Diefstal...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Vlamingkje
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 24 feb 2013 21:42

Diefstal...

Bericht door Vlamingkje »

Hey iedereen,

Sinds ik met het biken bezig ben (nog niet zo lang) ben ik toch wel wat geschrokken. Ik was ervan op de hoogte dat er zeer veel fietsen gestolen worden (als ik hier even stad induik zie je namelijk nogal veel fietswielen alleen aan een paal hangen :-? ) maar zoveel, dat had ik niet verwacht. Ik bekeek net nog het diefstallen topic en het staat echt wel vol hé...

Ik begrijp het eigenlijk niet zo goed, is het nou zo moeilijk om van andermans bezittingen te blijven? Om gewoon van alle voorwerpen die ongesloten staan te blijven... Je moet je maar eens voorstellen hoe gemakkelijk het leven zou zijn zonder van die ***dieven. Je moet nooit meer je fiets sluiten, sloten kopen, sleutels bijhouden,... Maar daar kunnen we alleen maar van dromen natuurlijk.

Ik zat hierover net nog te praten met mijn familie. 2 Familie leden van mij zijn politie agenten en toen ik hierover begon zeiden zij direct: Het zijn bijna altijd jongeren die diefstallen plegen, en met deze uitspraak heb ik toch wel wat moeite.

Ik ben zelf 16jaar en natuurlijk steek ik wel eens kattekwaad uit, loop ik eens niet nuchter (bezopen :lol: ) over straat maar diefstal plegen of vandalisme plegen daar denken wij nog niet aan.

Nu ik begonnen ben met mountainbiken heb ik besloten om altijd netjes bij mijn fiets te blijven, ik heb nooit een slot op zak en ik ben ook nog niet van plan om grote TT's te doen.

Natuurlijk verandert dit topic de wereld niet maar wat ik me toch afvraag is hoe jullie hierover denken, wie denken jullie die het meest diefstallen pleegt, waarom zouden ze dit doen, wat gebeurt er met de gestolen fietsen, is jullie fiets gegraveerd, en vooral wat je het best doet als je fiets is gestolen.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Diefstal...

Bericht door eL Tee »

Wat jouw familieleden zeggen, is nogal kort door de bocht.

Veel (maar verre van alle) diefstallen gebeuren mijns inzien door "beroeps" die daarna de fiets strippen en de onderdelen apart verkopen. Dit zijn naar ik vermoed nogal eens niet-Belgen (voormalig Oostblok, zigeuners, ...) die dan de onderdelen verkopen in 't buitenland, al dan niet via websites zoals kapaza en eBay (of buitenlandse equivalenten).

Een ander groot deel zal puur opportunistisch zijn: de gelegenheid maakt de dief. Een ongesloten pareltje van een dure carbon MTB met XX afgemonteerd die daar al een paar uur staat te lonken terwijl nét nog een plaatsje vrij in het bestelwagentje, en hop, fiets weg... Niet iedereen is zo eerlijk als jij en ik (ik heb in mijn ganse leven één keer iets 'gepikt'. Dat was als 8 jarige een wagentje van Playmobil waar ik net geen centen genoeg voor had gespaard en waar ik dan maar een goedkoper prijsetiketje heb opgeplakt. Man, wat was ik daar eigenlijk mottig van!)

Dus, ja, het gebeurt idd. vrij veel. En wanneer ik iemand (bij mij thuis) op heterdaad zou betrappen, dan vrees ik evenveel problemen te gaan hebben als Tiberghien...

Mijn dure fietsen alsook de eerder duurdere onderdelen ervan zoals vork, velgen en crank zijn onuitwisbaar én zichtbaar gemerkt, wat al ontmoedigend werkt. Hoop ik. Een beetje hetzelfde principe als het graveren van alle ramen van een wagen: bij diefstal dienen alle ramen vervangen te worden om de wagen verkoopbaar te maken (omkatten), wat de kost voor de dieven de hoogte in jaagt, en ze dus de wagen gewoon laten staan.
jaro
Mountainbiker
Berichten: 2026
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:37
Rijdt met: 3 x Viper worldcup FS /Cannondale Super V

Re: Diefstal...

Bericht door jaro »

Als ik je een goede raad mag geven, koop dan een fietsslotje en zet je fiets ergens aan vast bij inschrijving. ( als er geen bewaakte fietsparking is natuurlijk ). Dat slotje steek je gewoon in je achterzak of laat het hangen aan de afsluitig, paal of iets dergelijks tot je terugkomt. Weegt bijna niks maar maakt het een eventuele dief moeilijker. Als iemand daar een kabeltje staat door te knippen valt dat wel op bij omstaanders. Hij zal dan meestal de gemakkelijkste manier gebruiken en een andere losstaande fiets meenemen.
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Re: Diefstal...

Bericht door Den Deze »

Als ik een TT ga rijden dan zijn we altijd met enkele rijders.
Wij gaan dan gewoon in 2 shiften de inschrijving doen, zodat er altijd iemand bij de fietsen kan wachten.

Ik snap ook niet waarom het zo moeilijk is om van andermans gerief te blijven.
Maar ik denk dat de sociale media op dit vlak meer kwaad dan goed doen.
Je post al eens een foto van je nieuwe fiets/nieuw onderdeel/... maar je kan tegenwoordig enorm snel iemands adres achterhalen waardoor het dus een koud kunstje is om te zien waar de fiets staat.

Ik heb ook al gehoord dat ze soms al eens iemand met een mooie fiets volgen om te zien waar hij woont.
Je fiets vastmaken is al een pluspunt, maar als je te maken hebt met pro's dan is dit ook hopeloos.
Enkele maanden geleden las ik nog dat er een 4-tal fietsen uit iemands garage werden gestolen.
Elke fiets was op slot + nog eens een extra verankering in de grond, maar het heeft blijkbaar niets geholpen :)

Gewoon afschieten, geen medelijden...
Vlamingkje
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 24 feb 2013 21:42

Re: Diefstal...

Bericht door Vlamingkje »

El Tee dat ''merken'' is eigenlijk echt wel een goed idee. Mijn fiets is wel gegraveerd (enkel op kader) maar dat merken is inderdaad nog wat beter. Ook al heb ik geen dure fiets en dure onderdelen. Ze moeten er van blijven...

Jaro: Dat is inderdaad ook een oplossing. Maar het is toch leuker als je gewoon weet dat niemand aan je fiets komt. Ik zit nu in m'n 4de jaar STW en ik ben er dan ook zeker van dat ik na m'n 6de jaar de politieschool in ga. Hopelijk gebruikt dan ook de politie ''loksfietsen'' met gps-verbinding. Dan zul je het aantal diefstallen wel zien minderen :wink:

Den deze: Die sociale media is inderdaad een grote boosdoener. Maar vooral op facebook is het de bedoeling dat je alleen vrienden toevoegt en echte vrienden stelen niet naar mijn weten. Over die fietsen die toch op slot en verankert waren en toch gestolen werden daar weet ik alles van. Je moet maar eens een drukke stad opzoeken en iedere lantaarnpaal bekijken, bijna bij iedere paal hangt een fietswiel met een slot eraan waar de rest naartoe is dat weet je wel :evil:
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Re: Diefstal...

Bericht door Den Deze »

Hoe ga je dan best te werk met het 'merken' van je fiets/onderdelen?
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Re: Diefstal...

Bericht door Angelo. »

Den Deze schreef:Als ik een TT ga rijden dan zijn we altijd met enkele rijders.
Wij gaan dan gewoon in 2 shiften de inschrijving doen, zodat er altijd iemand bij de fietsen kan wachten.
...
:lol: :lol: gewoon in de Gloria. Waarom niet gewoon in één keer iedereen inschrijven?
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: Diefstal...

Bericht door endorfin »

Angelo. schreef:
Den Deze schreef:Als ik een TT ga rijden dan zijn we altijd met enkele rijders.
Wij gaan dan gewoon in 2 shiften de inschrijving doen, zodat er altijd iemand bij de fietsen kan wachten.
...
:lol: :lol: gewoon in de Gloria. Waarom niet gewoon in één keer iedereen inschrijven?
Toch simpel ?
Mocht daar een lekker apparaat aan de inschrijvingen zitten heeft iedereen die eens kunnen zien.
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Re: Diefstal...

Bericht door Den Deze »

Sommigen hebben een vwb-kaart, anderen niet.
Ik ga niet van iedereen zijn gegevens gaan invullen :roll:
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Diefstal...

Bericht door eL Tee »

Den Deze schreef:Hoe ga je dan best te werk met het 'merken' van je fiets/onderdelen?
Initialen graveren met een Dremel bvb (heb ik gedaan) Of etsen...
Plaats reactie