Forumoverzicht All about MTB MTB algemeen Gravelbike info

Gravelbike info

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Bericht di 21 jan 2020 17:08
Braeckie Mountainbiker

Mijn bike: Scott Scale 950 / Canyon Yellowstone race

Als projectje zou ik graag mijn oudere 26" Canyon Grand Canyon ombouwen naar gravelbike.

Ik heb al kader, vaste carbon vork en 29" wielen die ik kan recupereren.
De fiets heeft Magura schijfremmen en een 9 speed cassette met XT-derailleur.

Nu zoek ik nog een oplossing voor de brifters.
Ik denk nu aan verschillende scenario's:
- volledige disc groepset met brifters (e.g. shimano 105 disc), maar dat is redelijk kostelijk
- mechanische schijfremmen (e.g. Avid BB7), maar welke brifters zijn hiermee compatibel? Bij voorkeur brifters die ook nog de 9 speed XT-derailleur kunnen aansturen.

Zijn hier nog liefhebbers die de ombouw van 26" naar gravelbike gemaakt hebben en welke brifters/remmen hebben jullie gekozen?

Bericht wo 22 jan 2020 08:58
patje2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Corratec supper bow 27,5, Cannondale flach 29, NINER aer9, Scott Big Jon
Braeckie schreef:
Als projectje zou ik graag mijn oudere 26" Canyon Grand Canyon ombouwen naar gravelbike.

Ik heb al kader, vaste carbon vork en 29" wielen die ik kan recupereren.
De fiets heeft Magura schijfremmen en een 9 speed cassette met XT-derailleur.

Nu zoek ik nog een oplossing voor de brifters.
Ik denk nu aan verschillende scenario's:
- volledige disc groepset met brifters (e.g. shimano 105 disc), maar dat is redelijk kostelijk
- mechanische schijfremmen (e.g. Avid BB7), maar welke brifters zijn hiermee compatibel? Bij voorkeur brifters die ook nog de 9 speed XT-derailleur kunnen aansturen.

Zijn hier nog liefhebbers die de ombouw van 26" naar gravelbike gemaakt hebben en welke brifters/remmen hebben jullie gekozen?

Ik heb dit gedaan, wel van 29er. Heb shimano 105 sifters mechanische schijfremmen en een deri is ook shimano 105 (lange kooi) ik ben wel gestart van 3X10 en heb nu wel 2X10 . Ik heb wel het derde blad er laten opstaan, als ik op voorhand weet dat er veel stijl klimwerk is even 2 boutjes bij regelen en de 2 kleinste voor bladen gebruiken anders de 2 grootste. Alles werk nu perfect en al terug veel plezier gehad op deze fiets

Bericht wo 22 jan 2020 10:43
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite
hou er rekening mee dat een koersstuur een langere reach heeft dan een mtb stuur, best kortere stuurpen monteren dus

Bericht wo 22 jan 2020 13:41
kenny Avatar gebruiker
Mountainbiker

En als je voor avid BB7 remmen gaat in combinatie met pakweg shimano 105 remgrepen moet je zeker de weg versie van die remmen nemen. Deze hebben namelijk minder kabel nodig

Bericht wo 22 jan 2020 14:47
Braeckie Mountainbiker

Mijn bike: Scott Scale 950 / Canyon Yellowstone race

patje2 schreef:

Ik heb dit gedaan, wel van 29er. Heb shimano 105 sifters mechanische schijfremmen en een deri is ook shimano 105 (lange kooi) ik ben wel gestart van 3X10 en heb nu wel 2X10 . Ik heb wel het derde blad er laten opstaan, als ik op voorhand weet dat er veel stijl klimwerk is even 2 boutjes bij regelen en de 2 kleinste voor bladen gebruiken anders de 2 grootste. Alles werk nu perfect en al terug veel plezier gehad op deze fiets

Welke mechanische remmen passen er op de Shimano 105 shifters?
Eventueel foto van je fiets?

Bericht do 23 jan 2020 09:36
kenny Avatar gebruiker
Mountainbiker

Braeckie schreef:
patje2 schreef:

Welke mechanische remmen passen er op de Shimano 105 shifters?
Eventueel foto van je fiets?

Deze zijn hiervoor gemaakt: https://www.bike-components.de/en/Avid/ ... tQQAvD_BwE
Ikzelf gebruik deze remmen in combinatie met sram Apex remgrepen en een x-9 derrie

Vorige

Keer terug naar MTB algemeen