De correcte maat - M of L

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
witn
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 19:27
Rijdt met: Specialized s-works custom

De correcte maat - M of L

Bericht door witn »

Hallo,

Ik ben momenteel aan het uitkijken naar een nieuwe mtb, die voor mij meteen ook de eerste 29er zal worden.

Mijn oog is gevallen op onderstaand model dat in maat L te koop staat bij een fietsenhandelaar in de regio:

https://www.specialized.com/gb/gb/bike- ... -29/106421" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordien reed ik met een 26" specialized alu frame, maar in maat 18".
Lichaamslengte 178,5cm
Binnenbeenlengte 77cm

Nu heb ik bij de fietsenhandelaar zowel met M als met L gereden en ik neig toch eerder naar de L. De medium is toch net iets te klein zou ik denken, moet al een stuurpen van 12cm plaatsen om nog net niet de nodige lengte te halen. (op mijn 26"" moest ik 74cm halen tussen center zadelpen ter hoogte van het zadel en center stuurpen, ik veronderstel dat die maten op een 29er gelijk blijven?).

Nu ben ik wel aan het twijfelen omdat ik zeker geen te groot kader wil aanschaffen dat nadien moeilijk te controleren valt, aangezien ik nog een "speelse" rijstijl heb.
Aan de andere kant was mijn huidige 26" al een beetje aan de kleine kant...

Heeft iemand hier ervaring mee, of nuttige info?

thanks
groeten!
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: De correcte maat - M of L

Bericht door Christ D. »

Als je een eerlijke fietsenmaker hebt zal die u uitmeten en (eerlijk) zeggen welke maat je nodig hebt.
Ik ben bv 1.68 en heb een binnenbeenlengte van 78cm . mijn oude Speci stumpjumper FSR was een Medium en ik zat daar perfect op.
Gebruikersavatar
pukkie89
Mountainbiker
Berichten: 756
Lid geworden op: ma 08 okt 2007 17:04
Rijdt met: Specialized Stumpjumper sworks 29", Epic sworks 29"
Contacteer:

Re: De correcte maat - M of L

Bericht door pukkie89 »

Ik zit op 76cm en rij ook met een medium

Meten=weten
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: De correcte maat - M of L

Bericht door scelter »

Ik ben een 1m82 en rij medium. Zelf zit ik met mijn lengte wel exact op de grens tussen medium en large, maar ik heb toch medium gekozen. Veel hangt ook van je rijstijl af. Een kleinere fiets geeft een sportievere houding en vinniger stuurgedrag. Een groot frame een meer relaxte zithouding en meer stabiliteit. Persoonlijk vond ik een large erg lomp aanvoelen dus vandaar dat ik voor medium koos. Aangezien jij je eigen rijstijl omschrijft als speels zou ik verwachten dat het kleinere frame je beter ligt. Maar natuurlijk als je achteraf een langere stuurpen gaat monteren, zal er van dat vinnige karakter al veel teniet gedaan worden.
Dit gezegd zijnde ging het in mijn geval wel om een Canyon en niet Specialized, maar ik denk dat bovenstaande wel voor alle merken geldt. De maten kunnen natuurlijk wel wisselen naargelang het merk.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: De correcte maat - M of L

Bericht door prideandglory1891 »

scelter schreef:Ik ben een 1m82 en rij medium. Zelf zit ik met mijn lengte wel exact op de grens tussen medium en large, maar ik heb toch medium gekozen. Veel hangt ook van je rijstijl af. Een kleinere fiets geeft een sportievere houding en vinniger stuurgedrag. Een groot frame een meer relaxte zithouding en meer stabiliteit. Persoonlijk vond ik een large erg lomp aanvoelen dus vandaar dat ik voor medium koos. Aangezien jij je eigen rijstijl omschrijft als speels zou ik verwachten dat het kleinere frame je beter ligt. Maar natuurlijk als je achteraf een langere stuurpen gaat monteren, zal er van dat vinnige karakter al veel teniet gedaan worden.
Dit gezegd zijnde ging het in mijn geval wel om een Canyon en niet Specialized, maar ik denk dat bovenstaande wel voor alle merken geldt. De maten kunnen natuurlijk wel wisselen naargelang het merk.
Hoe lang is je stuurpen?
Plaats reactie