Bewaakte fietsenstalling

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!

Een bewaakte fietsenstalling op TT's is DOORGAANS...

absolute noodzaak
35
42%
eerder noodzaak
33
39%
noch nodig, noch overbodig
9
11%
eerder overbodig
7
8%
totaal overbodig
0
Geen stemmen
totaal overbodig
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 84

Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Bericht door beethoven »

En wat lees ik vandaag weer, weeral ne bike gepiekt.

Eerlijk en dezer laatste tijd heb ik op verschillende tt gemerkt dat men hun fietsen zo maar achterlaat, zonder slot zonder iets.
Het spreek dan wel vanzelf dat men het in de hand werkt op deze manier. Hoewel ik nog altijd voorstander ben van, de organisatie schiet te kort zolang men geen bewaakte fietsstalling bied.
Waarom schiet men hier tekort, het is ook hun goede faam welke op de helling staat als het er fout loopt???
Wat men niet bied daarvan kan men helaas niets van oogsten.

Het zou wel een doel zijn naar de organisaties toe om te vragen of men bewaakte stalling bied bvb per mail, bij het uitblijven van deze vraag, doodgewoon antw dat men niet op jouw aanwezigheid moet rekenen, dat je het liever tegenwoordig veilig speelt.
Maar begin alvast wel met je grief niet zomaar achter te laten. Dat zou een eerste niet te verwaarloze stap zijn. Rudt VdE.
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

VoRtX schreef:Mja, je hebt van die heel dunne slotjes met cijferslot die je gemakkelijk kan meenemen... Het nadeel: men zegt wel dat dat ondanks die 2mm doorsnede ofzo niet zo snel door is omdat het uitrafelt, maar als er iemand met een beetje "tang" langskomt is dat toch zo open, denk ik...
Dat is waar, maar ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen een gelegenheidsdief en een meer doelgerichte dief.

De eerste kan je met een gewoon slot al op andere gedachten brengen, de doelgerichte dief zal met kennis van zaken de mooie stukken eruit pikken en zal waarschijnlijk wel "gerief" bij hebben om het een of ander op te breken. Al zal hier de sociale controle toch ook een beetje spelen. Als er iemand op een TT aan de slag gaat met grote kniptang om een slot open te breken, dan hoop ik toch dat iemand die persoon eens zou aanspreken. In elk geval is een slot beter dan geen slot.

Wat de bewaakte fietsparking betreft: dat gebeurt ook bij andere manifestaties: bijvoorbeeld op festivals. Dus zou het op een fietshappening toch ook mogen hé. Praktisch lijkt mij de beste oplossing met unieke nummertjes werken voor zowel de fietser als voor de fiets. (zelfde systeem als van de vestiaire in een theater of schouwburg) Met misschien aan de fiets nog een kaartje met de gegevens van de eigenaar, kwestie het probleem van de verloren nummertjes op te vangen.

Wat de aansprakelijkheid van de organisator betreft kan je werken met een bordje "de organisatie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor gestolen of beschadigde fietsen" Wat anders ga inderdaad mensen hebben die vlug op kosten van de organisatie bijvoorbeeld hun beschadigde derailleur willen laten vervangen.
Gebruikersavatar
Rasse
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 05 sep 2004 23:42
Rijdt met: Varmint Coyote

Bericht door Rasse »

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er bikes gestolen worden die op slot zijn. Het kan altijd , maar als er een "bewaker" rondloopt is die kans klein. Maar hoeveel fietsen zie je niet gewoon los, tegen de kant staan. Gewoon vastpakken en wegrijden. Je laat toch ook geen GSM, laptop of andere waardevolle spullen, waar geen naam op staat, zomaar rond slingeren?!
Een fietsparking is voor mij de beste oplossing. Als de organisatie niet over een grote autoparking beschikt en je de auto ergens een kilometer verder in een straat moet parkeren, ben je al vlug geneigd om je bike ergens neer te planten, of, om ergens anders een afzakker gaan te drinken.
En ja, als je dat bonnetje van de fietsparking kwijt bent: pech. Wachten tot de laatste.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Rasse schreef:En ja, als je dat bonnetje van de fietsparking kwijt bent: pech. Wachten tot de laatste.
Het serienummer van je fiets uit je hoofd leren of ergens opschrijven zou ook een oplossing zijn. De kans is toch bijna onbestaande dat een (gelegenheids)dief het serienummer kent van een bike die hij zou willen ontfutselen...

Langs de andere kant, als je je bike achterlaat in een bewaakte stalling, moet je er maar bijnemen dat indien je je bonnetje kwijt raakt, dat je moet wachten. Hoe zou je zelf reageren als je bike verdwenen is doordat een van de bewakers jou bike aan iemand heeft meegegeven omdat hij een "goede beschrijving" van de bike kon geven...
Gebruikersavatar
lucky7
Freelance medewerker
Berichten: 769
Lid geworden op: wo 06 nov 2002 20:43
Rijdt met: Moozes
Contacteer:

Bericht door lucky7 »

Wat betreft de bewaakte fietsstalling in Limburg zijn er op 10 tochten zeker 8 bij waar een bewaakte fietsstalling is.Dat het de inrichters ontbreekt aan gemotiveerde helpers daar heb ik zo mijn twijfels over. :-k
Ofwel is het die organisaties te doen om zoveel mogelijk geld te verdienen met een minimum aan inspanningen. [-X [-X Wij organiseren zelf ook een tocht en bij ons zijn ze allemaal gemotiveerd om alles zo vlot en goed mogelijk te laten verlopen,wij hadden 1700 deelnemers op onze tocht en er was ook bewaakte fietsstalling.
Plaats reactie