SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Safn
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: za 21 jul 2012 11:36
Rijdt met: Cannondale Flash 29er

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door Safn »

Ik had een tijdje terug net hetzelfde voor. Altijd last van m'n rechter knie. Vanalles geprobeerd tot ik constateerde dat er spelling zat op m'n rechter pedaal. Gewoon een nieuwe set gekocht (xt) met nieuwe plaatjes. Sindsdien geen last meer.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door Sunn Xtreme »

die zijn zeer duidelijk voor de vuilbak. opvallend is de erge erosie aan de as... er kunnen niet een maar vooral 2 tot 3 , zelfs 4 factoren de oorzaak zijn.

1) pedalen versleten.
heb je pedalen waar de lagers snel van op zijn, koop gewoon andere met minder onderhoud (bv de XTR van shimano als je daarbij wil blijven)
buiten de slijtage van de lagers van sommige pedaalmerken en types, heb je vaak ook snelle slijtage aan het deel waat de plaatjes vastklikken en veel speling geven, alsook de schoenplaates erg snel doen slijten.

2) schoenplaatjes versleten.
deze krijgen dan wel heel veel speling, waardoor zowel enkelpezen, archillespezen en de kniepezen ervan langs krijgen. de kniepezen geven het snelst problemen.


3) overpronatie van de voet (inwaarts kantelen)
dit is een veel voorkomend probleem, echter niet iedereen heeft daar hinder van. het is wel zo dat versleten / niet stevige schoenen, versleten plaatjes en pedalen het effect flink versterken. de knie geeft eerst problemen, ook snel de enkels.
schoenzooltjes zijn dan een sterke aanrader (op maat laten maken)

4) versleten of niet stevig schoensel, dat vaak ook torsie geeft tussen hiel en voetbal.
de knie geeft eerst klachten, de enkels en archillespezen volgen indien er niets aan word gedaan. stevige schoenen zijn vaak een oplossing (kosten wat meer maar je spaart uit aan medische kosten) sommigen horen het niet graag, maar Shimano schoenen valt niet in de categorie van stevige schoenen (veel torsiekrachten en erg vaak een zwakke hielbasis en zijkant aan de zool)


HELAAS, is het in de praktijk zo dat er zeer vaak 2 factoren aan elkaar verbonden zijn. soms 3 tot de 4 genoemden.


voor de topicstarter : pedalen voor de vuilbak, schaf u nieuwe aan van kwaliteit. kies daarop ook plaatjes (NIEUW) met minimale tot medium speling (3-6°)
als je op de rollen rijd, zet ACHTER UW FIETS een webcam of ander voor opnames te maken van de VOETBEWEGING.
de rotatie moet volledig in beeld zijn van achteraanzicht.
wissel af van licht tot zwaar trappen, ook even rechtstaand rijden (staande klimsimulatie) met een zwaar(der) verzet.
u zal zien of u een sterke overpronatie hebt of niet. EN hoe uw schoenen bewegen (hiel gaat alle kanten uit, etc)

klein doe het zelf hulpmiddeltje, maar vaak effectief voor een "technisch" probleemje met schoenen of doorzakkende voet (overpronatie) op te merken. of een versleten schoen qua zool stevigheid.
tantatium
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 11:31
Rijdt met: Cube LTD SL Model 2014

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door tantatium »

Ik heb het 3e overpronatie maar bij het lopen. Ik wist niet dat dit ook nodig was voor het MTBen , dga deze er morgen eens ingooie ;).
Bedankt voor de tip
Sunn Xtreme schreef:die zijn zeer duidelijk voor de vuilbak. opvallend is de erge erosie aan de as... er kunnen niet een maar vooral 2 tot 3 , zelfs 4 factoren de oorzaak zijn.

1) pedalen versleten.
heb je pedalen waar de lagers snel van op zijn, koop gewoon andere met minder onderhoud (bv de XTR van shimano als je daarbij wil blijven)
buiten de slijtage van de lagers van sommige pedaalmerken en types, heb je vaak ook snelle slijtage aan het deel waat de plaatjes vastklikken en veel speling geven, alsook de schoenplaates erg snel doen slijten.

2) schoenplaatjes versleten.
deze krijgen dan wel heel veel speling, waardoor zowel enkelpezen, archillespezen en de kniepezen ervan langs krijgen. de kniepezen geven het snelst problemen.


3) overpronatie van de voet (inwaarts kantelen)
dit is een veel voorkomend probleem, echter niet iedereen heeft daar hinder van. het is wel zo dat versleten / niet stevige schoenen, versleten plaatjes en pedalen het effect flink versterken. de knie geeft eerst problemen, ook snel de enkels.
schoenzooltjes zijn dan een sterke aanrader (op maat laten maken)

4) versleten of niet stevig schoensel, dat vaak ook torsie geeft tussen hiel en voetbal.
de knie geeft eerst klachten, de enkels en archillespezen volgen indien er niets aan word gedaan. stevige schoenen zijn vaak een oplossing (kosten wat meer maar je spaart uit aan medische kosten) sommigen horen het niet graag, maar Shimano schoenen valt niet in de categorie van stevige schoenen (veel torsiekrachten en erg vaak een zwakke hielbasis en zijkant aan de zool)


HELAAS, is het in de praktijk zo dat er zeer vaak 2 factoren aan elkaar verbonden zijn. soms 3 tot de 4 genoemden.


voor de topicstarter : pedalen voor de vuilbak, schaf u nieuwe aan van kwaliteit. kies daarop ook plaatjes (NIEUW) met minimale tot medium speling (3-6°)
als je op de rollen rijd, zet ACHTER UW FIETS een webcam of ander voor opnames te maken van de VOETBEWEGING.
de rotatie moet volledig in beeld zijn van achteraanzicht.
wissel af van licht tot zwaar trappen, ook even rechtstaand rijden (staande klimsimulatie) met een zwaar(der) verzet.
u zal zien of u een sterke overpronatie hebt of niet. EN hoe uw schoenen bewegen (hiel gaat alle kanten uit, etc)

klein doe het zelf hulpmiddeltje, maar vaak effectief voor een "technisch" probleemje met schoenen of doorzakkende voet (overpronatie) op te merken. of een versleten schoen qua zool stevigheid.
Gebruikersavatar
Wicked_Uncle_Ernie
Mountainbiker
Berichten: 198
Lid geworden op: do 21 sep 2006 21:33
Rijdt met: Spark & Scale

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door Wicked_Uncle_Ernie »

Laat je deftig opmeten en je schoenplaatjes afstellen.
Knieproblemen kunnen idd komen van overpronatie (op te lossen met inlegzolen), maar evengoed van slechte positie van de plaatjes.

Ikzelf rij met inlegzolen, en linker- en rechterschoenplaatje zijn op een andere positie geplaatst, en sindsdien zijn alle knieklachten verdwenen...

Indien er echt serieus veel speling op je pedalen zit, zal dit alles ook niet echt gunstig beïnvloeden denk ik...
Gebruikersavatar
k03n
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 28 mar 2012 16:05
Rijdt met: Scott Scale - Canyon Inflite

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door k03n »

De speling die hier wordt besproken, dat is op de lager vermoed ik?
Ik heb met de mijne nu zo'n 5000 km gereden en naast het niet meer vast genoeg kunnen zetten kan ik langs de rechter kant mijn voet ook een tikkeltje op en neer bewegen. Ik kan er een tikkend geluid mee produceren. Iets aan te doen? Schoenplaatjes zijn nog ok. Zitten nog "gewoon" vast in een andere spd...
Plaats reactie