Gravelbike info

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Timmie
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 30 apr 2004 17:22

Re: Gravelbike info

Bericht door Timmie »

1. Volgens mij niet. De aanpassing is vooral in de andere richting noodzakelijk (een derailleur met langere kooi als je een van een kleine naar een grotere cassette gaat). Die langere kooi gaat ook wel werken met de kleinere cassette. Reden voor de race derailleurs is wellicht dat die toch iets minder wegen, de ketting iets korter kan zijn en ze minder groot en dus minder kwetsbaar zijn.

2. Zal van je crankset afhangen denk ik (4 of 5-gaats, merk) om een blad te vinden dat past, maar als het past moet het zeker kunnen. Voor het geval je deze niet moest kennen - handig om te beslissen welke tandwielen/cassette je moet kopen: https://www.gear-calculator.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
bervoets
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 17 okt 2016 12:19

Re: Gravelbike info

Bericht door bervoets »

RigolleM schreef:
Erik.B schreef:Voor duur trainingen zou ik toch voor de grail gaan, de cross is veel te nerveus voor duurtrainingen maar gaat natuurlijk ook he
Duurtrainingen kan je ook met de MTB doen, snelheid is onbelangrijk enkel de tijd en de HR...

Om te antwoorden op uw vraag, ik zie veel bikepackers met gravelbikes rijden, enerzijds zijn die meestal voorzien van allerlei extraatjes voor het monteren van zakken, meerdere bidons,.. maar ook vooral om de clearance voor brede banden. Een vriend van mij heeft zich een Domane van Trek aangeschaft voor bikepacking, die heeft ook veel clearance en een aangepaste geometrie voor lange afstanden...

De Grail carbon heeft ook veel goede eigenschappen voor de lange afstand... ik kan mij maar niet verzoenen met de look van de Grail carbon, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Crossfiets zou ik nooit kopen voor duurtrainingen... dat is de ideale metgezel voor in de winter van de modder te genieten... :-)
Crossfiets vergt wat meer techniek en kan alleen maar ten goede komen op de mtb. Het verschil kan toch niet zo groot zijn tss cross en gravel? Dus lichte voorkeur voor de crosser. Ben er nog niet uit... :-)
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: Gravelbike info

Bericht door Erik.B »

RigolleM schreef:Stel ik ook koop mij een gravelbike met 1 tandwiel vooraan dus 1x12 (SRAM)
Meestal zit daar zo'n cassette van 10-50 op die fietsen, ideaal voor bepaalde MTB parcours, maar daar kies ik toch liever mijn MTB voor.
Ik rij op de racefiets met SRAM AXS voor 35/48 achter 10-28 en dit bevalt mij uitstekend! Ik rij zelden op die 48t vooraan, of de wind moet echt serieus in mijn rug blazen, dat ik + 40km/u kan fietsen.
Vooraan zit meestal een 42t als tandwiel bij de gravel bikes.
Op de gravelfiets zal ik bijna in dezelfde condities fietsen en verkies ik voor dezelfde verhoudingen.

1. kan ik achteraan een kleinere k7 (11-32t) steken met dezelfde derailleur (SRAM X.01) of moet ik deze aanpassen naar een race derailleur (RED of Force).
2. vooraan mogelijk om kleinere tandwiel te plaatsen zoals een 36T?
Van voor kan ik op mijne Sram force 38 als kleinste tandwiel plaatsen, volgens mij is de kleinste cassette op een xd body 10 42
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

Erik.B schreef:Van voor kan ik op mijne Sram force 38 als kleinste tandwiel plaatsen, volgens mij is de kleinste cassette op een xd body 10 42
Zijn de race xd bodies niet dezelfde als deze van MTB?
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Re: Gravelbike info

Bericht door Supernaut »

RigolleM schreef:
Erik.B schreef:Van voor kan ik op mijne Sram force 38 als kleinste tandwiel plaatsen, volgens mij is de kleinste cassette op een xd body 10 42
Zijn de race xd bodies niet dezelfde als deze van MTB?
neen ,
mtb = xd
race = xdr
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

Supernaut schreef: mtb = xd
race = xdr
Aight!

Dus body vervangen en we kunnen xdr k7 monteren...
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Gravelbike info

Bericht door Kevin82 »

Je kan op een xdr bodie een mtb cassette monteren mits het monteren van een spacer.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

Kevin82 schreef:Je kan op een xdr bodie een mtb cassette monteren mits het monteren van een spacer.
En omgekeerd lukt niet wellicht...
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Gravelbike info

Bericht door Kevin82 »

Nee idd omgekeerd kan niet. Xd bodie met een Sram force cassette werkt niet. Maar ik vermoed dat dat dan weer op te lossen is door een xdr bodie tem monteren op je mtb wielset. Als je een merk zoals dt Swiss hebt vermoed ik dat dit geen probleem kan/mag zijn.
Gebruikersavatar
Anakin
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 19:41
Rijdt met: Epic pro 18/ Trek checkpoint SL5 20

Re: Gravelbike info

Bericht door Anakin »

RigolleM schreef:Stel ik ook koop mij een gravelbike met 1 tandwiel vooraan dus 1x12 (SRAM)
Meestal zit daar zo'n cassette van 10-50 op die fietsen, ideaal voor bepaalde MTB parcours, maar daar kies ik toch liever mijn MTB voor.
Ik rij op de racefiets met SRAM AXS voor 35/48 achter 10-28 en dit bevalt mij uitstekend! Ik rij zelden op die 48t vooraan, of de wind moet echt serieus in mijn rug blazen, dat ik + 40km/u kan fietsen.
Vooraan zit meestal een 42t als tandwiel bij de gravel bikes.
Op de gravelfiets zal ik bijna in dezelfde condities fietsen en verkies ik voor dezelfde verhoudingen.

1. kan ik achteraan een kleinere k7 (11-32t) steken met dezelfde derailleur (SRAM X.01) of moet ik deze aanpassen naar een race derailleur (RED of Force).
2. vooraan mogelijk om kleinere tandwiel te plaatsen zoals een 36T?
Alles is afhankelijk van de capaciteit van je achterderailleur. Capaciteit = het verschil in tanden tussen grootste en kleinste vertanding (voor en achter) opgeteld. Dus een 11/32 achteraan = 21 + (voor 35/48=) 13 = 34. Je hebt ze in capaciteit 31 en 34...
Plaats reactie