MTB (tijdelijk) ombouwen naar trekkingfiets

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
e-J@y
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 22 okt 2007 15:25
Rijdt met: Trek X-Caliber 9

MTB (tijdelijk) ombouwen naar trekkingfiets

Bericht door e-J@y »

Ik heb een 29" Trek X-Caliber 9 van enkele maanden oud die ik zou willen gebruiken voor een eenmalige fietsvakantie over voornamelijk asfalt van 4 à 5 dagen. De bedoeling is dat er 2 achtertassen van Ortlieb meekunnen, de rest van de bagage kan ik kwijt in een klein rugzakje. Een stuurtas en voortassen zullen dus niet gemonteerd worden.
Heeft er iemand tips en ervaringen (merk, type, ...) voor het monteren van een bagagerek en de bandenkeuze? Momenteel heb ik klikpedalen maar die ga ik voor deze trip ook wisselen voor plateaupedalen.

Indien dit meevalt ben ik van plan om voor volgende trips een trekkingfiets op te bouwen, en het zou handig zijn als ik de onderdelen die ik nu koop ook kan gebruiken voor dat project 8)
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: MTB (tijdelijk) ombouwen naar trekkingfiets

Bericht door aresius »

Heeft jouw frame voorzieningen om een vaste bagagedrager te monteren? (even een snelle googel volgens mij wel..)
Zoja, dan kan je gerust een degelijke bagagedrager monteren en achteraf overbouwen op de echte trekkingfiets. Maar deze zullen al standaard uitgerust zijn met zo'n exemplaar.

M'n woon-werk fiets is uitgerust met een bagagedrager van het merk Tubus. Goed en redelijk licht.

In het verleden heb ik ook al fietsvakanties gedaan met een mtb uitgerust met Schwalbe Super Moto 2.35 banden. Super comfy en licht offroad ook nog goed te doen ... had wel een kar erachter hangen geen tassen.

Afbeelding
e-J@y
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 22 okt 2007 15:25
Rijdt met: Trek X-Caliber 9

Re: MTB (tijdelijk) ombouwen naar trekkingfiets

Bericht door e-J@y »

Bedankt voor jouw reactie.
Het gamma van Tubus had ik inderdaad al eens bekeken en had de Logo EVO in gedachten, maar ook Racktime heeft enkele mooie dragers voor deze doeleinden. Iemand ervaring daarmee?

Qua banden had ik eigenlijk Schwalbe Marathon Plus willen gebruiken. Mijn vrouw heeft deze op haar woon-werk fiets liggen en die lijken mij wel degelijk. Kunnen ook wel wat extra belasting hebben, niet onbelangrijk met een volgeladen fiets. Ze bestaan in een 47mm versie, dat lijkt mij wel comfortabel om mee te rijden en zullen ook wel wat offroad aankunnen.

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: MTB (tijdelijk) ombouwen naar trekkingfiets

Bericht door aresius »

Met de Racktime heb ik geen ervaring, maar met zo'n hoop buisjes kan je volgens mij weinig verkeerd doen.
De installatie kan soms wat prutsen zijn om rond de remklauw te geraken.

Marathon plus banden zijn zeker en vast geschikt voor zo'n uitstapje. Goed dat je voor de iets dikkere versie gaat. Met de bagage zullen ze wel wat te verduren krijgen.

Maar ga je toekomen met die twee tassen en kleine rugzak?
Is het de bedoeling om ook een tent en ander kampeermateriaal te vervoeren?

Zo'n karretje is ideaal maar je neemt gauw veel te veel mee aangezien je toch de plaats hebt.
Op de laatste uitstap naar Boulogne-sur-Mer had ik zelfs degelijke kookinfrastructuur mee. :-D
Afbeelding
..wel een iets kleinere gasfles.
Plaats reactie