Welk soort bike moet ik kiezen, Hardtail, Fully, 26" of

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Welk soort bike moet ik kiezen, Hardtail, Fully, 26" of

Bericht door vedet »

Ik wou eigenlijk vorige winter al beginnen maar nu moet het er maar eens van komen...maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil vooral de mtb-toertochten van de vwb rijden, meestal provincie Antwerpen en aangrenzende gebieden. Net als met m'n racefiets probeer ik de kilometers in de wagen te beperken, enerzijds omdat ik er een hekel aan heb om meer dan een uur te rijden, vier à vijf uur op de fiets te zitten en dan nog eens meer dan een uur te bollen, anderzijds...benzine wordt er ook niet goedkoper op.

Bon...ik heb een redelijk budget waar ik zowel occasie als nieuw wel wat fatsoenlijks kan kopen (nieuw : alu voledig XT afgemonteerd lukt wel) . Ik kan voor een fully gaan maar heb ik dat nodig als de ritten in bv de ardennen echt beperkt zullen zijn?
26" of 29" bolt wat beter, draait wat moeilijker.
Carbon of aluminium, ik weeg nog zo'n 100kg dus ...

ik weet het allemaal niet meer...positief is dat ik pas tegen eind september begin oktober wil gaan mtb-en, er is dus nog tijd :)

Alle input is van harte welkom.
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Bericht door ThaDoc »

Als het niet dringend is heb je veel tijd om te gaan testen. De meeste winkels hebben testfietsen ter beschikking. De beste manier om te weten te komen wat je het beste past.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Bericht door vedet »

En ik kan daar zo binnenspringen en daar achter informeren?
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

Als het voornamelijk is voor TT af te schuimen lijkt een hardtail me voldoende, zeker in combinatie met bredere banden (à la 2,25 / 2,35).
Een fully is in mijn ogen een beetje overkill, enkel als je een mindere rug hebt eventueel.

Keuze 26/29'er, ik vind dat een 29'er vooral voordelen biedt op technische paden en lange marathons in de Ardennen. Voor TT in het Antwerpse lijkt 26'er me voldoende, al zal je daar met een 29'er ook wel goed mee uit de voeten kunnen.

Naar mijn mening kan je goede (tweedehands) koopjes doen nu iedereen zijn 26'er onderdelen verkoopt en overstapt op 29'ers :wink:
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

Bericht door RockShark »

vedet schreef:En ik kan daar zo binnenspringen en daar achter informeren?
Bij sommige winkels zul je moeten betalen voor een testrit, maar meestal wordt die kost in vermindering gebracht bij een aankoop van een fiets in die winkel.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Bericht door spaghetti_2 »

Om alleen in het Antwerpse te rijden is een fully inderdaad wat overbodig. Of je liefst een 26" of een 29" hebt, hangt van je persoonlijke voorkeur af. Ik heb het bevoorbeeld meer voor het speelse en wendbare van een 26", waar anderen liever voor de 'speed' van een 29" kiezen
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Bericht door vedet »

[quote="S k u l l]

Naar mijn mening kan je goede (tweedehands) koopjes doen nu iedereen zijn 26'er onderdelen verkoopt en overstapt op 29'ers :wink:[/quote]

er is natuurlijk wel een reden waarom zoveel mensen dan overstappen...en ik ga voor nieuw, gewoon omdat ik dat leuker vind.
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

vedet schreef:er is natuurlijk wel een reden waarom zoveel mensen dan overstappen...en ik ga voor nieuw, gewoon omdat ik dat leuker vind.
Daar kan ik inkomen, is een eigen keuze.
Veel succes met je zoektocht :wink:
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

Vedet heeft GEDEELTELIJK gelijk, "schuim" de tweede hands topic op dit forum, kijk even van waar de verkoper zijn, je kan dan ernaar toe rijden, met de gast klappen,desnoods een "kenner" meenemen, even ermee rijden, en dan de rest: mag je zelf bepalen: of wel, ik koop een okkaas tweede hands, of wel ga ik naar de lbs op "het hoek"...Geloof me, op dit forum kan je 2 mensen content maken :-k
Je zelf :-D
En de verkoper :-D :-D :-D
Enne, een hoop € in je zak =D>
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Bericht door vedet »

Vos in de bossen schreef:Vedet heeft GEDEELTELIJK gelijk, "schuim" de tweede hands topic op dit forum, kijk even van waar de verkoper zijn, je kan dan ernaar toe rijden, met de gast klappen,desnoods een "kenner" meenemen, even ermee rijden, en dan de rest: mag je zelf bepalen: of wel, ik koop een okkaas tweede hands, of wel ga ik naar de lbs op "het hoek"...Geloof me, op dit forum kan je 2 mensen content maken :-k
Je zelf :-D
En de verkoper :-D :-D :-D
Enne, een hoop € in je zak =D>
Op wel punt heb ik dan gedeeltelijk gelijk?

Bon, mijn oog is gevallen op een 29" hardtail met reba-vork en Sram X7-X9 afmontage. Na wat leeswerk lijkt me dat voldoende om de eerste tijd fatsoenlijk door te komen.
mocht dit niet het geval zijn mogen jullie mij altijd verbeteren.
Plaats reactie