2 x 11 of 1 x 12

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
StevenD92
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 29 jul 2015 11:56
Rijdt met: cannondale scalpel, bianchi jab

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door StevenD92 »

Swannie schreef:ik rij nu 4 jaar XX1, en begin meer en meer te twijfelen om terug naar 2x te gaan.
Die sprongen bij de XX1 cassette storen me meer en meer...

sorry maar de sprongen van de cassette blijven wel gelijk, als je nu 1x of 2x rijd...
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Swannie »

Bekijk eens efkens de sprongen tussen nen 11/30 en nen 10/42.
Hoe kunnen die nu hetzelfde zijn?
Chakam
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 17:20

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Chakam »

Ik ga ook nog een stem voor 1x12 doen.

Al 2j op stap met 1x11 en ook ik zou niets anders nog willen !
Af en toe (2maal / jaar) wissel ik vooraan. Ideaal moment om ook BB wat onderhoud te geven :wink:
Met men kleinste 28 is de top-range wel wat beperkt. Maar op de ardennen tochten heb ik daar met men beperkte ambities weinig last van :oops:
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door J.E. »

Je mag het draaien en keren hoe je wil, het bereik van een 1x setup gaat steeds (veel) kleiner zijn en
het tandenaantal verschil van de kroontjes cassette steeds (veel) groter.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door madskatingcow »

J.E. schreef:Je mag het draaien en keren hoe je wil, het bereik van een 1x setup gaat steeds (veel) kleiner zijn en
het tandenaantal verschil van de kroontjes cassette steeds (veel) groter.
Maar de vraag is : heb je de kleinere sprongen nodig op de mtb? Doordat het terrein continu varieeert vind ik van niet. Op de weg waar je vaak in peloton rijdt is het een ander verhaal, daar trap je vaak lang dezelfde cadans en pas je je aan aan de groep.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Wacky-S »

En vergeet ook niet het soort gebruik... (Enduro, XC, marathon,...)
Als ik met de enduro een enduro rit maak, heb ik geen problemen met de 1x11, maar als ik hier de XC tochtjes eens mee rij mis ik toch die tussenstappen die ik met de XC bike (3x9) wel heb. Hoewel ik er eerlijk moet bijzeggen, ik gebruik hem enkel als 2x9, dat groot voorblad komt ik slecht zeer zelden op.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door BertG »

Ik denk dat er hier appelen en peren vergeleken worden, als je bijvoorbeeld een 10sp 11-36 cassette vergelijkt met een een 11sp cassette van Sram/Shimano dan ga je zien dat het verschil in tussenstappen goed meevalt. Kan wel aannemen dat als je bijvoorbeeld regelmatig met een reetfiets rijdt (wat ik niet doe) dat je je dan ook wel weer telkens wat moet aanpassen aan die MTB cassette.

Het is zowat dezelfde discussie van een paar jaar terug toen de dubbel opkwam om de tripple te vervangen... bereik en zogezegd grotere sprongen vind ik non-issues, bereik van mijn 1x11 (e*13 9-44 = bijna zelfde range als Sram Eagle) is op een paar procent na hetzelfde als van mijn ouwe 2x10 aandrijving.

In de plaats van zich te concentreren op een zo groot mogelijk bereik (ga dan gewoon voor 3x11) kan je je beter afvragen welk bereik je nodig hebt, ik heb geen zin om een hoop versnellingen mee te sleuren die ik nooit gebruik. Vergeet ook niet dat je met 2x11 eigenlijk ook maar een 14 versnellingen hebt die je optimaal kan gebruiken i.v.m. de kettinglijn.
Gebruikersavatar
Schorpke
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 05 mei 2014 11:18
Rijdt met: Specialized Stumpjumper HT Comp 29 - Trek Fuel EX 9.7

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door Schorpke »

thx voor de reacties :-)
Kans is groot dat den bike morgen wordt besteld.
Neig al iets meer naar een 1 x 12 set up :bounce:
Morgen, als ik hem zou gaan bestellen, nog eens e klapke doen met den dealer en dan de knoop doorhakken.
Wat me eigenlijk laat twijfelen is dat je leest, en hier dus ook, dat men soms het voorblad veranderd bij een 1x set up naargelang het terrein.
Wat is een "algemene" aanrader van het aantal tanden voor een voorblad bij een 1x12 set up. 34 tanden? 32 tanden?
Het is niet dat ik twee linkerhanden heb maar voor iedere verschillende tocht, Ardennen of niet, gaan kijken welk voorblad te steken....... 8-[ 8-[ :roll:
Ben geen competitie beest maar stilstaan op iedere zware helling is nu ook ni mijn ding [-X 8-[ :drunk:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door madskatingcow »

Hangt ervanaf hoe sterk je benen zijn, gewicht en terrein. Ikzelf heb een 34T vooraan gemonteerd (wat je OEM op veel high- end XC fietsen terug vindt) omdat ik vind dat een 32T op steile hellingen met losse ondergrond nogal makkelijk doorslipt, en het verschil met wandelen op 32T - 50T zeer klein is. Hiermee rijd ik zowel binnen- als buitenland, zonder te wisselen. Iemand die 110kg weegt zal op een steile helling met een 34T te kort komen. De grootste gemende deler voor de grote meute is 32T.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 2 x 11 of 1 x 12

Bericht door BertG »

Yep, 32 lijkt me wel een goede allrounder voor de niet-competentie rijder, een 34 zou voor mij als niet fantastische klimmer net iets te groot zijn voor Ardennen en buitenland.
Plaats reactie