Gravelbike info

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
k03n
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 28 mar 2012 16:05
Rijdt met: Scott Scale - Canyon Inflite

Re: Gravelbike info

Bericht door k03n »

Recent een Inflite van Canyon gekocht om mijn koersfiets te vervangen, niet de MTB, duh!! Ben er zéér tevreden van.
Steek er 28mm racebanden op en trek men spandex aan, 33mm om door het zoniënwoud te scheuren en 38mm om te chillen als "gravel" bike en woon-werk. Multifunctionaliteit ten top! (o) .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

k03n schreef:Recent een Inflite van Canyon gekocht om mijn koersfiets te vervangen, niet de MTB, duh!! Ben er zéér tevreden van.
Had ik ook al zitten aan denken, maar het verzet van de gravelbikes is niet altijd geschikt om continue op de baan te rijden, of in een correcte cadans te blijven rijden. De meeste gravelbikes die mij interesseren zijn allemaal met 1 tandwiel vooraan.
k03n schreef:Steek er 28mm racebanden op en trek men spandex aan, 33mm om door het zoniënwoud te scheuren en 38mm om te chillen als "gravel" bike en woon-werk. Multifunctionaliteit ten top! (o) .
Heb je voor ieder bandbreedte een ander wielset of leg je telkens andere banden op? Lijkt mij niet echt praktisch, soms denk ik 's avonds, ga morgen dit rijden en 's anderdaags heb ik dan meer zin om dit te rijden...
Gebruikersavatar
k03n
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 28 mar 2012 16:05
Rijdt met: Scott Scale - Canyon Inflite

Re: Gravelbike info

Bericht door k03n »

Had ik ook al zitten aan denken, maar het verzet van de gravelbikes is niet altijd geschikt om continue op de baan te rijden, of in een correcte cadans te blijven rijden. De meeste gravelbikes die mij interesseren zijn allemaal met 1 tandwiel vooraan.
Heb er lang over gedaan om te beslissen want mijn hart lag ook eerder bij een "echte" gravel bike met 1x zoals bijvoorbeeld de Bombtrack Hook of Kona Sutra. Ook paar keer met een Orbea Terra gereden met Force 1 op, was perfect. Maar voor ook op de baan mee te kunnen was 2x echt wel nodig. En crossverzet is voor mij perfect...
Heb je voor ieder bandbreedte een ander wielset of leg je telkens andere banden op? Lijkt mij niet echt praktisch, soms denk ik 's avonds, ga morgen dit rijden en 's anderdaags heb ik dan meer zin om dit te rijden...
Voorlopig wissel ik, maar dat is eerder met periodes bij mij :-D . De 33mm lagen er op, maar in combinatie met behoorlijk stijf kader geeft dat weinig comfort, waardoor die er uit zullen gaan. Een tweede wielset komt er wellicht nog aan.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Gravelbike info

Bericht door KWBiker »

RigolleM, ik ben benieuwd waar naar je aan het kijken bent.

Sommige fietsmerken zweren bij 1x, waar SRAM lang promotie voor voerde, maar nu lees je toch al het volgende bij de gravel eTAP :"Not content to only smooth out the gearing progression at the cassette, we developed new 2x chainrings built around a 13-tooth difference between them, rather than the 16-tooth difference traditional 2x drivetrains had. Put simply, it’s the wide range, close-ratio, 2x drivetrain with chain security that serious gravel riders have been dreaming about."

Sram heeft het na Shimano toch terug door dat 2x niet dood is, en op een gravel aan te raden is.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

KWBiker schreef:RigolleM, ik ben benieuwd waar naar je aan het kijken bent.

Sommige fietsmerken zweren bij 1x, waar SRAM lang promotie voor voerde, maar nu lees je toch al het volgende bij de gravel eTAP :"Not content to only smooth out the gearing progression at the cassette, we developed new 2x chainrings built around a 13-tooth difference between them, rather than the 16-tooth difference traditional 2x drivetrains had. Put simply, it’s the wide range, close-ratio, 2x drivetrain with chain security that serious gravel riders have been dreaming about."

Sram heeft het na Shimano toch terug door dat 2x niet dood is, en op een gravel aan te raden is.
Cannondale SuperX, BMC Roadmachine, On-One Space Chicken,... om maar iets te zeggen.
fets85
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 06 nov 2019 10:57

Re: Gravelbike info

Bericht door fets85 »

k03n schreef:
Ook paar keer met een Orbea Terra gereden met Force 1 op, was perfect. Maar voor ook op de baan mee te kunnen was 2x echt wel nodig. En crossverzet is voor mij perfect...
Orbea Terra heeft met Myo (= personaliseren van je fiets) de mogelijkheid om je fiets 1x of 2x te laten opmaken. Voor 2020 werken ze trouwens met de nieuwe Shimano GRX.
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: Gravelbike info

Bericht door Frog 075 »

RigolleM schreef:Cannondale SuperX, BMC Roadmachine, On-One Space Chicken,... om maar iets te zeggen.
En ondertussen al iets aangeschaft?
Zit zowat met dezelfde vragen/interesses...
De on-one space chicken lijkt me dan nog het beste kwa prijs/kwaliteit om dat gravelbike gebeuren eens te proberen...
Ik heb ooit nog met een 26" mtb rond gereden met een vaste vork in het tijdperk van v-brakes, schat zo rond de periode 2000... En toen vond ik dat niet zo super... Is gravelbiken dan vergelijkbaar maar dan nog eens met een krom stuur er op?
Het lijkt me wel iets om comfortabel sneller op de weg te rijden ipv met een mtb of koersvlo en dan af en toe eens een "slagske" te kunnen inslaan, maar ik betwijfel of dat dan lang genoeg ietwat een uitdaging kan blijven om er mee te blijven rijden en niet na 3 maand te verkopen met 200km op de teller :lol:
Want dat is hetgeen je nu al hier en daar ziet opduiken, een 2dehandsje van enkele maanden oud die weg gaat net om die redenen.
Zit er zo al een klein jaartje naar te kijken en steeds tegen mezelf te zeggen...: wacht nog wat, laat het nog wat bezinken... Veel gravelbikes zie je ook niet rondrijden (vind ik) en eigenlijk ken ik nog steeds niet het echte verschil tss gravel en crossfiets... Wielmaat? 26"-650b... Balhoofdhoek? Dikte van de banden? lengte van de fiets...?

Kga nog wat laten bezinken denk ik :wink:
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: Gravelbike info

Bericht door Erik.B »

Een crossfiets is heel nerveus kwa stuur gedrag( kan je het best vergelijken met een xc bike), de vork staat heel onder het frame en een gravelbike heeft meer de geo van een racefiets Waarbij de vork meer naar voor staat en de fiets meer de neiging heeft om rechtdoor te fietsen. Een gravelbike kan je meestal ook bredere banden opzetten dan een cross en heeft meestal veel extra gaten voor allerlei accessoires te monteren.
Ik rij met een Scott adict 10 gravel deze is ook veel lichter als de meeste gravelbikes omdat Scott hun Cx frame gebruikt met een aangepaste vork voor gravel
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

Frog 075 schreef:
RigolleM schreef:Cannondale SuperX, BMC Roadmachine, On-One Space Chicken,... om maar iets te zeggen.
En ondertussen al iets aangeschaft?
Nope, ik zie er "voorlopig" het nut niet van in... Koersvlo is aan vervanging toe en het gaat terug één worden voor 100% op de baan maar dan met iets dikkere banden. Huidige koersvlo is max 25mm banddikte, vanaf 28mm zit ik tegen de rem, maar met schijfremmen is dat euvel weg. De meeste high-end gravelbikes zijn met één kettingblad vooraan, en dat komt niet ten goede qua cadansfrequentie voor de baanritjes. Ik zal dus blijven rijden met de MTB op gravelpaden...
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Gravelbike info

Bericht door Real Epic '89 »

Frog 075 schreef: Ik heb ooit nog met een 26" mtb rond gereden met een vaste vork in het tijdperk van v-brakes, schat zo rond de periode 2000... En toen vond ik dat niet zo super... Is gravelbiken dan vergelijkbaar maar dan nog eens met een krom stuur er op?
Het lijkt me wel iets om comfortabel sneller op de weg te rijden ipv met een mtb of koersvlo en dan af en toe eens een "slagske" te kunnen inslaan, maar ik betwijfel of dat dan lang genoeg ietwat een uitdaging kan blijven om er mee te blijven rijden en niet na 3 maand te verkopen met 200km op de teller :lol:
Ik denk dat je jezelf vooral moet afvragen of de MTB routes die je op de MTB rijd je nog uitdaging geeft. Vooral de huidige geometrie mode met grote wielen maakt het allemaal veel/te makkelijk.

Zelf rij ik vaak de locale routes met de gravelracer juist om dat gevoel weer terug te krijgen.
Plaats reactie