maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Ibiets
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 12 jan 2017 15:09
Rijdt met: spark RC team 2018

maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door Ibiets »

Dag,

heb me laten opmeten voor de aankoop van een nieuwe Scale 950. lengte 1,78cm, binnenbeenlengte 88cm enz... na de meting een plannetje ontvangen hoe mn fiets moet worden afgeregeld. Volgens de opmeting moet ik een Medium hebben. Opmeting was op basis van bikefitting computerprogramma.

Vanmiddag naar mn LBS geweest en die neemt 2 scales uit de rekken. Een M en een L.

De M moet voor mijn maten een langere zadelpen krijgen omdat de originele niet lang genoeg is. Ik zit voorbij het limietstreepje. Alsook de stuurpen moet wat langer worden om aan mn maten te komen die het bikefittingprogramma voor heeft gesteld.

Als we dan de Large nemen valt alles beter in de plooi om het zo te zeggen, originele zadelpen lukt, en afstand tot stuur is net goed volgens plannetje.

De LBS had mij op voorhand al een L aangeraden voor ik naar de meting ging?

Wat is jullie mening? Kan dat programma er naast zitten, of is er iets anders waar ik geen rekening mee heb gehouden waardoor het dan de moeite loont van die langere zadelpen en langere stuurpen te steken en toch voor de Medium te gaan??

Groeten

Ibiets
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door _anonymus_ »

In jouw plaats zou ik toch voor een L gaan.
Als de zadelpen er voorbij de limiet uit moet, is het frame toch wel te klein voor jou, zou ik zo denken.
Ik vermoed dat je dan met je knieën al bijna tot aan het balhoofd komt...
JohanB
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2015 12:14
Rijdt met: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom

Re: maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door JohanB »

Ibiets schreef:Dag,

heb me laten opmeten voor de aankoop van een nieuwe Scale 950. lengte 1,78cm, binnenbeenlengte 88cm enz... na de meting een plannetje ontvangen hoe mn fiets moet worden afgeregeld. Volgens de opmeting moet ik een Medium hebben. Opmeting was op basis van bikefitting computerprogramma.

Vanmiddag naar mn LBS geweest en die neemt 2 scales uit de rekken. Een M en een L.

De M moet voor mijn maten een langere zadelpen krijgen omdat de originele niet lang genoeg is. Ik zit voorbij het limietstreepje. Alsook de stuurpen moet wat langer worden om aan mn maten te komen die het bikefittingprogramma voor heeft gesteld.

Als we dan de Large nemen valt alles beter in de plooi om het zo te zeggen, originele zadelpen lukt, en afstand tot stuur is net goed volgens plannetje.

De LBS had mij op voorhand al een L aangeraden voor ik naar de meting ging?

Wat is jullie mening? Kan dat programma er naast zitten, of is er iets anders waar ik geen rekening mee heb gehouden waardoor het dan de moeite loont van die langere zadelpen en langere stuurpen te steken en toch voor de Medium te gaan??

Groeten

Ibiets
Ik rij op een L frame (scale 710 plus, zelfde geo als de 9xx scales), ik ben 1.83 groot, dus 5 cm groter dan gij.
Als je de kans hebt zou ik zowel de M als de L eens test rijden en kijken wat jou het beste aanvoelt. Soms is een maat kleiner nemen dan je denkt nodig te hebben wel handig, gezien de grotere vinnigheid of wendbaarheid.
Met jou gestalte lijkt me een L aan de grote kant te zijn, de stuurpennen van scott zijn sowieso al niet al te lang af fabriek en de zadelpennen zijn idd aan de korte kant. Voor jou LBS zou dat een wijziging zonder meerprijs moeten zijn om je een langere zadelpen te geven.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door Swannie »

Ik ben ook 1.78m en had in mijne scale toch een M.
Zadelpen van 400 lengte gestoken en was perfect!
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door R1ALAIN »

Ik ben 1,82 m groot en heb zowel een Scale als Spark RC en deze zijn in maat M. De zadelpen zit juist niet aan zijn grens (reserve van 1 cm), maar dat zal komen omdat ik kortere beentjes heb.
S-Works 29 was eveneens een M.
Beter een fiets die ietsje te klein is dan ietsje te groot, vind ik persoonlijk.
Gebruikersavatar
cherryman
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 01 jun 2011 13:32
Rijdt met: Giant Reign 2, TBR Custom
Contacteer:

Re: maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door cherryman »

Wel lange benen zeg! Ik ben 11cm langer dan je en heb een bbl van 90cm..

Heb je die bikefitting zelf gedaan en dan ingevoerd in programma of is er een echte bikefitting gebeurd? Want is me niet geheel duidelijk uit je post.
Ibiets
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 12 jan 2017 15:09
Rijdt met: spark RC team 2018

Re: maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door Ibiets »

Hey,

de meting is gebeurd door een andere LBS die metingen doet tegen betaling. Hij gebruikt het programma van bikefitting.

Ik heb die man (wat de meting deed) gevraagd om de geometrie op de site van scott eens na te kijken en te vergelijken met zn meting. Hij zegt nu ook een L te nemen, blijkbaar zou de werkelijke geometrie wat zijn veranderd tov wat er in het programma steekt aan.
In realiteit komt dus de L beter overeen met het plannetje van bikefitting.

Beide testen?, probleem is dat ik persoonlijk dat niet ga merken volgens mij. Ik heb mijn vorige MTB 14j gehad en weet dus eigenlijk niet beter...

Ik mag morgen mijn L gaan afhalen. Hopelijk doe ik er goed aan.
Breght
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: di 04 nov 2014 19:34

Re: maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door Breght »

Ik zou sowieso voor een L gaan. Heb het zelf meegemaakt. Ben 1m92 en toen zei me iemand ja ge moet een L nemen. Is vinniger enz enz. Kunt langer zadelpen enz opzetten. Awel, dat was geld weggegooid die L. Want alles wat te klein. Langere stuurpen maakte de fiets totaal naar de klote. De geometrie tegenwoordig zijn zodanig erop vooruit gegaan dat ge beter ene grotere kader kleiner kunt maken dmv kortere stuurpen etc, dan een kleinere kader groter.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door kevx »

Large is toch groot za, met 1,78m....
Gebruikersavatar
AMbike
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 21 sep 2016 08:19
Rijdt met: SCOTT Scale 950 (2017)

Re: maat Scott scale, dringend raad gevraagd

Bericht door AMbike »

Ik heb de Scale 950 in L, ben 1m76 en is voor mij (naar mijn gevoel) perfecte maat. Ik ben blij dat ik geen M heb genomen.
Top fiets trouwens! Veel plezier er mee.
Plaats reactie