Sintered (metal) vs resin (organic) remblokjes?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
puregraphx
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011 09:10
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29

Sintered (metal) vs resin (organic) remblokjes?

Bericht door puregraphx »

Effe search functie gebruikt, maar niet veel info gevonden.

Welke blokjes gebruiken jullie voor schijfremmen? Ik rijd toertochten in het Waasland, 1x / jaar naar Houffalize en misschien binnenkort wat meer Vlaamse Ardennen. Ik weeg 97kg, gebruik 180mm rotors (nog aan te kopen) op nieuwe SLX/XT remmen (ook nog aan te kopen :-D).
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Sintered (metal) vs resin (organic) remblokjes?

Bericht door RigolleM »

puregraphx schreef:Effe search functie gebruikt, maar niet veel info gevonden.
Ff beter zoeken :roll: Pagina's leesplezier...
puregraphx
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011 09:10
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29

Bericht door puregraphx »

Zoals anderen vermelden, als je op remblokken zoekt, krijg je idd pagina's leesplezier, maar 90% niet van toepassing. Ik heb nu een post uit 2011 teruggevonden die metal/organic redelijk goed voorstelt, was van een zekere RigolleM ;)

Best 2 paar dus, sintered voor de winter, resin voor de zomer. Ik ben van plan een setje XT schijfremmen aan te kopen en bij rose.nl zitten er de G01A resin standaard op en bij all4bikes de F03C sintered met fins (all4bikes slechts 11€ duurder).

Maar als we hier in België niets zouden zijn met metal pads, dan koop ik best die bij rose.nl.
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Bericht door Dacuba »

Eigenlijk zeg ik altijd het volgende: metal gaan langer mee maar maken meer lawaai, organic gaan minder langer mee maar hebben meer remkracht.

Aan jou om te kiezen wat je prefereert...
puregraphx
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011 09:10
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29

Bericht door puregraphx »

Is er niets dat lang meegaat en meer remkracht heeft? :p
Kiezen is verliezen hé.
En wat noem je "veel lawaai", is dat echt zo een metaal op metaal geluid de hele afdaling? Ik heb HOPE hubs, waarvan ook gezegd wordt dat ze super luid ratelen, ik vind het een mooi geluid; maar het piepen van metalen remmen is misschien niet iets anders?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Om eerlijk te zijn, ik versteek geen blokken bij wisselen van de weersomstandigheden. Zijn ze op en het is winter (of staat voor de deur) steek ik sintered, is het zomer dan steek ik organics. Ik rij met Hopes en kan dus best zijn dat ik gans de winter met organics rij of vice versa of voor & achter verschillend.
puregraphx
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011 09:10
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29

Bericht door puregraphx »

en merk jij dan verschil in "remgeluid" of in remkracht tussen de twee?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

puregraphx schreef:en merk jij dan verschil in "remgeluid" of in remkracht tussen de twee?
Sintered maken wat meer geluid, en organics remmen wat beter... maar zo een wereld van verschil is het nu ook weer niet. In de Alpen of ander hooggebergte zou ik er meer bij stil staan. Als ik naar de Roc vertrek steek ik ook organics... maar in de Ardennen... pft... voor je het weet zijn het winteromstandigheden (RDHF bv.) midden in de zomer :lol:
roeln
Mountainbiker
Berichten: 362
Lid geworden op: do 17 jul 2008 21:43
Rijdt met: Canyon Lux CF

Bericht door roeln »

De mannen van discobrakes hebben goede info over de verschillen op hun site: http://www.discobrakes.com/?s=0&t=8&q=compounds&.

Discobrakes is tevens een tip, tegenover de overpriced merkeigen blokjes....
puregraphx
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011 09:10
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29

Bericht door puregraphx »

thx voor de tip, heel nuttige lectuur, mij lijken die sintered metallic dan de beste keuze voor all round; kwestie van niet steeds blokjes te moeten vervangen en zoals je zegt, als ze op zijn en de zomer staat voor de deur, dan organic; en dat lawaai, zal ik zelf eens moeten horen.

bij de XT785 zitten die sintered blokjes met koelvinnen, dus dan kan ik direct ervaren hoe ze zijn.
Plaats reactie