Bikes bouwen en doorverkopen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door dennisVO »

in bijberoep is dit zeker haalbaar!!

alle bovenstaande argumenten zijn zeker in gedachte te nemen, maar vooral toepasselijk als je er je hoofdberoep van wil maken.
- zit er iemand op te wachten, wss niet?
- service achteraf? in samenspraak met klant
- winkel? nee joh, gewoon lekker in de kelder of tuinkot
- materiaal? kopen wat je nodig heb (zonder btw)

MAAR
een zelfstandige statuut (in bijberoep) opzetten kost je 60euro, en sociale kwartaalbijdrages zijn ook minimum (tenzij je veel gaat verdienen maar dan is dit ook in verhouding).
ik wil maar zeggen: het opzetten van je zaak kost je eigelijk weinig, je heb nog steeds je inkomen van je hoofdberoep dus niks "moet". Ondertussen koop je ook lekker al je materiaal aan zonder BTW.
en als je "en passant" ook nog eens een klant kan vinden om een bike op maat te maken, is dat goed meegenomen, ook al "verdien" je er weinig/niks aan. Het is een ervaring waar je veel van kan leren.

Het statuut na een jaar opzeggen omdat het niet loopt, is ook geen moeite.
Dus eerlijk: gewoon doen dude, het kost je niks en je verliest er niks mee!
Have fun!!
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door De Wreter »

Sociale kwartaalbijdrage als je niks verdient is ongeveer 700 €, dat moet je dus uit je winst (!) halen als je wel wat verdient

Als je met lage volumes bestelt bij waarschijnlijk diverse leveranciers : altijd verzendkosten, en dat gaat van 8 tot 15 €

Je moet ook binnenraken bij al die leveranciers natuurlijk, dus eerst moet je een hoop vertegenwoordigers laten langskomen. Mijn ervaring is dat dat niet lukt in bijberoep, je neemt dus beter als leveranciers de webshops. Facturen kan je inbrengen en BTW terugvorderen. Zie wel dat je met webshops werkt die je BTW nummer expliciet vermelden op de factuur. Bij buitenlandse webshops die een BTW nummer accepteren kan je vragen om direct de BTW er van af te houden.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door dennisVO »

De Wreter schreef:Sociale kwartaalbijdrage als je niks verdient is ongeveer 700 €, dat moet je dus uit je winst (!) halen als je wel wat verdient
als je zelfstandig bent in hoofdberoep wel, maar NIET in bijberoep dus.
dan is het 64euro (ofzoiets) de eerste jaren, en dan wordt het berekend op inkomen.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door PeterG »

dennisVO schreef:
De Wreter schreef:Sociale kwartaalbijdrage als je niks verdient is ongeveer 700 €, dat moet je dus uit je winst (!) halen als je wel wat verdient
als je zelfstandig bent in hoofdberoep wel, maar NIET in bijberoep dus.
dan is het 64euro (ofzoiets) de eerste jaren, en dan wordt het berekend op inkomen.
Kleine €80 intussen. Binnenkort mag je trouwens maandelijks tot max €500 onbelast bijverdienen zonder zelfstandig statuut aan te vragen. Weet wel niet welke activiteiten hieronder vallen
psychoboarderke
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: di 04 dec 2012 11:07

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door psychoboarderke »

76 euro om exact te zijn. En na een bepaalde periode gaan ze dat herberekenen en krijg je terug of moet je bijbetalen.

De enige goede tip die ik hier kan geven is, ga naar iemand die verstand heeft van boekhouding & fiscaliteit.
Liefst iemand die ook kleine zelfstandigen als cliënteel heeft..
Die kan je perfect zeggen in welke mate dit al dan niet haalbaar is en waar je rekening moet mee moet houden.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door Free_ltd »

Als ge mijne droomfiets kunt bouwen aan 50% van de prijs dat die LBS het doet, dan ben ik zeker en vast ne klant :lol:
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door patje2 »

Ken iemand die het gedaan heeft en er mee gestopt is om meerdere redenen
Te duur moeten aankopen om dat hij niet genoeg afnam en een andere lokale lbs in de buurt die het goedkoper kon
Te veel papier werk
Kreeg bijna geen bike verkocht
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door Nielsnh »

De meeste reacties zijn duidelijk niet zo positief, maar dat kan al eens gebeuren als je iemand zijn mening vraagt, hé! :-D Maar op dit forum zitten dan ook de mensen die er het meest van kennen en als bijna iedereen een antwoord in dezelfde richting geeft, denk ik dat het slim is om dit niet zomaar te negeren.

Ik kan dus concluderen dat het eigenlijk veel te duur zal worden en dat ik al goed zal moeten zoeken om een koper te vinden. Dan zal ik als hobby maar verder aan mijn eigen mtb blijven sleutelen.

In ieder geval, bedankt voor jullie mening!
KennethS
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 08 aug 2017 08:12

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door KennethS »

Vertel me waar kan ik zelfbouwers vinden hier die de beste prijs voor goede kwaliteit kunnen aanbieden en ook recensies hebben?

:drunk:
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Bikes bouwen en doorverkopen

Bericht door Headshot »

KennethS schreef:Vertel me waar kan ik zelfbouwers vinden hier die de beste prijs voor goede kwaliteit kunnen aanbieden en ook recensies hebben?

:drunk:
Met uw budget nergens... Dan koopt ge beter ergens een standaard afgemonteerd fiets...
Plaats reactie