Probleem met de mountainbike

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Tommios
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 nov 2012 18:35
Rijdt met: Cube Reaction SL 2013

Probleem met de mountainbike

Bericht door Tommios »

Hallo,

Reeds een aantal jaren rijd ik met een koersfiets bij een wielertoeristenclub bij mij in de buurt met de A-ploeg. Op weekdagen en weekends rijden wij met de koersfiets ritten tussen de 80 en 120km, waarvan we wisselend aan kop van de groep komen. Wij halen in het hoogseizoen ook meestal gemiddelden tussen de 31- en 34 km/h en het lukt mij relatief goed om vlot mee te kunnen.

Vorig jaar heb ik beslist om mij een mountainbike aan te schaffen om tijdens de wintermaanden wat aan mijn conditie te blijven werken. Op de rollen rijden wordt immers eentonig na een aantal maanden.
Ik heb gekozen voor een Cube Reaction SL 29", framemaat 19" (ik ben 1m77), ik was overtuigd dat dit een goede keuze was, echter tijdens het mountainbiken lijkt het of ik amper vooruit geraak.
Als ik met kameraden meerijd waaraan ik in het zomerseizoen gewaagd ben dan rijd ik mezelf bijna te pletter en moet ik na een half uur lossen uit de groep terwijl de rest vrolijk tempo kan aanhouden. Mijn knieën doen ook meestal pijn na een tochtje van 1,5u. Dit verdwijnt wel na een poosje.

Vervolgens heb ik een 10-jaar jonge mountainbike van iemand van onze wielerclub geleend om eens uit te proberen. Deze was ongeveer 2kg zwaarder en hiermee kon ik vlotter snelheid maken en ook houden.

Ondertussen heb ik op mijn mountainbike mijn buitenbanden verwisseld; tubeless gereden; met binnenband gereden; een andere, lichtere en stijvere wielset aangekocht; mijn zitpositie aangepast; lichtere onderdelen gemonteerd waar het kan. Niets lijkt te helpen. Ik lijk op weg te zijn met een tank van 20kg, althans zo voelt het.

Heeft dit nog ooit iemand meegemaakt en vooral: weet iemand een oplossing?!
Alvast bedankt voor uw reactie(s).
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Re: Probleem met de mountainbike

Bericht door Stalen Worm »

1m77, 19"? ik gok te groot frame.. ik ben 1m86 en rij met 19"
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Probleem met de mountainbike

Bericht door tek-zotic »

lijkt mij een geval van totaal verkeerde positie op je eigen fiets.

@ stalen worm: hangt er vanaf, ik ben 1m76 en heb ook een 19 en zit er goed op.
Gebruikersavatar
Glennvh
Mountainbiker
Berichten: 575
Lid geworden op: do 04 aug 2011 22:36
Rijdt met: verandert graag eens
Contacteer:

Re: Probleem met de mountainbike

Bericht door Glennvh »

Denk ook aan te groot frame, ik ben 1m83 en had bij cube een 17inch wel 26er maar zou het voor een 29er toch ook nemen, mss te veel naar afmetingen van je roadbike gekeken ?
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Probleem met de mountainbike

Bericht door rombaft »

bandendruk ?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Probleem met de mountainbike

Bericht door De Wreter »

1) kniepijn ? Positie ! Denk dat je te ver naar achter zit....

2) Bandendruk
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Probleem met de mountainbike

Bericht door Pashley 24Mhz »

Een foto kan wonderen doen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Probleem met de mountainbike

Bericht door Reflex »

Toch kan ik mij niet voorstellen dat een fietspositie het grote verschil kan maken zoals ik hier lees. Met zijn cube kan hij niet volgen en met een andere fiets dan gaat het makkelijk. Hoewel een goede fietspositie uiterst belangrijk is om blessures te voorkomen geeft het slechts een paar % verschil in de effectiviteit voor je krachtoverbrenging. Dus tenzij hij echt een extreem slechte positie heeft (waar ik niet vanuit ga gezien de ervaring met de racefiets) is er iets anders aan de hand als ik dit zo lees. (neemt niet weg dat je voor de pijnlijke knieën wel naar je fietspositie moet gaan kijken).

Het is sowieso niet per definitie zo dat wanneer je veel op de weg fietst je zomaar kan gaan Mountainbiken. Op de weg fiets je meestal met een egale hartslag terwijl het op de mtb meer interval is. Het ene moment moet je 500watt leveren en het andere moment slechts 150watt. Dit vergt een andere soort training dan 100km aan 31 gemiddeld fietsen op dezelfde hartslag.

Gun jezelf wat tijd om je lichaam aan te laten passen. Tenzij je wanneer je aan je wielen draait slechts enkele omwentelingen maakt (je wiel dus veel weerstand heeft) of je trapas vaststaat (haal je ketting er eens af en draai eens aan je trappers) is er niks met je fiets aan de hand en ligt het aan het mannetje.

Zet een goed getrainde mountainbiker voor het eerst in zijn leven op een racefiets (als je een getrainde mtber kan vinden die nooit doordeweeks op de weg fietst) dan zal hij ook niet zomaar het tempo aankunnen wanneer het boven de 40 tot 50km/h gaat.
4ti5
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: za 09 sep 2006 17:21
Rijdt met: Koga X29 Team

Re: Probleem met de mountainbike

Bericht door 4ti5 »

Laat een goed getrainde collega ( welke je niet kan volgen ) eens met je fiets rijden ( gedurende een aantal uren ) en vraag zijn bevindingen :wink:
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: Probleem met de mountainbike

Bericht door freezy »

Reflex schreef:Toch kan ik mij niet voorstellen dat een fietspositie het grote verschil kan maken zoals ik hier lees. Met zijn cube kan hij niet volgen en met een andere fiets dan gaat het makkelijk. Hoewel een goede fietspositie uiterst belangrijk is om blessures te voorkomen geeft het slechts een paar % verschil in de effectiviteit voor je krachtoverbrenging. Dus tenzij hij echt een extreem slechte positie heeft (waar ik niet vanuit ga gezien de ervaring met de racefiets) is er iets anders aan de hand als ik dit zo lees. (neemt niet weg dat je voor de pijnlijke knieën wel naar je fietspositie moet gaan kijken).
Verkeerde fietspositie kan heel veel doen. Ikzelf zit tamelijk diep op de MTB, stuur staat zo'n 8-9cm dieper dan mijn zadel en ik kan dit ook zeer goed verdragen, nooit rug- of nekpijn. Tijdens een teambuilding vorig jaar gingen we MTB'en in de Ardennen, met huurfietsen. Fietsen genre 600EUR nieuwprijs en allen afgemonteerd met de stuurpen naar boven gericht en het stuur zo'n 5-6cm boven het zadel uitkomend. Heb ik daar afgezien, ik vond gewoon mijn draai niet, kon amper kracht zetten op de pedalen, werd bergop los gereden door iemand die in het dagelijkse leven zelfs geen fiets heeft. Drie dagen na die tocht had ik nog rugpijn en dat ging toen over een tochtje van amper 40km en 500htm's...
Plaats reactie