Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door triumph_st »

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-krui ... -a2671730/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door scelter »

Zucht. Iedere keer weer die onzin moeten lezen over bodemerosie...
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door BertG »

"De mountainbikers maken gleuven in de grond, waarin het water komt te staan, wat uiteindelijk zorgt voor erosieproblemen. Op die manier wordt er grote schade toegebracht aan het bos.
Wat ne zever seg, jawadde :drunk:
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door i-Mac »

scelter schreef:Zucht. Iedere keer weer die onzin moeten lezen over bodemerosie...
En toch hebben ze ergens wel gelijk. Maar zoals altijd moet je bepaalde reacties met het nodige wantrouwen bekijken. Voor zij die de moeite willen doen, hier interessant leesvoer : http://www.singletracks.nl/Portals/5/do ... liteit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb het grotendeels gelezen, en het is in mijn ogen een goede studie. Je kan er tussen de lijnen lezen dat sommigen mensen het niet kunnen hebben dat fietsers (lees : MTB) "hun" natuurgebied doorkruisen. Maar de grootste ergernis blijkt loslopende honden te zijn.

Ik ben nu iets meer dan 10 jaar actief met de MTB, en ik zie overal steeds meer plaatsen waar de MTB verboden wordt. En dan werken ze het in de hand dat mensen alternatieven gaan opzoeken. Men zou veel beter de koppen bijeen steken en vaste parkoers aanleggen met de hulp van MTB/wielerploegen. En de provincie zou veel harder moeten optreden tegen landbouwers die veldwegen doen "verdwijnen" door hun land beetje bij beetje verder te ploegen, waardoor de veldweg verdwijnt.

Los van alles, blijf weg van privé domeinen als het niet mag. Op openbare domeinen zou men vaste paden moeten aanleggen. te Wenduine/De Haan hebben ze dat gedaan, en met succes. De Provincie West-Vlaanderen is trouwens bezig om langs de volledige kustlijn een MTB route aan te leggen. Het spreekt voor zich dat je daar geen of nauwelijks klimwerk zal krijgen, maar men probeert toch een stukje duin vrij te krijgen.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door scelter »

Kzal straks mss eens lezen, maar ik wil toch nog ff kwijt dat leuk is van mtb parkoeren aan te leggen, maar dat ik vrees dat dit straks de enige plek is waar we nog gaan mogen rijden en dat de rest verboden gebied wordt. Dat is geen mtb voor mij! Hoe goed dat parkoers ook mag zijn! Ik wil zelf de mogelijkheid hebben te rijden waar ik wil. In het artikel van het laatste nieuws erger ik er mij vooral aan dat alleen mtbrs geweerd worden. Paarden, wandelaars en dergelijke kunnen wel. En de reden zou dan bodemerosie zijn: Bull shit.
pathfinder
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 nov 2012 22:44
Rijdt met: Santa Cruz nomad canyon spectral ex

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door pathfinder »

Idd
BULLSHIT
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door rombaft »

ik woon op 2km van lozerbos, ga er niet zoveel fietsen eigenlijk, maar echt duidelijk is het padenstelsel dan toch niet want er ligt een mtb route door, waar mag je dan eigenlijk niet fietsen ? ...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door Dickie »

Allemaal symptomen van de wegkwijnende open ruimte met aan de andere kant een steeds groeiende nood eraan door toename van de 'buiten-hobby's' paardrijden, wandelen, MTB, geocaching, MTB-joring, cross, of gewoon de zondag uit met het gezinnetje.
De postzegels hebben heel wat aantrekkingskracht verloren schijnbaar :wink: .
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door Reflex »

Hoe ik het lees hebben de mountainbikers, wandelaars en paardrijders allemaal aparte paden enkel vonden de bikers het nodig om van de aangewezen paden te gaan om in het natuurreservaat te gaan crossen. Ze zullen er niet bij stilgestaan hebben, maar zo verpruts je het wel voor iedereen hé. Maar er blijven dwarse bikers die denken dat ze alles mogen. Je kunt jezelf beter aan de regels houden en het aan een instantie die opkomt voor de biker overlaten om dan met goede argumenten meer paden te krijgen.

Ik heb hetzelfde meegemaakt binnen het kitesurfen in NL. Veel surfers gingen in verboden gebieden kiten waardoor de groene mannen enkel maar meer gevoed werden in hun oorlog tegen de kitesurfers. En dat terwijl wij van de NKV ons best deden om rond te tafel te gaan zitten met de instanties. Je komt niet lekker een vergadering binnen als je wilt uitleggen dat de surfers weinig kwaad doen aan de natuur waarna ze met foto's komen dat er enkelen buiten het aangewezen gebied zijn gaan surfen (vermoedelijk omdat het water daar wat vlakker was) midden door een broedgebied van vogels...

Met de vrije/dwarse instelling van veel mensen hier zal de mountainbiker het zwarte schaap in de natuur blijven.
Zazoo
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 aug 2010 18:21
Rijdt met: 2013 Specialized Stumpjumper HT alu comp 29

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door Zazoo »

Triestige zaak dit. Een privé-eigenaar stelt hier zijn domein open aan recreanten allerhande, voetgangers, ruiters, mtbers..... Als iedereen dan maar gewoon de regels aan zijn laars lapt en ook de kwetsbare stukken betreedt die men afgeschermd wil houden, dan is het ook weinig verwonderlijk dat er heel wat eigenaars gewoon voor kiezen om alles af te sluiten (wat ze wettelijk perfect ook mogen). Helaas ondervind ik dit maar al te vaak. Professioneel ondersteun ik privé-eigenaars om hun bossen te beheren. Wij proberen de eigenaars te motiveren om eigendommen open te stellen voor recreatie. Als een eigenaar dan op andere plaatsen ziet dat de opgestelde regels met de voeten getreden worden en er overal afval rondslingert...... Dan kom ik vaak niet meer te ver met mijn argumenten en is er nog maar weinig goodwill te bespeuren.
Plaats reactie