Traject verlaten tijdens tt.

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Traject verlaten tijdens tt.

Bericht door roderider »

Er zijn er hier veel die nogal heftig reageren dat je dit doet.
Ik wed dat 90% daarvan kiest voor tussen de gewassen te rijden in plaats van in de modder vast te rijden en natte voeten.
Voor velden van 10 hectare gaat die kleine strook van 1 are met gewassen waar je door rijdt echt niet uitmaken.
Ik ga natuurlijk ook niet door een moestuin van 3 bij 3 meter rijden.
Als organisator mag je toch wat rekenen op gezond verstand van deelnemers. Een lint wordt toch maar stuk gereden (al dan niet bewust :-D ) is mij al opgevallen.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Traject verlaten tijdens tt.

Bericht door De Wreter »

Voor zover ik weet beschouwt een normale boer het als een geluksbrenger voor zijn gewassen als er door een stukje "bewogen" wordt. Je kan hierbij wel TUSSEN de gewassen proberen rijden natuurlijk en niet erover.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Traject verlaten tijdens tt.

Bericht door TaurineR »

Als het doenbaar is om naast de akker te rijden dan zal ik dit zeker doen.
Indien ik moet kiezen om een duik in een plas te maken, of errond te rijden over een beplante akker, dan ga ik toch voor de akker kiezen, en er zorg voor dragen dat deze niet te erg beschadigd wordt..

In de landbouw gebeurt het meer en meer dat men akkerranden onbewerkt laat omdat deze door grote machines niet altijd te bewerken valt. Maar daar gaat het in deze topic niet over..
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Traject verlaten tijdens tt.

Bericht door janssis werner »

Tussen graan kun je niet rijden zonder aan de gewassen te komen. Trouwens is het ook zo als je over niet vergund traject rijdt. Dan kan benadeelde partij de andere onder druk zetten om volgend jaar daar niet meer langs te komen. Op een tt een extra stukje gebruiken om het nog beter te maken kan ook niet. Als ze u daar juist zien is dit een probleem voor de organisatie. Ik kon dit zondag ook gerust doen en heb eraan getwijfeld maar eraan kunnen weerstaan. Niemand heeft dat graag als men ongevraagd over hunne grond rijden. Ik ben dus van mening dat als je iets organiseert deze dingen ook zo goed als mogelijk moet proberen vermijden . Plus als wij dan als rijders ook ons steentje bijdragen,kan dit vermeden worden en krijgt onze sport gene slechte naam. Met shop en spade kan soms veel. In Holland doen ze op vaste parcoursen de plasjes wel weg zodat de rijders het parcour niet aanpassen.

Grtjs.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Traject verlaten tijdens tt.

Bericht door De Wreter »

Je praat over andere paadjes nemen en over vaste routes. Ik dacht dat deze post ging over het afwijken van de paden door omstandigheden.

De boer kan op voorhand niet weten dat het de week voor de TT regent en hij is daar ook niet mee bezig want de aanvraag is al in het verleden gebeurd en allang vergeten en mogelijk weet hij ook niets als de aanvraag een publiek pad betreft.

Boeren zijn niet geneigd paden te onderhouden als dat niet in hun voordeel is. In tegendeel, ze hebben liever dat het water op het (lager gelegen) pad staat dan op hun velden. Met hun grote tractoren rijden ze wel door het natte pad vol putten tot op hun veld.

Als ze van hun veld komen kan het hen ook niets schelen of er naderhand wat wielertoeristen tegen de grond gaan op de gewone weg omdat ze hun modder niet opruimen.

Ik heb echt geen compassie met boeren, zij hebben dat namelijk ook niet met jou. Eigenlijk integendeel, ze vinden het nogal leutig dat die gasten die tijd hebben om te fietsen door hun modder tegen de grond gaan of door de plassen van hun kapot gereden paden moeten ploeteren en met wat geluk nog eens omvallen in een extra diepe plas.

En op een goeie dag stoppen ze met hun boerderij en gaan ze fietsen..... :-)

By the way : de beste techniek om door een plas te gaan is er middendoor. Let wel op de dat plas zich over de breedte van de weg/het pad bevindt, dat duidt op natuurlijke erosie.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Traject verlaten tijdens tt.

Bericht door janssis werner »

Je begrijpt het verkeerd. Eerste is dat de organisatie een bepaald stuk kan klaar maken en inrijden dat dit niet gebeurd. Het tweede is als je de streek kent kun je nog wel ergens een mooi stuk nemen waar voor deze tocht geen toestemming heeft en dat mag zeker niet. Als er controle is heeft de organisatie prijs. Dit stond in een andere zijn reactie. Boeren gaan niks voor ons doen en willen maar een zaak dat je niet op hun stuk komt.

Grtjs.
Gebruikersavatar
blackie
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: za 05 dec 2009 10:26
Rijdt met: Giant 27,5plus en Pyga oneten29

Re: Traject verlaten tijdens tt.

Bericht door blackie »

Wel, als de oorzaak van de modder niet de boer zijn materiaal is dan zal ik door de modder rijden maar als het pad door de tractoren kapotgereden is...dan zou ik nog wel eens durven twijfelen...
En als de boer op zijn land staat in bovenstaand twijfelgeval ga ik zeker door zijn land rijden :lol:
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Traject verlaten tijdens tt.

Bericht door De Wreter »

De laatse keer dat 'k een boer van dichtbij gezien heb was op een veldweg. Daar de tractor de hele weg in beslag nam, ging ik maar in de kant staan en wachtte, en wachtte, en wachtte....want hij was gestopt en druk aan het bellen....
Bebop
Mountainbiker
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 22:12
Rijdt met: SSSL

Re: Traject verlaten tijdens tt.

Bericht door Bebop »

toch een aantal bedenkingen...

- als een organisatie een stuk links laat liggen, zal dat wel doelbewust zijn: geen goedkeuring ANB, Natuurpunt, gemeente of privé-eigenaar. immers, de organiserende club zal de streek wel goed kennen, zeker? als dan een grote meute toch dat extra stukje meeneemt zal dat wel gevolgen hebben voor die organisatie. als deelnemer weet je niet welke afspraken er gemaakt zijn, of waar een organisatie zich aan moet houden.

- de afgelopen 6 maanden heeft het meer geregend dan wat anders... zelfs nu nog op paden waar ik anders door kan rijden, is het nu nog balanceren. wat doe je dan als organisatie? alles over asfalt leggen? als een paar enkelingen over zo een nog 'ca va' passage gaan, zal dat wel gaan. worden dat er een paar 100 of nog meer, tja, dan kan je wel raden wat de gevolgen zijn.

- afspanlint: als een organisatie afspanlint gebruikt zal dat in de meeste gevallen specifiek op vraag zijn van eigenaars, ANB of natuurpunt juist om te voorkomen dat je wel over een pas gezaaid akker, gevoelig stukje natuur ofzo rijdt. vele organisaties verzetten tonnen werk om juist die ene passage mogelijk te maken. signalisatie dus aub respecteren.


:off: toch een lans breken voor onze landbouwers. mits wat communicatie en goede afspraken heb ik steeds goede ervaringen gehad met landbouwers bij het in elkaar steken van een toertocht: zo passeren wij langs akkers, door weiden etc.
Plaats reactie