Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Jos Teremin
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 mei 2017 17:29

Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Bericht door Jos Teremin »

4 weken geleden ben ik bij Van Eyck mijn nieuwe Cube Analog gaan afhalen. Ik nog niks dan problemen gehad, bij Van Eyck zijn ze niet echt behulpzaam gebleken dus zit ik met de handen in het haar. Na even zoeken op Google kwam ik op dit forum terecht, in de hoop dat iemand hier me deftig advies kan geven. Om het overzichtelijk te houden lijst ik hieronder even op wat er gebeurde:

- Zaterdag 29 april omstreeks 16h30 de fiets afgehaald met de bestelwagen en mee naar huis gereden. Fiets werd geleverd met gewone pedalen (geen SPD). Natuurlijk onmiddellijk getest. Ik merkte onmiddellijk een kraak op bij het trappen. Ik zette me even recht op de pedalen om eens harder te duwen, waarop de ketting brak. We spreken hier over een afgelegde afstand van om en bij de 50 meter...

- Daar Van Eyck reeds gesloten was om 17h en maandag een feestdagwas, kon ik pas dinsdag na mijn werk terug met de fiets. Doe mijn verhaal over die kraak die ik hoorde en de ketting die brak na 50 meter. "Kan gebeuren", waarop ze een nieuwe ketting installeerden. Ik vroeg van waar dat geluid dan kwam, er werd me verzekerd dat alles goed was gecontroleerd en het van de ketting kwam. Bon, ik naar huis en de fiets in het hok.

- Eerstvolgende rit was zondag 14 mei, met de gewone pedalen een toerke gaan doen. Dat afgrijselijke geluid was niet weg, en ik ondervond dat het gebeurde telkens ik hard op mijn linkerpedaal duwde. Terug thuisgekom, fiets schoongemaakt en even gezocht op Google, simpele checks gedaan om het crankstel te checken en dat leek me allemaal oké. Ergens las ik dat het kon zijn dat er iets in de schroefdraad van de pedaal zat. Ik ging toch M520's kopen dus fiets terug in het hok om het dan allemaal schoon te maken zodra ik de pedalen zou wisselen.

- Die week passeerde ik langs Decathlon voor het werk, even gestopt en de pedalen gekocht. Die vrijdag na het werk dan alles klaargepakt om de pedalen te wisselen om hopelijk van dat hels gekraak af te zijn. Pedalen er uitgedraaid en met een vod de schroefdraad in de cranks schoongemaakt, en ik merkte dat er uit de linkercrank stukjes metaal meekwamen. WTF? Bij inspectie met de zaklamp zag ik dat de draad in de linkercrank beschadigd is, er mist een heel stuk.. Ik ben er dus zelfs niet toe gekomen om mijn M520's uit de verpakking te halen.

- Dag nadien (20/05) opnieuw naar Van Eyck met de fiets (zonder pedalen dus te voet), ik leg opnieuw alles op een rustige manier uit waarop de persoon aan de balie de fiets naar de technieker brengt in de werkruimte. 5 minuten later komt die persoon de fiets terugbrengen met een pedaal in de linkercrank gedraaid. "De technieker zegt dat alles in orde is". Waarop ik zeg dat de draad wel degelijk beschadigd is, dat ik het zelf heb gezien en dat hij eens goed moet kijken. Opnieuw 5 minuten later komt de fiets terug ditmaal zonder pedaal, en de persoon zegt opnieuw dat de technieker niks gezien heeft. Dus ik zeg dat de technieker dan maar eens moest komen en dat ik het hem zou tonen. Na een tijdje komt de technieker, ik toon hem waar het beschadigd is en hij beweerde dus dat dit geen enkel probleem was - zolang de pedaal maar kan vastdraaien. Al diende het meneer niet, ik bleef bij mijn punt. Het is een splinternieuwe fiets en dus moet dat gerepareerd worden. Ik kon mijn fiets daar laten al zou ik meer dan een week moeten wachten want dat stuk is niet op voorraad, ik zei oké dus ik was weer weg zonder fiets.

- Gisteren (27/05) kreeg ik een bericht, "uw fiets is gerepareerd". Dus asap naar Van Eyck, men bracht mijn fiets en ik vroeg wat er dan gebeurd was. De man aan de balie vertelde dat de draad in de crank hertrokken was, en dat het nu in orde zou moeten zijn. Ik vroeg van waar dat gekraak dan afkomstig was en meneer verzekerde me dat het in de werkruimte niet gehoord is geweest dus dat het aan dat pedaaltje zou moeten liggen. Ik vroeg voor een document waarop staat wat er gebeurd was en dat het probleem opgelost is, dat was niet mogelijk.. Na vele malen aandringen heeft hij een papiertje uit de vuilbak gehaald, daarop geschreven "draad herdaan" en een stempel.. Hij raadde me aan mijn 520's te installeren, dus ik moest gewoon mijn pedalen goed invetten en ze correct installeren en dan zou het probleem wel opgelost zijn. Dus ik ging naar huis. 's Avonds heb ik de draad van de cranks uitgeblazen met de compressor, pedalen goed ingevet en ze correct geïnstalleerd. Alles leek me goed.

- Vanmorgen om 7h vertrokken op een rit van 25km, het hels gekraak was nog niet weg ](*,) Ik word hier stilaan gek van.. Ik heb al meer uren wakkergelegen van die fiets dan dat ik er op gereden heb :-) En alsof dat nog niet genoeg was, heb ik daarstraks bij het schoonmaken van de fiets gemerkt dat de achterband achterstevoren is gemonteerd...

Als jullie nog iets moeten weten, vraag maar. Ik weet niet goed op wie ik hier kwaad moet zijn, maar op dit moment wil ik eigenlijk niks liever dan mijn geld terugvragen en een fiets van een ander merk in een andere winkel te gaan kopen. Een winkel die niet met de voeten van hun klanten speelt :-)

Groeten,
Een gefrustreerde MTB'er
](*,)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Bericht door Dickie »

Achterband wordt tegen de aangeduide looprichting gemonteerd om de tractie te verbeteren.
Soms staat er zelfs 2 tegengestelde pijltjes op om de looprichting anders te monteren ngl voor of achter.

Is die kraak niet hoorbaar door op de cranks te gaan staan terwijl je tegen een muur leunt.
Dan kan je hem mss lokaliseren, of beter nog , ook in de winkel reproduceren.
Het is net door zulk stug gedrag van verkopers, dat klanten zelf de handen uit de mouwen steken, of online vluchten.
Zeker na zo'n gevaarlijke kettingbreuk (wsl onzorgvuldige plaatsing pin?) zou ik toch meer eieren onder de klant leggen :-D .

Dat kraken kan van de snelspanner komen, gewoon even wat vaster zetten kan al de oplossing zijn.
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Bericht door joske77 »

krakende geluiden kunnen ooit heel moeilijk op te sporen/oplossen zijn, maar een nieuwe cranck met hersneden draad kan voor mij niet... als dit zo snel fouten vertoont is het maar logisch dat het onderdeel vervangen wordt door een nieuw, en niet opgelapt wordt, zoals je misschien zou doen bij een onderdeel van enkele jaren oud...

ivm de achterband, deze kan vaak idd in 2 richtingen gemonteerd worden, voor extra grip of minder rolweerstand...
driesmuylle
Mountainbiker
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 23:55
Rijdt met: Cannondale F29 12 / Trek 8500 08 / Specialized Tarmac 09

Re: Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Bericht door driesmuylle »

Heb ook eens ambetant gekraak gehad aan een fiets. Toen bleek het van de nieuwe wielen te komen, meerbepaald de spaken. Nieuwe spaken maken soms lawaai onder spanning. Je kan de waar de spaken elkaar kruisen wat olie ertussen doen, dit neemt het geluid weg.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Bericht door chrisper »

ik kan ook enkel uit mij eigen ervaring spreken
een gekraak aan de fiets kan soms heel moeilijk te lokaliseren zijn
het geluid word makkelijk doorgegeven, iets dat je vooraan hoort kan heel makkelijk achteraan zijn en omgekeerd
mijn gekraak dat ik niet makkelijk vond had 2 redenen
ik dacht eerst dat het de trapas was (helemaal uit elkaar gehaald, goed ingevet, niks hielp)
eerst heb ik dan de snelspanner wat vaster gezet (en as beetje ingevet en het geluid was zo goed als weg
maar af en toe kwam het eens terug
dan bleek het mijn zadelpen te zijn (montage pasta aan de zadelpen en weg was het probleem)
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Bericht door Wacky-S »

Volgens mij heeft de topic starter zijne velo bijna een jaar geleden terug verkocht... deze topic is bijna een jaar oud :-)
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Bericht door chrisper »

oei ja, even niet op datum gelet
](*,) ](*,)
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Bericht door De Wreter »

En dan is de topicstarter zo beleefd geweest van verder niks meer te posten....
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Nieuwe Cube Analog - niks dan problemen!!

Bericht door Free_ltd »

Moest destijds even gal spuwen.

Als het allemaal klopt, is het idd geen service van Van Eyck. Mijn vrouw heeft hare fiets van daar en tot nu toe geen problemen en dus ook nog geen beroep moeten doen op garantie. De service van een locale LBS lijkt me toch ietske beter.
Plaats reactie