SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
tantatium
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 11:31
Rijdt met: Cube LTD SL Model 2014

SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door tantatium »

Ik gebruik momenteel de SPD M520 van Shimano, en ook de bijhorende schoenplaatjes,.
Nu heb ik laatst veel last aan de patellapees ( binnenbovenhoek aan de beide knienen) steeds na het fietsen en tijdens het lopen.

Ik heb hier voorheen nooit last gehad. nu dacht ik dat men schoenplaatjes versleten zouden zijn, maar hier zie ik eerlijk gezegd geen probleem bij. Ook staan ze nog mooi gecentreerd.

Wat ik wel heb gemerkt is dat er speling is op men SPD pedaal zelf , zowel links als rechts.

Kan dit het probleem zijn? Kent iemand hier dit probleem. Kan dit echt de knie na +- 2x 40/50 km per week stresseren?

Hieronder heb ik een foto geplaatst die aantoont waar de speling zich juist voortdoet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door Reflex »

Ik ben geen dokter en heb geen ervaring met dit specifieke probleem, enkel is het zeker niet goed dat er speling op zit. De trappers/lagers hebben sowieso hun beste tijd gehad en dienen vervangen te worden. Als dit het probleem verhelpt heb je gelijk je antwoord.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door BertG »

Mensen die gemakkelijk last hebben van kun knieën kunnen soms baat hebben aan pedalen met meer 'float' zoals die van Crankbrothers, ik ben zelf zeer tevreden van hun candy en eggbeater pedalen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door Reflex »

Als je iedere maand nieuwe lagers wilt steken en nieuwe schoenplaatjes zijn de Eggbeaters inderdaad goed. Ik ben zojuist weer overgestapt naar xtr na jaren gepruts met de Eggbeaters. Met de sh56 plaatjes heb je ook meer vrijheid.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door BertG »

Ik rij al jaar en dag met crankbrother pedalen en ik heb nog nooit problemen gehad met lagers etc, één keer wel een candy gemold op een rots in de Pyreneeën.

Inderdaad je zal ze al eens een keer open moeten doen om te kuisen en vet te smeren als je ze lang wil laten meegaan, zoals zoveel zaken op een MTB vragen ze al eens aandacht, ik doe dat 1 of 2 keer per jaar en duurt 5 minuten so who cares.


Als je een pedaal zoekt waar je nooit iets aan wil doen koop dan inderdaad een goedkope SPD (best geen XTR) maar dat was de topicstarter zijn vraag niet denk ik.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door Reflex »

De topicstarter vroeg ook geen andere pedalen. Ik wil hem enkel waarschuwen voor het feit dat een Eggbeater wat onderhoud niet te vergelijken is met SPD's. Ik had in elk geval nooit het idee dat het onderhoud stopte en bleef maar lagers steken. Of ik had net 3 slechte setjes waarbij nu alle 3 de setjes de vuilbak in kunnen na enkele jaren.

Als jij ze 1 keer per jaar moet onderhouden dan fiets je ofwel enkel in droog weer of heel weinig of heb je een special edition. Ik kon dit geen jaar uithouden. Schoenplaatjes waren na enkele maanden al versleten en konden vervangen worden. En lagers kon ik ieder kwartaal wel steken als ik in de tussentijd niet al het lager aan gort trapte waardoor de as beschadigde en de moer eraf kwam tijdens een marathon waardoor je op 1 been verder kon. En als hij met enkele nieuwe lagers al een jaartje overleefde was daarna de veer lam en versleten en kon je ze weggooien. Ik spreek hier overigens over de Eggbeater 3.

Nee geef mij maar de iets mindere modderafvoer van de spd's. Maar wel de degelijkheid. Hier komen ze er niet meer op. Maar iedereen moet zelf die keuze maken.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door rubber-12 »

Bij knieproblemen worden dikwijls Time ATAC pedalen gebruikt, minder sleetgevoelig dan de Cranckbrothers.


Speling op je SPD = weggooien
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door Jannemanneke »

Speling op een SPD pedaal betekent nog niet dat je de boel moet weggooien. Kan zijn dat binnenin de moer en contramoer die de lagers spelingvrij moeten houden wat los gekomen zijn. Demonteren en speling wegwerken (beter iets te los dat iets te vast), goed proper maken en vervolgens invetten en terug monteren. SPD is een goed systeem, je hebt plaatjes voor onder de schoenen die speling hebben eens ingeklikt. Heb je knieproblemen met SPD spelingplaatjes, dan ga je 't ook met een ander systeem gaan hebben.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1621
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door Christ D. »

Bij knieproblemen ga ik naar de dokter .
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: SPD Pedalen wanneer te vervangen, knie last

Bericht door Kevin82 »

rubber-12 schreef:Bij knieproblemen worden dikwijls Time ATAC pedalen gebruikt, minder sleetgevoelig dan de Cranckbrothers.


Speling op je SPD = weggooien
Dit kan ik toch tegenspreken. Speling is dikwijls makkelijk aan te passen/bij te regelen. Zeker niet weggooien maar openhalen/laten openhalen en afstellen.
Plaats reactie