Aparte rubriek in forum voor GPS routes

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!

GPS rubriek

Peiling eindigde op do 29 sep 2005 18:09

Yup, ik zie dat wel zitten
14
74%
Pff, daar hedde niks aan
2
11%
Ge doet maar, mij boeit het niet
3
16%
 
Totaal aantal stemmen: 19

Gast

Bericht door Gast »

Ik begrijp uw point :wink: . maar het gaat hier denk ik wel om tracks van de forumgebruikers zelf, tenminste dat is de bedoeling voor ons. Tracks ergens anders vandaan halen kan enkel met toestemming en bronvermelding.
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Bericht door qwan »

Is het dan misschien ook mogelijk om naast de tracks ook routes (= een opeenvolging van waypoints) te publiceren? Het is namelijk veel makkelijker een route te volgen dan een track.

(c) pverkest
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Loeckxke schreef: Wat betreft auteursrecht is er volgens mij niet echt een probleem. Ge moet maar eens zien te bewijzen dat nen MPS file van u is en nie van een ander

Wat die toertochten betreft kan 'k ook wel wa volgen. Aan den andere kant moeten ze maar elk jaar wat vernieuwen ook. Om den topic van het zoniënwoud nog eens aan te snijden. Ik ben het daar wel beu om elke keer diezelfde stukken te doen.
Als wij nu nen tocht gaan maken is het elke keer opnieuw gaan verkennen wat de mooiste stukken zijn (met alle frustraties van dien) ofwel de platgetreden paden van de routes betreden. De technologie staat nu heel wa meer toe.
Heel gemakkelijk om te bewijzen als er ook waypoints opstaan, niet iedereen zet exact dezelfde...

Vergeet het Zoniënwoud of andere tochten in een bos maar voor GPS, behalve in de winter en als er echt niet veel bochten gemaakt worden onder het bladerdak - rechtdoor dus :-)
Loeckxke
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 feb 2005 12:32
Rijdt met: Trek 6500 (2001)

Bericht door Loeckxke »

Is het dan misschien ook mogelijk om naast de tracks ook routes (= een opeenvolging van waypoints) te publiceren? Het is namelijk veel makkelijker een route te volgen dan een track


Ik heb het één keer geprobeerd op basis van de topografische CD en het is niet evident om routes te maken voor mountainbiken. Met al dat gedraai en gekeer komt ge al snel op een bijhoorlijk aantal routepunten uit en de GPS kan er maar een beperkt aantal aan. Daarenboven zijn de meeste programma's niet aangepast om zelf snel die dingen samen te stellen (lang leve autorouting).
Tracks omzetten naar routes lijkt mij dan weer heel wat werk te vragen in het bepalen welke track point juist moeten behouden blijven. Ik vind het toch niet zo ingewikkeld om een track te volgen (en is ook veel visueler).
Loeckxke
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 feb 2005 12:32
Rijdt met: Trek 6500 (2001)

Bericht door Loeckxke »

pocoloco schreef:
Loeckxke schreef: Wat betreft auteursrecht is er volgens mij niet echt een probleem. Ge moet maar eens zien te bewijzen dat nen MPS file van u is en nie van een ander

Wat die toertochten betreft kan 'k ook wel wa volgen. Aan den andere kant moeten ze maar elk jaar wat vernieuwen ook. Om den topic van het zoniënwoud nog eens aan te snijden. Ik ben het daar wel beu om elke keer diezelfde stukken te doen.
Als wij nu nen tocht gaan maken is het elke keer opnieuw gaan verkennen wat de mooiste stukken zijn (met alle frustraties van dien) ofwel de platgetreden paden van de routes betreden. De technologie staat nu heel wa meer toe.
Heel gemakkelijk om te bewijzen als er ook waypoints opstaan, niet iedereen zet exact dezelfde...

Vergeet het Zoniënwoud of andere tochten in een bos maar voor GPS, behalve in de winter en als er echt niet veel bochten gemaakt worden onder het bladerdak - rechtdoor dus :-)
Met die waypoints hebt ge gelijk. Maar de copyright op alle routes die ik al bij elkaar gebiked heb kunt ge gerust hebben, en of dat dat nu een parcours is van een toertocht, of van een Bloso route, of van een eigen verkenning maakt denk ik geen zak uit.

Wat dat groen betreft heb ik met mijne Vista toch wel andere ervaringen, nie zo zeer in de lange lanen van Zoniënwoud, wel in het Meerdaalwoud en andere bossen in het Leuvense en ik heb daar nog geen problemen gehad. Waar het wel moeilijk wordt is bijvoorbeeld al het draai- en keerwerk op single trackskes in Aarschot en Lommel en dergelijke.
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Loeckxke schreef:
pocoloco schreef:
Loeckxke schreef: Wat betreft auteursrecht is er volgens mij niet echt een probleem. Ge moet maar eens zien te bewijzen dat nen MPS file van u is en nie van een ander
Heel gemakkelijk om te bewijzen als er ook waypoints opstaan, niet iedereen zet exact dezelfde...

Vergeet het Zoniënwoud of andere tochten in een bos maar voor GPS, behalve in de winter en als er echt niet veel bochten gemaakt worden onder het bladerdak - rechtdoor dus :-)
Wat dat groen betreft heb ik met mijne Vista toch wel andere ervaringen, nie zo zeer in de lange lanen van Zoniënwoud, wel in het Meerdaalwoud en andere bossen in het Leuvense en ik heb daar nog geen problemen gehad. Waar het wel moeilijk wordt is bijvoorbeeld al het draai- en keerwerk op single trackskes in Aarschot en Lommel en dergelijke.
Ik heb de proef op de som genomen met een Geko 201 ("sneller" in gegevensverwerking en betere antenne dan een Etrex): begin april met nog maar weinig bladeren aan de bomen een track van 60 km in Meerdaal opgenomen (zoveel mogelijk kleine paadjes, weinig rechtdoor en niet de grote dreven).
En iemand anders die drie weken later als test laten rijden. Ondertussen was het bladerdak serieus toegenomen - maar nog niet zo dicht als in de zomer - en dat was gewoon niet te doen. Op 5 km was mijn "proefkonijn" al minstens 4 keer mis gereden, iemand die nochthans gewoon was op track te rijden. We zijn er dan maar mee gestopt.

Het kan zijn dat als je de track in dezelfde omstandigheden (bladeren) opneemt dat het minder problemen geeft, dat weet ik niet.

Een andere oplossing is heel traag te rijden om de GPS zoveel mogelijk tijd te geven om zijn positie nauwkeuriger te berekenen - maar dan moet je de tocht nadien ook traag rijden :-)
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Mannekes, in een (ECHT!) bos werkt dat niet [-X Ik heb al kilometers
bij elkaar gevloekt omdat de GPS "weeral eens" geen ontvangst had.
Koop een goei (kope) kaart bij het VVV van de streek en ge hebt veel
meer plezier.

Ondertussen heb ik al een Garmin Vista, Legend en GPS V getest, die laatste zelfs
met een externe antenne op de camelback. Allemaal noppes!
Just in de bergen (oostenrijk) is da een heel tof speelke =D>

Ik spreek dan over de route VOLGEN hé, niet opnemen, want da gaat redelijk goed :)
Maar wat ben je ermee als je er achteraf niks meer aan hebt...
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Bericht door Joris »

Ik werk met oziexplorer om tracks te maken op topomaps en dat gaat prima. Als je een track op onbekend terrein maakt, kan je wel eens voor verassingen staan: privé, weg dichtgegroeid etc...

Het grote voordeel van een GPS is dat je nooit echt verloren kan rijden, al is het volgen van een route met veel keren en draaien niet echt evident. Ik heb nu ook de topomaps van Garmin op mijn GPS-toestel en dan kan je letterlijk je weg volgen op het GPS-schermpje. Dat is toch een heel stuk makkelijker dan met de basiskaart van Europa.
Routes maken voor op de weg gaat idd wel heel goed, maar om routes te maken met de Garmin topomaps vind ik toch niet zo makkelijk.
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Bericht door qwan »

Loeckxke schreef:
Is het dan misschien ook mogelijk om naast de tracks ook routes (= een opeenvolging van waypoints) te publiceren? Het is namelijk veel makkelijker een route te volgen dan een track


Ik heb het één keer geprobeerd op basis van de topografische CD en het is niet evident om routes te maken voor mountainbiken. Met al dat gedraai en gekeer komt ge al snel op een bijhoorlijk aantal routepunten uit en de GPS kan er maar een beperkt aantal aan. Daarenboven zijn de meeste programma's niet aangepast om zelf snel die dingen samen te stellen (lang leve autorouting).
Tracks omzetten naar routes lijkt mij dan weer heel wat werk te vragen in het bepalen welke track point juist moeten behouden blijven. Ik vind het toch niet zo ingewikkeld om een track te volgen (en is ook veel visueler).
't Is niet de bedoeling bij elk bochtje een waypoint te plaatsen. Enkel waar er van richting veranderd wordt en er meerdere mogelijkheden zijn zet ik er een. Een bochtige singletrack kan bij mij aangegeven staan als '1500 meter de weg volgen'. Een track is inderdaad visueler, maar dat betekent dat ik voor diezelfde 1500 meter misschien 20 keer op mijn GPS moet kijken.

Het vraagt wel heel wat werk en je moet er de topo cd bijhalen om goed te weten waar je een waypoint nodig hebt en waar niet. Ik sla altijd de track op en pas als ik een track opnieuw wil rijden vorm ik hem om naar een route.
Gebruikersavatar
Gunter
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: di 11 nov 2003 00:28
Rijdt met: ne witte

Bericht door Gunter »

ik heb geen gps maar qua waypoints denk ik idd dat het enkel nuttig is om de nuttige/noodzakelijke punten bij te houden.... je bent tenslotte aan 't biken (met gps om je weg te wijzen) en niet met de gps op stap en de bike die je van waypoint tot waypoint moet sturen

als je bv. een bloso-route rijdt dan zou elk pijltje dat je tegenkomt een waypoint kunnen zijn; niet meer dan dat (maar dan ook niet minder hé)

je volgt tenslotte altijd een weggetje of een single track dus enkel op "kruispunten" is een waypoint nodig
Plaats reactie