Woon-Werk fiets

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Kverbeec
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: do 19 mar 2015 14:51

Woon-Werk fiets

Bericht door Kverbeec »

Hallo iedereen,

Ik probeer steeds meer en meer mijn woon-werk verplaatsing af te leggen met de fiets.

Gezien ik niet over de mogelijkheid beschik om mijn kostuum & schoenen achter te laten op kantoor de dag voordien, vertrek ik 's ochtends steeds met een trekking rugzak. :wink:

Ik gebruik hiervoor mijn oude racefiets die ik normaal als "winterbike" gebruik. Echter gezien de afstand (2x 48km) en de vrij zware rugzak krijg ik hiervan regelmatig last in mijn rug.

Het is al niet echt een comfortabele fiets op zich...

Nu zat ik te denken om een niet al te dure fiets aan te schaffen die 1. comfortabel is en 2. betaalbaar.

Ik zat te denken aan: https://www.canyon.com/nl/urban/urban/urban-4-0-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt deze fiets jullie iets in mijn situatie? Of zijn er mensen die ervaring hebben met één van deze modellen?

Ik heb een 29'er carbon fiets thuis staan. Hier zou ik eventueel ook baanbandjes kunnen opleggen maar ik werk in het Brusselse in een groot gebouw waar ook nog andere firma's zitten. Ik zou het niet vertrouwen om mijn "dure fiets" daar zomaar op de parking te zetten...

Alvorens iets aan te schaffen had ik toch graag jullie meningen eens gekregen O:) .

alvast bedankt voor de reacties!

Grtz
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: Woon-Werk fiets

Bericht door freezy »

Waarom monteer je geen bagagedrager op je fiets? Ik heb zo mijn cyclocrossfiets omgebouwd tot woon-werkfiets. Kan zijn dat de fiets al meteen veel comfortabeler rijdt doordat je van de rugzak vanaf bent. De nieuwe fiets zal wel leuk rijden maar je blijft met die rugzak zitten.

Het gemonteerde rek bij mij is een Topeak Explorer, (wel niet van mijn fiets maar ter voorbeeld):

Afbeelding

Je ziet dat je voor zo'n rekje bevestigingsogen nodig hebt op je frame maar dat valt ook op te lossen.
Om het rek aan de zadelpenbuis te bevestigen kan je je zadelpenklem vervangen door een klem met bevestigingsogen, ik gebruik een van Bontrager (gekocht via een Trek dealer). https://www.evanscycles.com/bontrager-e ... p-EV159295" onclick="window.open(this.href);return false;

Om het rek onderaan aan je wielas vast te zetten kan je bvb de Tubus clamp set gebruiken (te koop bij bike-discount.de): https://lh3.googleusercontent.com/-Dt1J ... G_5178.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Momenteel gebruik ik nog een Topeak MTX exp tas met openklapbare zijtassen: Afbeelding

Gemonteerd krijg je dan zoiets: Afbeelding

Zit zeer stabiel op de fiets, heb je bij de terugrit wat minder mee laat je gewoon 1 van de zijtassen ingeklapt. Bij mij is 1 tas standaard voorzien van regenbroek, regenvest en pompje. De andere gebruik ik voor extra kledij of zware voorwerpen zoals een fles water. In de toptas gaat mijn eten. Misschien koop ik ooit nog Ortlieb tassen, omdat die nog 10cm dieper hangen waardoor het zwaartepunt dan ook lager hangt want nog comfortabeler rijdt.

Voordeel is ook dat je op de bagagedrager een vast achterlicht kan monteren, in de action zijn er bvb te koop voor 3-4EUR. Tevens werkt de bagagedrager deels als spatbord.

Moest je interesse hebben, ik heb ook nog een zadelpenrekje te koop, wordt gemonteerd op de zadelpen. Mag weg voor 35EUR. is amper 2-3 keer gebruikt want ben toen al overgeschakeld naar zo'n Explorer rek. http://harriscyclery.net/images/library ... RK2540.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je wil post ik eens een foto van mijn woon-werkfiets met details van de bevestigingen.
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Woon-Werk fiets

Bericht door Reindert »

Ik rij 2x 46km. Vergelijkbaar dus. Alles langs kanaal, jaagpaden..
Nu 4 jaar non stop gedaan. Wel altijd met rugzak blijven rijden. Heb nu sinds 2 jaar een heel goede van Vaude. Met afscheidingen. Dat is van rug tot rug afhankelijk, maar bv als mijn zwaardere spullen hoger liggen in mijn rugzak, is dat veel comfortabeler.
Ik ga het hier mee volgen, want tot nu toe heb ik het altijd met een oude mtb gereden, vaste vork en slicks.
Na het verlof, ik sta in het onderwijs, gaat deze wel opzij voor iets nieuws. En tot nu toe ga ik voor een cyclocrosser gaan. Groter wielen dan mijn 26", toch wat breder bandjes dan keiharde wegbandjes. Ik heb zeker in de herfst en winter nl altijd wel veel vuil en bladeren op mijn ritje langs het kanaal...

Ik hoop er nog eentje te vinden met cantilever remmen. Tegenwoordig allemaal schijven bijna... Dat is overkill en meer onderhoud. Ik rem hoop en al 4x op die 46km. :)

Dus voor mij: een cyclocrosser...
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Woon-Werk fiets

Bericht door Reindert »

Hoewel het niets voor mij is, ziet dat rekje hierboven er wel dik ok uit btw
KVDP87
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 16:12

Re: Woon-Werk fiets

Bericht door KVDP87 »

Ik heb een Merida Speeder T3. En voor het gemak een bagagerek op gemonteerd met 2 fietszakken van Vaude.
Om rug te ontlasten en om er alles in te krijgen (laptop, reservekleren etc).
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Woon-Werk fiets

Bericht door aresius »

Zelf rij ik ook met een vermomde cyclocrosser/urban bike. Volledig uitgerust met spatborden, bagagedrager en vaste verlichting (son naafdynamo)
Redelijk sportieve houding en vlotte 35c bandjes eronder die de nodige grip en comfort bieden.
Wel singlespeed (48-18) dus tegenwind valt soms wat tegen.... :roll: maar buiten enkele bruggen heb ik geen hellingen op het traject. En 16km enkel valt ook heel goed mee.

Zo eentje (maar dan andere kleurtjes)
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/urb ... day-one-10" onclick="window.open(this.href);return false;
fieldmarshall
Mountainbiker
Berichten: 153
Lid geworden op: do 29 jan 2009 19:27
Rijdt met: Specialized Crave Pro 2014

Re: Woon-Werk fiets

Bericht door fieldmarshall »

Even mijn bijdrage:

Ik rijd naar mijn werk met een oude Specialized Stumpjumper, 26" (+/- 10j). Hierop heb ik Schwalbe Marathon Plus'n gelegd (ik werk in Brussel en ik kom dus erg veel glasscherven tegen).

Als bescherming tegen de natte ondergrond hier, heb ik m'n bike ook gepimpt met een setje afneembare spatbordjes. NA 4 jaar met een rugzak, ben ik een maand geleden toch gezwicht voor een bagagedrager met Fietstas. Ik heb een Thule Pack'n Pedal gemonteerd met aan 1 zijde een frame; Dit gecombineerd met een Ortlieb Downtown tas. Enkel wanneer ik zwaar geladen ben (laptop + kleding voor 2 dagen + toiletgerief - als je een overnachting elders moet inplannen), lijkt het wat geforceerd (de tas hangt nogal ver naar achter vanwege de lay-out van de bike): het rack-frame tordeert dan wat.

Voordelen van deze manier: niets op je rug, minder vermoeiend als je wat langere ritten moet doen en je kleding verslijt niet meer aan de onderrug door wrijving en je zweet minder (rug is minder warm). Tevens lijkt het extra gewicht van het rek niet op te wegen tegen te verminderde luchtweerstand.

Nadelen: Als je redelijk veel mee hebt, is de fiets merkbaar in onbalans. Een tweede tas zou dan kunnen helpen. Tevens ligt het zwaartepunt merkbaar meer naar achteren, waardoor het contact van het voorwiel met de grond op oneffenheden (bvb verkeersdrempes) lichter wordt. Daarnaast wordt je bike achteraan wat breder, ik heb enkele keren een paaltje gewreven met de tas. Tevens ziet je fiets er duidelijk minder stoer uit 8)
Plaats reactie