Brain technology specialized

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Schorpke
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 05 mei 2014 11:18
Rijdt met: Specialized Stumpjumper HT Comp 29 - Trek Fuel EX 9.7

Brain technology specialized

Bericht door Schorpke »

Hello,

Is de brain technology op de veringen van een Specialized Epic betrouwbaar?
Zijn er nog modellen die in aanmerking komen zoals Trek, Cube, .......
Testen is de boodschap i know :-) maar mss dat er hier toch enkelen zijn die hun ervaringen met verschillende Fully's en de brain technology van Specialized kunnen meegeven.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Brain technology specialized

Bericht door Free_ltd »

Zekf geen ervaringen mee. Brain zelf is van Speci. Daarbuiten weet ik dat Trek en Lapierre iets gelijkaardigs hebben.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Brain technology specialized

Bericht door _anonymus_ »

Betrouwbaar is een groot woord.
Als het werkt, werkt het goed.
Helaas gingen bij de vorige operaties Epic die Brain dempers constant kapot. Voorwaarde voor garantie was toen dat je minstens 1 keer per jaar de demper liet onderhouden bij Specialized.
Een vriend van mij had een Epic, en die z'n Brain-demper is op twee jaar vijf keer vervangen. Steeds onder garantie, maar toch...

Ik weet niet hoe het met de huidige modellen zit, hopelijk hebben ze dit ondertussen verbeterd.
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Brain technology specialized

Bericht door Prospeer »

Collega ook al 2x z'n brain demper kapotgereden op z'n fully.
Goede fietsenmaker, denk dat 't 120 euro kostte...
Gebruikersavatar
Herder Alex²
Mountainbiker
Berichten: 952
Lid geworden op: za 02 jun 2007 18:56
Rijdt met: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Re: Brain technology specialized

Bericht door Herder Alex² »

Zoals je in mijn avatar ziet, heb ik een Epic. Hij is van 2007, heeft 25.820 kms en 1.730 uren gebold :wink:
Alle jaren kreeg de vering een onderhoud en ik heb nooit een probleem gehad. Hij werkt nog altijd perfect.

Maar ... mijn Brain is een Fox/Specialized model. Later heeft Specialized een eigen model (zonder Fox) gehad en die was niet goed. Nu is het weer Fox/Specialized.

Als je dus een nieuwe Epic op het oog hebt, luister dan naar het commentaar van iemand die een recente heeft. Heb je een tweedehands op het oog, let dan op.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Brain technology specialized

Bericht door Wacky-S »

Ik rij met het 2009 model (specialized/fox), deze gaat ongeveer om de 2-3 jaar op onderhoud (onderhoud van demper bij Specialized = wisselen tegen gereviseerd model). Nog nooit problemen mee gehad, ding blijft zijn werk perfect doen.
Volgens het boekje zou je ieder jaar de demper moeten binnenbrengen voor onderhoud. Op aanraden van de LBS rij ik ermee tot ik voel dat de brain zijn werking begint te verliezen.
Zelfde met de voorvork (specialized brain), hiervan is de cardrigde nog maar 2 keer vervangen.
Let wel, ik onderhoud mijn materiaal goed en zorg dat na iedere rit alles mooi terug proper is (en gebruik GEEN Brunox Fork Deo :wink: )
Gebruikersavatar
Schorpke
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 05 mei 2014 11:18
Rijdt met: Specialized Stumpjumper HT Comp 29 - Trek Fuel EX 9.7

Re: Brain technology specialized

Bericht door Schorpke »

Ok thx voor de reacties.

Ben inderdaad aan het kijken voor een nieuwe fully.
Volgende week eens naar velofollies in kortrijk. Dagje gaan kwijlen en eens de verschillende merken bezichtigen.
Momenteel ben ik enkel bij Specialized winkel geweest waar ik mijn huidige Stumpjumper HT heb gekocht.
Maar andere merken eens bekijken en vragen stellen is nooit een slecht idee. Zeker met al die nieuwe technologieen. En op da vlak heb ik steeds de indruk dat in niet kan bijbenen :roll: 8-[
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: Brain technology specialized

Bericht door blubberduck »

die problemen met de braindempers waren van het modeljaar 2008-2009 (vervangingen werden steeds zonder gemor omgewisseld/vervangen)

ik rij sedert 2007 met een Epic Marathon 26" (2007 - 2012) & S-Works 26" (2010-2014) nu S-W 29" en ikzelf heb nog te nimmer één probleem gehad!!! =;

dat jaarlijks onderhoud is niet echt nodig, zoals hier eerder op dit topic al vermeld.... :wink:
frederik_w
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 18 okt 2015 19:01
Rijdt met: BMC fourstroke 01. BMC speedfox trailcrew 03

Re: Brain technology specialized

Bericht door frederik_w »

ik rijd met een epic modeljaar 2016. heb hem nieuw eind van 2015 en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met de brain demper. brain in de vork heb ik geen ervaring mee want die zit er bij mij niet in ( epic comp carbon met standaard reba vork zonder brain). de brain achteraan vind ik een fijn systeem. ben wel van plan om binnekort eens een onderhoud aan de demper en brain te laten doen voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Zalman
Mountainbiker
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 17 apr 2005 18:10

Re: Brain technology specialized

Bericht door Zalman »

Bij mij een Epic 2012. Tussen de 6 maand en +/- een jaar en de achterdemper was kapot. Met dit systeem blijf je een vrij harde vering hebben tenzij je het brain open zet, maar dan pompt het gelijk zot. Geen brain systeem meer voor mij: rap kapot, duur in onderhoud en te hard naar mijn zin
Plaats reactie