Fully beter om abces te vermijden?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
frederik81
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 feb 2016 12:44

Fully beter om abces te vermijden?

Bericht door frederik81 »

Hallo!

eerste post dus korte introductie: ik ben 35, en nog maar een dik half jaar opnieuw aan 't rijden. M'n fiets is een basic Trek Xcaliber 8, 2015-editie.

Een goeie maand geleden ben ik geopereerd aan een perianaal abces. (kan tellen qua intro! :)) Geen lachertje. Maar nu mag ik stilaan terug beginnen denken aan de herovering van de trails in de buurt. Nu moet ik wel eerlijk zijn, ik heb een FAMEUZE schrik gepakt sinds dat abces. Er komst sowieso een ander zadel op m'n fiets (een smaller dan wat ik nu heb) en m'n koersbroeken worden stuk voor stuk gevalueerd. Maar nu m'n vraag: wat kan ik nog doen om het risico op een abces/andere problemen te verkleinen? Ik gebruik al Chamois-crème, etc.

Ik had gehoord dat een FS MTB de hele zadelpijnproblematiek serieus kan verbeteren, maar klopt dat wel? Geloof me, ik ben perfect in staat om m'n Trek in te ruilen voor een FS als dat het risico kan inperken, ook al komt er dan een fameuze meerkost bij en verlies ik energie bij 't klimmen...

Ik hoor graag jullie mening!

Groetjes,

Frederik.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Fully beter om abces te vermijden?

Bericht door Dickie »

Om zadelpijn te verlichten kan een fully enkel wat helpen als het gaat over zadelpijn door drukgevoeligheid van de zitbeentjes imo.

Om toekomstige ontstekingen te vermijden zijn jouw maatregelen al goed: beter zadel, betere zeem, chamois-creme.
Zeeploze wasemulsie gebruiken.

Met een fs tendeer je imho juist om langer op het zadel te blijven zitten, mss net wat niet goed is?
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Fully beter om abces te vermijden?

Bericht door kenny »

Als je er echt gevoelig aan bent laat je beter je fiets uitmeten en de drukpunten van je zadel testen.
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: Fully beter om abces te vermijden?

Bericht door JWP »

Ik denk niet dat een fully op dat vlak veel invloed gaat hebben. Het is hier al gezegd: het juiste zadel, goede fietsbroek, en een goede positionering zijn vele malen belangrijker (en goedkoper).
frederik81
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 feb 2016 12:44

Re: Fully beter om abces te vermijden?

Bericht door frederik81 »

Super. Dan hou ik het voorlopig op kledij-aanpassingen :-)
Bijkomend vraagje misschien: kunnen jullie een merk van fietsondergoed aanraden? Dus met een (heel) goede zeem? Om te dragen in combinatie met een lossere short.

Dankjulliewel!!
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: Fully beter om abces te vermijden?

Bericht door JWP »

http://www.assosshop.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duur maar over het algemeen zeer goed. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik hou het bij pearl izumi bibs. . En de goeie maat kopen ;-).

Succes !
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Re: Fully beter om abces te vermijden?

Bericht door bettes »

Ikzelf ben niet zo een fan van chami cream... Dat maakt je regio volgens mij alleen maar vochtig en wak. Voor lange ritten gebruik ik nu babypoeder om de boel comfy te houden. Heb het aangeraden aan een makker die zowat hetzelfde probleem had als jij en daardoor vaak niet op de fiets kon en die heeft 0,0 problemen meer sinds de assoscreme in de kast blijft en de zwitsal van het schap komt!
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Fully beter om abces te vermijden?

Bericht door J.E. »

bettes schreef:Ikzelf ben niet zo een fan van chami cream... Dat maakt je regio volgens mij alleen maar vochtig en wak. Voor lange ritten gebruik ik nu babypoeder om de boel comfy te houden. Heb het aangeraden aan een makker die zowat hetzelfde probleem had als jij en daardoor vaak niet op de fiets kon en die heeft 0,0 problemen meer sinds de assoscreme in de kast blijft en de zwitsal van het schap komt!
101% akkoord. Heb ook ooit de fout van pottekke Assoszalf in combi met hun broek gemaakt...
Nu een goei koersbroek van Bioracer/Vermarc/enz... ZONDER iets en geen probleem meer...
Plaats reactie