Nieuwe mtb: in carbon of light aluminium?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
spider81
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: di 26 jul 2011 10:13
Rijdt met: granville

Nieuwe mtb: in carbon of light aluminium?

Bericht door spider81 »

Ik zou graag een nieuwe mtb kopen.
Er wordt me ook een 26 aanbevolen ipv 29 inch, omdat ik niet groot ben...
Maar ik zit vooral in met het kader: light aluminium of toch een carbon kader?
Carbon is dat nog redelijk goed, en wat met valpartijen, gaat de kader niet kapot zijn of barsten?

Graag uw mening aub.
Gebruikersavatar
Lust
Mountainbiker
Berichten: 364
Lid geworden op: za 11 nov 2006 12:33
Rijdt met: Scott Racing Team custom build & Scott Spark 40
Contacteer:

Bericht door Lust »

Mijn mening is: aluminium. Maar dan wel van een degelijk merk. Beter wat meer betalen voor een al.-kader dan veel betalen voor een carbonnen kader van een minder merk of zelfs een beter merk. Veel gewichtsbesparing gaat er dan niet opzitten.

Natuurlijk is de rij-ervaring ook belangrijk. Ik twijfel er niet aan dat carbon leuker is dan aluminium zeker als het over nen hardtail gaat.

Ik heb indertijd gekozen voor nen aluminium fully en heb het mij nog geen seconde beklaagd. Als ge dan uw stuur en zadelpen ook in carbon-uitvoering kiest benadert ge ook al veel het gevoel van met een carbonvelo te rijden, kwestie van trilling-demping, snapt ge.

Het hangt er een beetje vanaf waar ge de fiets voor gaat gebruiken.

Wat betreft valpartijen, het spreekt vanzelf dat carbon daarvoor gevoeliger is.

Ge gaat hier veel meningen krijgen, maar uiteindelijk zult ge zelf moeten beslissen.

Succes alvast!
Gebruikersavatar
DeJean
Mountainbiker
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 16:47
Contacteer:

Bericht door DeJean »

er wordt erg veel veralgemeend over carbon. Als het goed ontwikkeld en gemaakt is, kan het én sterker, én lichter, én comfortabeler én efficienter zijn dan aluminium. Als het niet degelijk gedaan is, heb je een kat in een zak. De verschillen tussen een goeie of een slechte framebouwer zijn veel groter als bij Alu. Ik vind t in elk geval niet zo geruststellend hoe ineens ALLE merken carbon velo's naar je kop zwieren. Grondstoffen is t probleem niet, maar is dat wel goed getest? ik heb mn twijfels en zou enkel carbon kopen van een merk dat er al jaren mee bezig is.
Gebruikersavatar
Samuel
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: za 11 aug 2007 10:52
Rijdt met: 1 voor de winter 1 voor de zomer 1 voor de baan

Bericht door Samuel »

Carbon is niet gemaakt om eeuwig mee te gaan. Aluminium is ook niet gemaakt om eeuwig mee te gaan. Als je hard genoeg je best doet breken ze alle 2.
Ik heb zowel alu en carbon. Het grote verschil is: Carbon is veel duurder maar ook veel comfortabeler en het rendement ligt een stuk hoger (BB is zo stijf gelijk een tank) daarbij is het nog eens een stuk lichter. Ik heb nog nooit schrik gehad om mijn frame te breken. Na enkele valpartijen heb ik een klein beetje lakschade, nog niets gebroken, gebarsten...
Heb je een groot budget: carbon, een klein budget: een deftig alu frame.
Zoals al eerder gezegd, jij zal de beslissing moeten nemen.
Gebruikersavatar
Benneke
Mountainbiker
Berichten: 2202
Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite

Bericht door Benneke »

Tegenwoordig moet alles licht zijn ; lichte kader, lichte wielen.. En vergeten sommige mensen de belangrijkste factor van het fietsen: TRAINEN. Dit even terzijde

Heb je dat nodig dat u kader een pokkestijf is en zo goed als geen rendement verlies heeft ? Ik heb bijvoorbeeld mijn vader eens een tijd op een carbon kader en vervolgens op een alu kader laten rijden. Hij had het niet eens door. Een doorsnee mountainbiker voelt het verschil volgens mij niet tussen een alu en een carbon kader.. Misschien tussen de oren en da is voor sommige belangrijk.. Ik breek liever een alu kader dan een carbon kader. En de kans dat een carbon kader breekt is nog steeds groter dan een alu. Ik ben soms van mening dat carbon nog niet thuis hoort op een mountainbike. Ik heb genoeg dingen gebroken en zien breken. Mijn fietsenmaker heeft ook nog steeds, ondanks dat carbon al zo lang in de fietsindustrie gebruikt word, meer garantiegevallen in carbon dan alu. Een alu kader kan je nog deftig lassen. Een carbon kader is verloren tenzij je er veel geld voor over hebt om het te laten maken. Ik ben nog altijd van mening dat een doorsnee fietser geen nood heeft aan carbon. Ok als je het geld ervoor hebt en je wilt het per se hebben, koop je het gewoon. Maar ik stel me soms vragen als ik dan mensen zie rondrijden. Met alle respect met wa ik nu ga zeggen. Ma dan hebben die mensen serieus overgewicht en dan een slechte rijstijl hebben. Dan vraag ik me af wa zijn die met al die carbon dingen en licht materiaal? Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen :wink:
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Benneke schreef:En vergeten sommige mensen de belangrijkste factor van het fietsen: TRAINEN.
Voor mij staat PLEZIER toch nog altijd op nummer 1.
Gebruikersavatar
Biker23
Mountainbiker
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 20 sep 2010 18:35
Rijdt met: Cannondale flash 29 carbon 1, Cannondale conto

Bericht door Biker23 »

Zelfde mening hier. Daarom heb ik ook de keus gemaakt om voor een Cannondale F29 1 te gaan. Een aluminium versie en met de nodige updates hier en daar kom ik ook op een mooi gewichtje.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Bericht door De Wreter »

_alain_ schreef:
Benneke schreef:En vergeten sommige mensen de belangrijkste factor van het fietsen: TRAINEN.
Voor mij staat PLEZIER toch nog altijd op nummer 1.
Yup, en op carbon is dat plezier nog eens zo groot 8)
Gebruikersavatar
Samuel
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: za 11 aug 2007 10:52
Rijdt met: 1 voor de winter 1 voor de zomer 1 voor de baan

Bericht door Samuel »

Biker23 schreef:Zelfde mening hier. Daarom heb ik ook de keus gemaakt om voor een Cannondale F29 1 te gaan. Een aluminium versie en met de nodige updates hier en daar kom ik ook op een mooi gewichtje.
Een maat van mij heeft die ook. Na 6maanden frame gescheurd...
Gebruikersavatar
Benneke
Mountainbiker
Berichten: 2202
Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite

Bericht door Benneke »

_alain_ schreef:
Benneke schreef:En vergeten sommige mensen de belangrijkste factor van het fietsen: TRAINEN.
Voor mij staat PLEZIER toch nog altijd op nummer 1.
Ik wil maar zeggen dat sommige denken dat ze beter prestaties neerzetten als bv hun zadel 100 gr minder weegt zonder ervoor te trainen
Plaats reactie