Gravelbike info

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Re: Gravelbike info

Bericht door MaC'Red »

We gaan dat hier nog es openen se, laatste bericht lijkt van Januari 2017 :-D . Gravelbikes & rides zijn meer ingeburgerd intussen en heb er zelf ook al van geproefd in eigen streek, de Ardennen en afgelopen weekend nog een gravelnightride gedaan.

De passie voor het het MTB'en was effe verdwenen maar dankzij het goede weer dat ik in de Ardennen had in september op verlof is dat blijkbaar terug, de winter toertochten laat ik voor wat het is als het veel geregend heeft en verkies steevast dan voor een gravelride. Toch fun hebben off road zonder het baggeren.

Een echte kalender voor gravelrides heb ik nog niet echt gevonden maar soit :bounce: .Ben wel aan het denken om mijn huidige mtb eventueel ook om te bouwen als gravelbike als de langverwachte fully mtb in huis komt/staat.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Gravelbike info

Bericht door kenny »

Pas op als je een 29" ombouwen naar gravelbike, het bracketpunt komt echt laag. Aan de andere kant is het perfect te doen om een 26" fiets om te bouwen hiernaar zolang ze geschikt is voor schijfremmen
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Re: Gravelbike info

Bericht door MaC'Red »

kenny schreef:Pas op als je een 29" ombouwen naar gravelbike, het bracketpunt komt echt laag. Aan de andere kant is het perfect te doen om een 26" fiets om te bouwen hiernaar zolang ze geschikt is voor schijfremmen
Tot heden heb ik wat gravelrides gedaan met de mtb, een 26 inch bike heb ik allang niet meer hoor :-D :-D
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Gravelbike info

Bericht door chrisper »

dat is precies datgene ik naar op zoek ben.
waar vind ik gravel-ritten??
ergens een kalender of zo?

ik denk erover na om een gravelbike aan te schaffen
(mijn 26 inch is nu mijn slecht weer fiets en baanfiets en is met velgremmen, dus niet echt om te bouwen)

het is dus de bedoeling de 26inch te vervangen door de gravelbike, voor de trainingen op de weg en wat gravel ritten in de winter.
baggertochten heb ik na 6 jaar ook zowat gezien, en heb er wel wat genoeg van.
resultaat is nu niet veel ritten meer in winter en natte toestanden.
en zeker niet off-road
Gebruikersavatar
k03n
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 28 mar 2012 16:05
Rijdt met: Scott Scale - Canyon Inflite

Re: Gravelbike info

Bericht door k03n »

Tis inderdaad wat zoeken en sociale media in 't oog houden. Hieronder enkele, maar komen er ongetwijfeld nog een hele hoop bij in 2020

Strada Campina
Smugglers Path
DUSTY MOON
Gravel Series Limburg
Dirty Boar
Niner 99.9 Gravel Ride
OhDeer
666gravel
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Gravelbike info

Bericht door KWBiker »

Inderdaad, via sociale media.

In FB zoeken op gravel en je komt automatisch op een Europese en Belgische groep uit. Hier worden vaak posts aangemaakt met gravelrides.

https://gravelrides.cc/
https://www.gravelunion.cc/?gclid=EAIa ... urn false; : deze is een website van Nederlanders en bevat een niet zo actuele kalender.

Misschien een idee om de kalender gewoon mee op te nemen in mountainbike.be met een aparte vermelding. Gravelfietsen is gewoon offroad fun, zonder daarbij de meest technische paden op te zoeken. De meeste VTT in de Kempen zijn eigenlijk echte gravelritten.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

MaC'Red schreef:De passie voor het het MTB'en was effe verdwenen maar dankzij het goede weer dat ik in de Ardennen had in september op verlof is dat blijkbaar terug, de winter toertochten laat ik voor wat het is als het veel geregend heeft en verkies steevast dan voor een gravelride. Toch fun hebben off road zonder het baggeren.
KWBiker schreef:Gravelfietsen is gewoon offroad fun, zonder daarbij de meest technische paden op te zoeken. De meeste VTT in de Kempen zijn eigenlijk echte gravelritten.
Ik ga deze topic ook eens volgen. Het eerste wat ik mij afvroeg, wat biedt een gravelbike meer (of minder) dan een MTB?

90% van de VTT's in Vlaanderen heeft niks met MTB'en te maken, maar eerder met veldrijden, maar waar past het plaatje 'gravelbiken' ergens tussen?

Hoe kan je in Vlaanderen offroad rijden zonder te baggeren? Waar komen plots die paden vandaan, waar je wel moddervrij kunt fietsen? Ik hou het 's winters zelfs om de koersvlo niet moddervrij en rij enkel op de weg...

Veel vragen dus... :-)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Gravelbike info

Bericht door Dickie »

De wielmaten-rage is wat voorbij. de discussie over 26", 27,5" of 29" is uitgewoed.
Voor de race komen er meer wedstrijden die de Strade Bianche imiteren, terwijl er in de mtb-crowd meer en meer geklaagd wordt over verdrijving uit de schaarse natuurzones.
Baggeren zal deze winter eens onvermijdelijk worden, maar dat zijn we nog wel gewoon van wat jaren geleden. De bandjes van een gravelbike slingeren minder prut in het rond. Dat zal wel wat schelen in het onderhoud.
In dat kleine markt-gaatje past een 'gravelbike'.

Overlaatst een 'gravelride' gedaan van 90km. Weliswaar met mijn starre mtb en blij dat ik met dikke (allez 2.25") bandjes over de veldwegen kon dokkeren.

Ik heb zo'n gravelbike overwogen, maar imo zijn mijn knoken niet meer geschikt voor spartaanse smalle bandjes.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

Dickie schreef: Baggeren zal deze winter eens onvermijdelijk worden, maar dat zijn we nog wel gewoon van wat jaren geleden. De bandjes van een gravelbike slingeren minder prut in het rond. Dat zal wel wat schelen in het onderhoud.
In dat kleine markt-gaatje past een 'gravelbike'.
Mja, maar wat is het verschil tussen een cyclocross bike en een gravelbike, nu de CX ook is overgestapt op schijfremmen? Dat je daar dikkere banden kunt insteken, maar dan ben je toch beter af met een MTB.
Dickie schreef: Overlaatst een 'gravelride' gedaan van 90km. Weliswaar met mijn starre mtb en blij dat ik met dikke (allez 2.25") bandjes over de veldwegen kon dokkeren.
Ik rij nu ook terug rond met mijn Niner vork, en combineer baan met wat offroad (waar het nog droog is), maar was toch blij dat mijn voorband een 2.35" was en er wat lucht kon uitlaten...

Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat we hier in Vlaanderen geen gravelbike nodig hebben. In de US, Canada of Australië,... kan ik mij inbeelden dat je daar kilometers offroad kunt rijden op zo'n gravelbanen en dat je dan iets zoekt tussen MTB en koersvlo, puur om de snelheid er wat in te houden en toch nog wat comfort te hebben door dikkere banden te gebruiken, maar met weinig noppen.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Gravelbike info

Bericht door De Wreter »

RigolleM schreef:Mja, maar wat is het verschil tussen een cyclocross bike en een gravelbike, nu de CX ook is overgestapt op schijfremmen? Dat je daar dikkere banden kunt insteken, maar dan ben je toch beter af met een MTB.
Een gravelbike heeft een andere versnelling steken dan een cyclocross. In cyclo rij je bvb met 46/36 vooraan en gewoon 11/28 achter. In gravel is het eerder 48/30 vooraan en 12/32 achter. Kan je ombouwen natuurlijk.

Vorksprong is ook verschillend. Een cyclo als gravel gebruiken is echt wel aandachtig zijn.

Mogelijk ook nog een verschil in brackethoogte en in de afstand tussen de assen van de wielen.

Ook lang over nagedacht maar ofwel neem ik de mtb ofwel (in mijn geval) de cyclo. Ik heb gemerkt dat dunne banden (40mm) soms beter zijn op paden met nogal veel relatief grote stenen, je rijdt er namelijk tussendoor. Met de MTB zit je er bovenop te hakken.

Maar zoals hierboven al gezegd : de gravel is de nieuwe verkoopsdoelstelling. Benieuwd wat ze volgend jaar weer gaan uitvinden. Ik vermoed dat op termijn de gravelbike zal lijken op onze lichte 26ers maar met een krom stuur. Een 26er ombouwen is natuurlijk een optie en zeker geen slecht idee.
Plaats reactie