trekking fiets met hoog MTB gehalte

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
gvg
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: za 10 jan 2015 18:00
Rijdt met: BMC teamelite TE02 29 XT
Contacteer:

trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door gvg »

Hoi,

Mijn zoon en ik rijden allebei met een fantastische BMC teamelite MTB. Maar soms rijdt mijn vrouw mee en dan doen we helaas meer asfalt want zij heeft slechts een stadsfiets die ik elektrisch gemaakt heb. Af en toe rijden we dan toch offroad en haar fiets houdt het gewoon niet. Een MTB wil ze absoluut niet, want ze wilt gewoon comfortabel rechtop zitten. Maar een trekking fiets zou ik haar wel kunnen verkopen. Deze moet al zeker een elektrisch zijn met voorvering en dikke banden. Qua materiaal is stevigheid belangrijker dan gewicht dus ik denk aluminium, maar titanium is me ook goed. Achtervering mag, maar dat lijkt me wat overdreven. Ahja, haar Sméagol (chiwawa) gaat dan ook mee. Dit zit nu op het bagage rek achteraan.

Heb natuurlijk zelf al wat gesurft, maar de ideale vind ik toch niet zo dadelijk.

Kan iemand me iets aanraden?

Dus een stevige comfortabele elektrische dames trekking fiets die zonder problemen soft MTB paadjes kan doen. Kostprijs en gewicht zijn iets minder belangrijk.
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Re: trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door Supernaut »

Mijn vrouw heeft sinds 3-jaar een E-spresso 600 , wel met shimano steps .
Dit type model .
Afbeelding

We zijn daar vorig jaar vanaf signal de Botrange naar beneden gereden via de Bayehon tot op de weg van Ovifat naar Longfaye ( de pijlen van de Cimes de Waimes hingen in tegengestelde richting ) .
Als ge daar geen zotte dingen mee doet , zijn er wel wat mogelijkheden off road .

Kwa bereik van de batterij :
Mijn vrouw peddelt zelf nog zeer veel mee , maar wegritten volledig op ECO kan zij tot 100km mee in de Ardennen ( +/- 100km/1800hm ).
In het vlakke vlaanderen op ECO , maar zelf nog veel meepeddelen tot 170km .
Op de NORMAAL en HIGH stand zakt dit wel serieus .
gvg
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: za 10 jan 2015 18:00
Rijdt met: BMC teamelite TE02 29 XT
Contacteer:

Re: trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door gvg »

interessant, en ze hebben nu precies zelfs een rechtere zit:

https://www.merida.nl/e-bike/e-bike/e-s ... specspanel" onclick="window.open(this.href);return false;

nog beter.

banden zijn wel dun, maar dat zal wel niet te vermijden zijn zeker.

Ik heb al een paar keer daar ook gereden. Als je aan de waterval naar bendeden rijdt, kom je toch vrij grote keien tegen waar die dunne bandjes toch moeite mee zullen hebben.
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Re: trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door Supernaut »

Om het rijgedrag tussen een klassiek en trekking model te ondervinden , moet je toch best even gaan testen .
Mijn vrouw heeft ook op klassieke modellen gereden , tot ik haar kon overhalen om eens een trekkingmodel te proberen .
De keuze voor haar was vlug gemaakt .

Voor ons was belangrijk :
- middenmotor ( gewichtsverdeling )
- comfortabele houding ( lange ritten ) ,
- stijf frame ( flex frame vermijden ) ,
- schijfremmen ( Ardennen toerritten met bepakking ) ,
- snelspanner ( zelf vlug en vlot wiel kunnen uithalen )
serre
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: di 25 mei 2004 16:53
Rijdt met: delta V1000 & Attitude

Re: trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door serre »

https://www.merida.nl/e-bike/e-bike/e-s" onclick="window.open(this.href);return false; ... specspanel

Die gaat een pak minder stijf zijn dan die op de foto in de post erboven
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door IPPE »

https://www.haibike.com/en/INT/bike-fin ... lSize=27.5" onclick="window.open(this.href);return false;

Dikke banden en Sméagol kan ook mee :wink:

Wij hebben de 28" uitvoeringen met Yamaha motoren en zijn bijzonder tevreden van de afwerking en prestaties. Bospaden zijn geen probleem, maar voor echt mtbiken hebben we ander gerief in de garage staan.
gvg
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: za 10 jan 2015 18:00
Rijdt met: BMC teamelite TE02 29 XT
Contacteer:

Re: trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door gvg »

Ik ben deze voormiddag naar 2 fiets winkels gereden, die bovenstaande merken hadden. Zoals verwacht waren de eigenlijke modellen niet in voorraad want het is een beetje een niche markt. Maar toch veel geleerd.

Opmerkelijk is dat de verkoper van de meridas deze eigenlijk afraadde omdat die toch niet zo stevig was akls het alternatief dat hij dan aanraadde:

https://www.giant-bicycles.com/be/bikes-explore-eplus" onclick="window.open(this.href);return false;
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Re: trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door Supernaut »

Tja , ge moet keuzes maken .

ge wilt :
- een trekkingfiets ,
- met een hoge stuurbouw en rechte zit ,
- waar de pukkie mee in't mandje kan ,
- ge wilt er mee light mountainbiken ,
- .................

tja , er zijn grenzen .
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door Dickie »

Iets in de richting van de Riese&Müller New charger mixte?
https://www.r-m.de/nl/e-bike/new-charge ... 7_05020608" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorvering, middenmotor, vette banden, schijfremmen...
Ipv de Schwalbe supermoto banden kan je ook iets met meer noppen steken.

Als mevrouw mee off-road gaat zou ik eerder opteren voor brede banden en een goed doserende rem. Ze lijkt wat minder ervaren bij off-roadwerk en is bovendien met een zware fiets onderweg.

Mits wat spaceren, een stuurpen met flinke hoek en een riser stuur zijn er imo genoeg mogelijkheden om een rechtere zit op een mtb frame te realiseren.
gvg
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: za 10 jan 2015 18:00
Rijdt met: BMC teamelite TE02 29 XT
Contacteer:

Re: trekking fiets met hoog MTB gehalte

Bericht door gvg »

@supernaut: ik weet het, het is lastig, maar een compromis moet wel te vinden zijn.

@dickie: die R&M ziet er ook goed uit, dat parallell zadelvering dinkske ken ik niet. TOF systeem precies. Ik zal vanmiddag effe een powergrid winkel in de buurt binnenspringen.

Minder ervaren denk je? Tja, de beslissing om te upgraden is eigenlijk gevallen toen ze doodsangsten uitsloeg als we een stukje langs de nete tussen Herentals en Grobbendonk fietsten. Dat is daar soms een schuine smalle wandelweg waar wij blindelings overrijden maar toen er eentje lijkbeek achterbleef besefte ik dat we zo niet verder konden.
Plaats reactie