tegenwoordig verschillende merken die een repair kit uitgebracht hebben.
Ikzelf heb de Sahmurai en hem nog nooit moeten gebruiken (Ik rij met 27,5+ en redelijk agressief met momenten.)
https://enduro-mtb.com/en/best-tubeless-repair-kit/

Verder lees ik hier een hoop shimano vs sram & alu vs carbon bullsh*t.
Staar je daar zeker niet blind op! Er is geen goed of slecht. Enkel persoonlijke meningen!

- Kies je budget
- Focus je op goed frame & vork (Dit zijn de duurste componenten meestal)
- Upgraden of downgraden kan je altijd nog, Drivetrain, banden, ... zullen uiteindelijk toch vervangen moeten worden.

Mijn grootste tip blijft: testritten doen! Wat tweaking hier en daar is altijd mogelijk qua fietspositionering, maar je zult merken dat er een fiets zal tussenzitten die "als gegoten zit".
Bedankt. De scale scott 925 is tubeless ready. Heel waarschijnlijk gaat het die worden. Binnen volgende zomer doe ik misschien al wat ardennen. =) Volgens mij is dat vork en frame cava voor iemand die meestal in de kempen rijdt.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Gezocht 29 hardtail lichtgewicht

Bericht door De Wreter »

Ik heb de 915 sinds een paar maanden, aangeschaft vooral voor de Pyreneeën.
Dubbel kettingblad voor, cassette 42
= Gemakkelijk switchen in bergop/bergaf modus.
= Betere gewichtsverdeling op de bike (hiervoor met 1 x 11 met een 52 of dergelijke achteraan maar vond ik maar niks).

Fiets volledig standaard gelaten voorlopig.

Tubeless vind 'k niet echt nodig voor het comfort, enkel voor het platrijden.
(Tubeless op een 26er is dan weer een must voor het comfort).
Bovendien plan ik wel een wielupgrade in de toekomst, de huidige gaan dan de deur uit en verkopen doe ik toch liever zonder eerst al de smurrie van de velg te moeten afkuisen)

Op te merken : veel tractie achteraan bergop (maar rocket ron van tegenwoordig lijken bijna op de nobby nic's van vroeger kwa noppen), veel comfort achteraan. Comfort vooraan kan beter bij lage snelheden maar ik moet die Fox nog eens goed afstellen (kruipt snel wat tijd in).
Plaats reactie