Wegbanden op de MTB

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Harrehart123
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 12:28
Rijdt met: Pilot - Rohloff - Belt
Contacteer:

Wegbanden op de MTB

Bericht door Harrehart123 »

Binnenkort trek ik er een paar dagen op uit met de fiets richting Zeeland.
Fietsen met het gezin dus ik zoek wegbanden voor mijn MTB.

Is er iemand die goeie ervaringen heeft?

http://www.schwalbe.com/nl/offroad-read ... g-one.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of

http://www.continental-tires.com/bicycl ... speed-ride" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Wegbanden op de MTB

Bericht door aresius »

Met (semi)slickbandjes kan je eigenlijk weinig verkeerd doen.
De 2.35 Super Moto's van Schwalbe heb ik jaren als woon-werk-verkeer bandje gebruikt zonder problemen.
Ook op een fietsvakantie met hier en daar licht offroad vormde dit geen probleem.
Afbeelding

Die conti's ken ik niet maar de iets meer road versie (sportcontact 2) heb ik momenteel onder de woon-werk fiets in maat 35c. Leuk bandje beetje comfort, vlot om te bollen en lekker veel grip (op asfalt).
Gebruikersavatar
Harrehart123
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 12:28
Rijdt met: Pilot - Rohloff - Belt
Contacteer:

Re: Wegbanden op de MTB

Bericht door Harrehart123 »

Bedankt voor je feedback!

Ik wil vooral een stille band voor als ik op asfalt rij ;-)
Grip is minder belangrijk.
Gebruikersavatar
lachouff77
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: do 06 sep 2012 19:01
Rijdt met: S-Works HT29 2014, Specialized Camber

Re: Wegbanden op de MTB

Bericht door lachouff77 »

Geax tattoo light 2.3 deze gebruik ik voor woon werk en supper tevreden van enkel bij nat wegdek durven deze de grip te verliezen.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Wegbanden op de MTB

Bericht door De Wreter »

Als je een stille band wil dan mag je geen profiel nemen.

Rij met de Conti speed kings 2.2 (26er). Vind ze een betere look (en comfort) hebben dan Schwalbe Kojaks (zonder profiel). Ze maken wel een heerlijk zoemend kabaal :)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wegbanden op de MTB

Bericht door Free_ltd »

Gekke vraag mss, maar waarom voor op straat zo breed?
Toevallig vroeg ne mederijder mij of ik de 7de de 100km dodentocjt zou meefietsen. Hij gaat met een groepje met racefietsen proberen mee te rijden en heeft nu tijdelijk op zijne 29" 1.6 banden gelegd omdat de smalste waren die op zijn velgen pasten. Dus vroeg ik me af hoe het nu zat.

Uiteindelijk kan ik de 7de niet mee, maar ben van plan op op termijn een setje baanbanden en binnenbanden aan te schaffen voor eens een uitzondelijke rit zoals die dodentocht. Gewoon omdat ik geen plaats meer heb voor een racefiets erbij :-).
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Wegbanden op de MTB

Bericht door aresius »

In het verleden heb ik ook wat geëxperimenteerd met verschillende banden op m'n woon-werk MTB van toen.
Gaande van 1,5 inch tot 2.35 van de Schwalbe Super Moto's en die laatste vond ik het leukste rijden.
Een MTB met te smalle bandjes voelde gewoon vreemd aan en nam voor mij het rijplezier weg.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Wegbanden op de MTB

Bericht door TimW »

Ik rij mijn woon/werk ritten met Big Apple's, 28 x 2.35
Kosten bijna niks, nog nooit lek gereden, comfortabel, ... Ze bollen alleen wat zwaar :-D
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Wegbanden op de MTB

Bericht door Free_ltd »

aresius schreef:In het verleden heb ik ook wat geëxperimenteerd met verschillende banden op m'n woon-werk MTB van toen.
Gaande van 1,5 inch tot 2.35 van de Schwalbe Super Moto's en die laatste vond ik het leukste rijden.
Een MTB met te smalle bandjes voelde gewoon vreemd aan en nam voor mij het rijplezier weg.
Maar die 1.5 heeft toch een enorme magere rolweerstand als de 2.35? Of maakt dat niet meer veel uit als ge 4 bar erin steekt voor op de weg?

Nu, zelfs met 1.5 meerijden met mannen met racefiets is volgens mij wat overmoedig :lol:
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Wegbanden op de MTB

Bericht door aresius »

De ideale bandendruk voor die ballonbanden ligt tussen 2 en 2,5 bar, voor op de baan.
Die dikke ballonbanden hebben een ander contactoppervlak met de grond tegenover een smallere band.
Echt moeilijk te vergelijken. Hier vind je de uitleg van Schwalbe: http://www.schwalbe.com/en/balloonbikes.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij mij ging het om het comfort en aangenaam fietsgevoel, extra weerstand is gewoon extra training :wink:
Plaats reactie