Ideaal ontbijt voor tocht

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Ideaal ontbijt voor tocht

Bericht door Kulgan »

Hallo,

Sinds kort rij ik meer en meer langere tochten, maar heb ik wel af en toe een fameuze klop van de hamer. De oorzaak hiervan is niet ver te zoeken. Ik ben het eigenlijk niet gewoon van s ochtends te eten en is het dus op zondag echt een opgave om iets te eten en binnen te houden.
Daarom wou ik eens horen of er nog mensen zijn met hetzelfde en wat zij eten. Weet er iemand een licht, liefst vloeibaar ontbij dat toch genoeg energie geeft?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Ideaal ontbijt voor tocht

Bericht door Mister No Chaïn »

Een klop van de hamer krijg je als je glycogeenvoorraden opgebruikt zijn, ervoor zorgen dat je voorraad op zijn top zit is niet enkel een kwestie van een goed ontbijt. Bij marathon's wordt aangeraden om 3 a 4 dagen! koolhydraten te laden, het ontbijt op de dag zelf is dan ook maar 1 van de vele schakels.

Eet op zaterdagavond een stevig bord spaghetti. Eet s'middags boterhammen met banaan, honing, jam. Drink een sportdrank met koolhydraten ipv water of cola. Eet winegums als je een hongertje hebt ipv een slechte snack. Steek jezelf vol met koolhydraten :wink:

Wat doe je in je bidon? Een goeie sportdrank doet veel.

Ik eet s'ochtends ook niet veel, soms maar 2 boterhammen. Maar ik probeer dan als ik toe kom op de TT nog een banaan te eten, dan ben je tenslotte al een hele tijd wakker hé.
En van bij de start heel regelmatig drinken. Op een TT van 3u drink ik minstens anderhalve liter, als het 20 graden is gaat dat gemakkelijk naar de 2l.
Ivo L
Mountainbiker
Berichten: 456
Lid geworden op: vr 16 jan 2004 17:05
Rijdt met: Canyon Exceed

Re: Ideaal ontbijt voor tocht

Bericht door Ivo L »

Ik eet 's morgens stevige kom havermout met sojamelk (de gezoete versie) en handvol rozijnen erin.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Ideaal ontbijt voor tocht

Bericht door Dickie »

+1
Sinds ik mijn havermoutpapke maak heb ik minder last van de zgn klop, doe dat nu alle zondagen.
Ik kan 's morgens wel goed eten, maar ik heb dat wel wat moeten leren.
-Voor marathons vanaf ong 70km en meer:
Ik sta vroeger op, begin direct de pap te maken met de ingredienten die ik al de avond ervoor heb klaargezet en na geforceerd afkoelen, speel ik de portie binnen. Maak me dan rustig klaar en als ik dan nog de autoverplaatsing erbij tel, heb ik ong 2 u tussen ontbijt en 'saddle-up'. Zo heb ik al geen last van het verteringsproces. Tijdens de eerste bevoorrading heb ik voldoende aan enkel wat water. Bij latere ravi's een stukske banaan en/of wat peperkoek.
-Voor lokale ritten:
Vertrek met de fiets en dat is dan meestal een uurtje na het eten. Das minder ideaal, maagske keert soms nog in de eerste baankms, maar omdat het dan ook kortere ritjes zijn maakt dat niet zoveel uit.
witte555
Mountainbiker
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 30 aug 2013 19:21

Re: Ideaal ontbijt voor tocht

Bericht door witte555 »

Ik begin mij ook meer en meer toe te leggen op marathons of TT van langere afstand.
Voor mij is het ontbijt niet zo belangrijk,meetstal bestaat dat uit twee boterhammen met choco en en kop koffie.
Wat ik wel geleerd heb is elk dik uur of anderhalf uur een "gelleke" of "koekske" te eten en ik kom geen hamer tegen langs de kant van de weg tot grote spijt van mijn wederhelft want een jaar of twee geleden als ik een "toerke" ging rijden was ik 2 a 3 uur weg,nu is dat meer 5 a 6 uur . . .

Gellekes en koekskes vindt je met hopen van de betere en bekendere merken.
qwerty2002
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 05:27

Re: Ideaal ontbijt voor tocht

Bericht door qwerty2002 »

Ik begin mij ook meer en meer toe te leggen op marathons of TT van langere afstand.


sbobet
Plaats reactie