Aparte rubriek in forum voor GPS routes

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!

GPS rubriek

Peiling eindigde op do 29 sep 2005 18:09

Yup, ik zie dat wel zitten
14
74%
Pff, daar hedde niks aan
2
11%
Ge doet maar, mij boeit het niet
3
16%
 
Totaal aantal stemmen: 19

Gebruikersavatar
Gunter
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: di 11 nov 2003 00:28
Rijdt met: ne witte

Bericht door Gunter »

ik denk dat jullie allemaal een antwoord vinden op www.gpscenter.be ; daar vind je een forum voor gps-toestellen, tracks, .... alsook een lijst van tracks die je kunt downloaden
Gebruikersavatar
JanMetDePet
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: do 25 nov 2004 23:03
Rijdt met: Schwinn Moab 3

Bericht door JanMetDePet »

Ik vind het ook wel een goed idee...wat betreft de copyright...wel, er is toch een moderator...alles wat niet ok is, wordt er gewoon afgesmeten.
Ik denk dat we na verloop van tijd een enorme bron van gps routes zouden hebben...gewoon prachtig als je eens wil fietsen in een streek waar je echt niks kent.
Gast

Bericht door Gast »

Thierry schreef:
P° schreef:Tiens,ik meen mij nochtans te herinneren dat ik zo'n GPS topic al ergens gezien heb :drunk: ....
D'er staat mij ook zoiets voor ...
Idd, op de site van O² bikers vind ge da ook. \:D/
Gebruikersavatar
pv007
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26 apr 2004 16:10
Rijdt met: Cube

Bericht door pv007 »

copyright kan echt wel geen probleem zijn. een lijst met coordinaten is echt niet makkelijk in een copyright te gieten. zeker niet voor verspreiding via het internet. en mountainbike.be hiervoor vervolgen is al helemaal niet mogelijk aangezien de posts uit de community niet door mountainbike.be geplaatst worden. legaal heel makkelijk van de baan te schuiven. zeker als je een disclaimer plaatst op de rubriek 'gps' waarin staat de de 'uploader' verzekert dat de routes vrij van copyright zijn.

go for it guys, don't worry
Loeckxke
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 feb 2005 12:32
Rijdt met: Trek 6500 (2001)

Bericht door Loeckxke »

Ik ben er in elk geval ook voor gewonnen. Ge vindt inderdaad wel tracks op 't net (GPS Center, O2 Bikers, SoftSolutions) maar als ge het goed bekijkt is het allemaal een ongeorganiseerd zootje. :roll:
Ge kunt daar echt wel een stuk verder in gaan. Zo bijvoorbeeld ook moeilijkheid en hoogtemeters vermelden en groeperen per streek.
Wat betreft auteursrecht is er volgens mij niet echt een probleem. Ge moet maar eens zien te bewijzen dat nen MPS file van u is en nie van een ander :drunk: Wat da van privé terrein betreft kan 'k wel volgen. Nie iedereen is even consequent daarin. [-X Aan de andere kant is 't ook nie altijd duidelijk of ge nu op een pad of in een wei zit (als ze nu eens overal koeien zouden zetten)
Wat die toertochten betreft kan 'k ook wel wa volgen. Aan den andere kant moeten ze maar elk jaar wat vernieuwen ook. Om den topic van het zoniënwoud nog eens aan te snijden. Ik ben het daar wel beu om elke keer diezelfde stukken te doen.
Als wij nu nen tocht gaan maken is het elke keer opnieuw gaan verkennen wat de mooiste stukken zijn (met alle frustraties van dien) ofwel de platgetreden paden van de routes betreden. De technologie staat nu heel wa meer toe.
Ik wil er in elk geval wel aan meewerken
Gebruikersavatar
pv007
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26 apr 2004 16:10
Rijdt met: Cube

Bericht door pv007 »

jullie hebben echt een schitterende site, ik hoop echt dat jullie hier gevolg aan geven.

indien jullie het niet doen, dan creëer ik het zelf. ik ben ervan overtuigd dat er een gigantisch potentieel is hiervoor!
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

:lol: Als ze mij moesten vervolgen voor alle tracks die ik al
gedownload heb staken ze me in de bak :lol:

Topic voorstel is goed, maar op den duur wordt er zo veel dubbel
gepost dat ge door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik heb me de vorige jaren al eens verdiept in het zoeken en downloaden van tracks voor zowel fiets als moto en ik verzeker u dat er heel
veel gekopiëerd wordt van de ene naar de andere site... #-o

om dan nog maar te zwijgen van de fouten die in de tracks kunnen (zullen) zitten :-?

Gewoon doen zou ik zeggen en we zien wel wat het wordt en of het
iets wordt :wink:
Gebruikersavatar
Fully Fetzl
Mountainbiker
Berichten: 147
Lid geworden op: di 02 dec 2003 09:30
Rijdt met: Specialized S-Works en ne Fetzlized F-Works
Contacteer:

Bericht door Fully Fetzl »

ik vind persoonlijk die hele discussie over copyright een maat voor niks...
Wat is er nu op tegen om zelf gemaakte tracks te delen met anderen, zodat ook zij de mooie plekjes, van een streek die ze niet kennen, ontdekken en leren waarderen.

En ja er zullen altijd mensen zijn die dingen online gooien waarvoor ze niet de minste inspanning hebben geleverd. Maar dat kunnen ze ook alléén met bestanden (tracks) die ze van - al dan niet via omwegen - de "eigenaar"-creator hebben bekomen.

Als ik een toertocht gereden heb, dan kan ik die enkele weken later nog vrijwel zonder problemen opnieuw rijden (zonder GPS); da's misschien een talent van mij (en daar ben ik blij mee), maar niet iedereen kan dat en als dan een GPS-track ook deze mensen een helpende hand kan reiken, toch niks mis mee..
Iedereen kan een stafkaart ter hand nemen en de mooie paadjes opzoeken...dus om dan van eigendomsrecht te gaan spreken...da's hetzelfde als een boek lezen en achteraf de auteur niet mogen citeren....

Als bepaalde mensen tégen een track-bibliotheek zijn omdat ze vrezen dat hierdoor hun noeste arbeid zomaar te grabbel wordt gegooid, dan moeten ze er gewoon voor zorgen dat ze hun tracks enkel aan vertrouwelingen doorgeven; als deze dan de zonde van verspreiding begaan...dat ze het dan onderling uitvechten...

Hoeft geen verder betoog, denk ik....ik ben vóór en stel graag hetgeen ik heb ter beschikking....en ja: dat zijn hoofdzakelijk de logs van toertochten...
Jammer genoeg ben ik door een pc-crash enkele weken geleden zowat de helft van mijn tracks kwijt...Misschien kan ik er op deze manier een aantal van recupereren.

Misschien best dat er dus ergens een soort "code" opgesteld wordt omtrent wat kan en niet kan gepost worden...gesteld dat dit initiatief ook praktisch wordt doorgevoerd...
Laatst gewijzigd door Fully Fetzl op di 22 feb 2005 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben in iedergeval overtuigd. We zullen de mogelijkheden en de layout bekijken en hier in het kort op terug komen. Ik denk dat we dit het beste per provincie kunnen opdelen.
Wordt vervolgd :wink:
modderkruiper
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: di 09 nov 2004 11:37

Bericht door modderkruiper »

Flip FSR schreef::lol: Als ze mij moesten vervolgen voor alle tracks die ik al
gedownload heb staken ze me in de bak :lol:
Niet voor het downloaden, wel voor het verder verspreiden en erbij vertellen/doen geloven dat het de uwe zijn.

De meeste posters in deze thread missen de point volledig.
copyright kan echt wel geen probleem zijn. een lijst met coordinaten is echt niet makkelijk in een copyright te gieten. zeker niet voor verspreiding via het internet.
Copyright op een gedicht kan echt wel geen probleem zijn, een a4tje vol letters, zeker voor verspreiding over het internet.

Laat ik er meteen bij vertellen dat ik er aardig wat uren/dagen heb ingestoken op mijn vorig werk om de nieuwe spam wetgeving en copyrigt/patenten gezever uit te zoeken.

Je kan alles ongeveer copyrighten, een verzameling letters, een verzameling muzieknoten en ook een verzameling coordinaten.


Pas op ik ben VOOR een topic hierover, maar ik duide gewoon aan dat het copyright gedoe uit de 3e of 4e niet over de poster zijn copyright ging, maar wel van waar hij de track haalde.

Het ergste wat er in eerste fase kan gebeuren is dat de mtb.be crew gevraagd wordt een en ander te deleten. Maar lullen dat copyright niet kan voor gps tracks zonder te weten waarover het gaat... [-X
Plaats reactie