flatpedalen ipv spd

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
kamiel3
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 okt 2010 13:35
Rijdt met: CUBE LTD 26

flatpedalen ipv spd

Bericht door kamiel3 »

Hallo iedereen,

sinds enige tijd ah moutainbiken geraakt,en ondanks een correcte uitmeting,moet mijn lichaam(benen),heel hard wennen aan het rijden met spd-pedalen(volgens mij is de ideale krachtoverbrenging via spd te voor mij? Na een rit met mijn gewone fiets,met standaard pedalen geen last ad spieren.Nu overweeg ik eventueel flatpedalen te monteren,zodat ik ook op onverhard terrein grip kan behouden? Heeft iemand hier reeds ervaring mee? Ik weet dat flatpedalen meestal bij downhill en freeride gebruikt worden,maar mij lijkt het een goed alternatief om gewoon te moutainbiken?

graag zie ik jullie reacties tegemoet

groeten
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: flatpedalen ipv spd

Bericht door De Wreter »

Flats zijn goed genoeg en bieden voldoende grip. Het echte trekken aan je pedalen mag je vergeten maar met een goede techniek raak je ook overal boven.

Scheelt wel 1 km/h over lange afstanden.
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Re: flatpedalen ipv spd

Bericht door Jannemanneke »

Als je schoenen met een stijve zool hebt zou dit op SPD geen verschil mogen geven tegenover gewone pedalen.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: flatpedalen ipv spd

Bericht door _alain_ »

Niks van de mening van anderen aantrekken,
gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: flatpedalen ipv spd

Bericht door Reflex »

Zeker doen waar je zin in hebt, tenslotte moet je gewoon plezier beleven aan het mountainbiken. Er zijn echter nog enkele mogelijkheden om die pijn met spd op te lossen. De positie van je schoenplaatjes bijvoorbeeld kan erg veel doen. Staan die voor/achter of gelijk met de bal van je voet. Het type plaatjes kan ook veel doen. Een plaatje met meer float gebruiken bijvoorbeeld. Je kan nog veel proberen voordat je andere pedalen moet nemen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: flatpedalen ipv spd

Bericht door RigolleM »

Reflex schreef:Zeker doen waar je zin in hebt, tenslotte moet je gewoon plezier beleven aan het mountainbiken. Er zijn echter nog enkele mogelijkheden om die pijn met spd op te lossen. De positie van je schoenplaatjes bijvoorbeeld kan erg veel doen. Staan die voor/achter of gelijk met de bal van je voet. Het type plaatjes kan ook veel doen. Een plaatje met meer float gebruiken bijvoorbeeld. Je kan nog veel proberen voordat je andere pedalen moet nemen.
Staat bovenaan: na een correcte opmeting, dan ga ik ervan uit dat de schoenplaatjes correct staan. Hieraan beginnen 'experimenteren' kan op termijn gevolgen hebben, oa bv. overbelasting van pezen, en dan ben je nog verder van huis.

Ik ken er nog die niet met klikpedalen rijden, en die geraken ook overal boven en af, en met behoorlijke snee erop... ;-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: flatpedalen ipv spd

Bericht door Reflex »

Een fietsmeting is niet bindend. Het is vaak afhankelijk van het model wat ze toepassen en niet ieder lichaam valt in dit model te plaatsen. Je moet een fietsmeting zien als een theoretische ideale positie, en van daaruit kan je bij klachten gaan werken aan jouw ideale positie. Als zijn schoenplaatjes zijn afgesteld en hij heeft nu last van zijn spieren dan staan deze vermoedelijk toch echt verkeerd. Zo is ook iedereen zijn fietsstijl weer anders en moet je afhankelijk daarvan je afstelling aanpassen. Het is maar de vraag in hoeverre er aandacht aan je besteed word tijdens het inmeten.

De vraag is dus van welke spieren de topicstarter last heeft. En hoe zijn schoenplaatjes nu zijn afgesteld (voor/achter of op de bal van de voet).
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: flatpedalen ipv spd

Bericht door vedet »

RigolleM schreef:
Reflex schreef:Zeker doen waar je zin in hebt, tenslotte moet je gewoon plezier beleven aan het mountainbiken. Er zijn echter nog enkele mogelijkheden om die pijn met spd op te lossen. De positie van je schoenplaatjes bijvoorbeeld kan erg veel doen. Staan die voor/achter of gelijk met de bal van je voet. Het type plaatjes kan ook veel doen. Een plaatje met meer float gebruiken bijvoorbeeld. Je kan nog veel proberen voordat je andere pedalen moet nemen.
Staat bovenaan: na een correcte opmeting, dan ga ik ervan uit dat de schoenplaatjes correct staan. Hieraan beginnen 'experimenteren' kan op termijn gevolgen hebben, oa bv. overbelasting van pezen, en dan ben je nog verder van huis.

Ik ken er nog die niet met klikpedalen rijden, en die geraken ook overal boven en af, en met behoorlijke snee erop... ;-)
Inderdaad, goede flats met gripvijsjes bieden ook veel stabiliteit, Ik zou daar wel een beetje een fatsoenlijke schoen bijkiezen en niet een gewone loopsloef of allstars.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: flatpedalen ipv spd

Bericht door nothing 's impossible »

Mijn idee:
Je hebt de moeite gedaan om je te laten uitmeten, doe dan ook de moeite om een paar ritten te testen met je nieuwe positie!
Als je na een paar ritten nog steeds last hebt ga je gewoon terug naar wie je uitgemeten heeft!
Hier op het forum zitten vooral mensen die u nog nooit gezien hebben ;)

-Er is waarschijnlijk veel meer aangepast dan enkel de pedalen, (zadel, stuurpen,...) andere pedalen maken mogelijk niks uit!
-De kans dat je als beginnende spd rijder al aan je pedalen trekt is klein
-Als een flatpedal beter zou aanvoelen dan een goed afgestelde SPD is dat waarschijnlijk omdat je je voet teveel naar voor zet op je pedaal.
-Met een goeie combinatie flat pedal/ schoen heb je minder float dan met menig MTB pedaal!
GuineaPig
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2013 16:02

Re: flatpedalen ipv spd

Bericht door GuineaPig »

Op de koersfiets rij ik met SPD's maar op de MTB met flatpedalen (ook al doe ik niet aan downhill of freeride). In combinatie met deftige schoenen (ik gebruik five ten freerider met de 'stealth' zool) heb je ongelooflijk veel grip en stabiliteit. Je moet er niet aan denken van je voet te verdraaien op je pedalen zonder hem omhoog te heffen los van je pedaal. Ik ben er heel tevreden over en ik vind het dus zeker een goed alternatief. Van die ene km/u die je zou verliezen, of van het verliezen aan efficiëntie (niet trekken) lig ik echt niet wakker.
Wel ben ik akkoord dat je misschien nog wat verder moet proberen met je spd's (en bijhorende schoenen). Overschakeling naar iets anders is immers gemakkelijk toch weer een investering van 120 tot 150 euro (flats + schoenen).
Plaats reactie