stijgende dollar

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
gvg
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: za 10 jan 2015 18:00
Rijdt met: BMC teamelite TE02 29 XT
Contacteer:

stijgende dollar

Bericht door gvg »

Hallo,

vanmorgen vertelde een dealer van Scott (op de test dag van Van Eyck) me dat hun prijzen snel zullen stijgen owv de stijgende dollar prijs. Dat komt nu wel zeer slecht uit omdat ik ben ingeschreven op hapy bike days begin mei. Eerst dreigen ze met modellen die in mei niet meer leverbaar kunnen zijn en nu dit. Ze kunnen hapy bike days beter met kerstmis organiseren volgend jaar...

Maar mijn vraag is de volgende: kunnen we prijsstijgingen verwachten bij alle merken en wanneer?

mvg

update: BMC belooft haar 2015 prijzen niet te wijzigen
Laatst gewijzigd door gvg op za 14 mar 2015 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: stijgende dollar

Bericht door kazzz »

Als de Dollar stijgt, ja natuurlijk als ze van buiten EU komen.
Echter, wanneer een fietsenmaker nog een paar op stock heeft, of er een EU stock ergens is, niet. Want dan heeft de Dollar daar geen invloed op.

Trouwens, niet enkel op fietsen, maar op alles hoor... (gisteren trouwens ook nog op het nieuws geweest ivm vakantie prijzen).
Gebruikersavatar
Ratchet
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: do 26 apr 2012 10:59
Rijdt met: Iets met twee wielen

Re: stijgende dollar

Bericht door Ratchet »

Misschien nuttige info: US bedrijven die op de Eu markt actief zijn zullen altijd proberen een deel van de hoge EU belasting te ontduiken door hun eigen spullen binnen de company van US naar EU te verkopen (daardoor wordt het product "duur" aangekocht door de EU vestiging van de US vestiging) dit gebeurt door ICTP (Intercompany transfer pricing)

Om dit rendabel te houden worden bij de stockgenoteerde bedrijven op 1/1 een transfertarief vastgesteld voor de EU-$ wisselkoers en die wordt gehandhaafd voor 1 jaar. Ze zijn immers gebonden om prijzen vast te houden voor 1 jaar.

Het lijkt me daarom sterk dat de prijzen stijgen, tenzij hun boekjaar van 1/4 tot 1/4 loopt wat zeer onwaarschijnlijk is.

Voor mij klinkt dit als een distributeur-dealer die een slaatje gaat slaan uit de economische situatie. Mijn 5 cent...
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: stijgende dollar

Bericht door Swannie »

Ratchet schreef:Voor mij klinkt dit als een distributeur-dealer die een slaatje gaat slaan uit de economische situatie. Mijn 5 cent...
+1
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: stijgende dollar

Bericht door geertg »

gvg schreef:Hallo,

vanmorgen vertelde een dealer van Scott (op de test dag van Van Eyck) me dat hun prijzen snel zullen stijgen owv de stijgende dollar prijs. Dat komt nu wel zeer slecht uit omdat ik ben ingeschreven op hapy bike days begin mei. Eerst dreigen ze met modellen die in mei niet meer leverbaar kunnen zijn en nu dit. Ze kunnen hapy bike days beter met kerstmis organiseren volgend jaar...

Maar mijn vraag is de volgende: kunnen we prijsstijgingen verwachten bij alle merken en wanneer?

mvg

update: BMC belooft haar 2015 prijzen niet te wijzigen
Heb vorig jaar op happy bike days o.a. de scott spark 710 testgereden, wou hem bestellen maar was toen ook al uitverkocht.
Er zullen volgens mij prijsstijgingen komen wegens de duurdere dollar maar wanneer? Er bestaat al een topic hieromtrent op http://www.mountainbike.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Espédé
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 03 aug 2008 02:30
Rijdt met: Cannondale F29

Re: stijgende dollar

Bericht door Espédé »

Swannie schreef:
Ratchet schreef:Voor mij klinkt dit als een distributeur-dealer die een slaatje gaat slaan uit de economische situatie. Mijn 5 cent...
+1
Heb hetzelfde verhaal gehoord bij de Cannondale dealer :(
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: stijgende dollar

Bericht door tek-zotic »

ik heb het ook gehoord in de fietswinkel
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: stijgende dollar

Bericht door kazzz »

Niet alleen zoals ik al zei bij de fietsen:

http://www.zdnet.be/article/161383/waar ... top-koopt/" onclick="window.open(this.href);return false;
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: stijgende dollar

Bericht door geertg »

Anderzijds zou je door de dollarstijging een stijging van de prijs van huisbrandolie verwachten, het is evenwel net andersom.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: stijgende dollar

Bericht door Swannie »

Zou dat toch 1st willen zien voor complete fietsen.
Prijs in $ is ook vaak de prijs in €, net als bij oa Apple.
Toen de $ extreem laag stond, kosten de fietsen toch ook niet ineens een pak minder?
Plaats reactie