MTB + cyclocross

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Vino
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 04 okt 2006 07:32
Rijdt met: Tomac Cortez
Contacteer:

Bericht door Vino »

Hoi, ik heb cyclocross en mtb (voor de freaks, ja ook ECHT mtb :wink: ) gecombineerd sinds mijn jeugd. Als reactie even op de resultaten van topcrossers in de Wereldbekers en omgekeerd : je kan de 2 sporten niet vergelijken, de één is van start tot finish in het rood en de ander is uithouding en doseren.
Maar back to topic.
Het grootste verschil zit in het comfort. Met een mtb met brede banden en vering rij je gewoon over de wortels en putten. Op die plekken moet je met de crossfiets inderdaad de snelste weg zoeken tussen de putten en wortels door. Maar dat is soms ook net de fun van rijden met een cx.
Je moet meer werken met je lichaam en zal dus na een tt van 2u iets vermoeider zijn dan met de mtb.
Je techniek zal er wat door verbeteren, al is dat relatief want je verbetert natuurlijk ook door veel te mtb'en in de Ardennen, Alpen, ... Maar je controle/stabiliteit over de fiets zal wel ongetwijfeld beter worden.
Qua remkracht heeft een mtb veel voorsprong.(Als je via een remvertrager V-brakes op je crossfiets monteert kan je dit wel een stuk verbeteren). Maar zoals hier al gezegd, een cx gebruik je alleen 's winters, op tt's of als training. Dus qua remkracht is het ruim genoeg.
Als je wat getraind bent zal je met een mtb dezelfde snelheden halen als met een crossfiets op vlaamse omlopen.
Richting Luik, rotsachtig en langere klimmen, moet je niet komen ermee, daar is de fiets niet voor gemaakt.
Een cx is ook onderhoudsvriendelijker als het echt vettig is, geen vering, geen schijfremmen, ...

Het blijft een persoonlijke keuze, je kan in de winter mtb'en, enduro rijden, de weg op, lopen, maar ook crossen als leuke afwisseling.

Hopelijk heb je wat aan de info. En moest je er één kopen, have fun with it 8)
Bnib
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 10 dec 2010 11:27
Rijdt met: Ridley X-Fire CX

Bericht door Bnib »

Vino, bedankt voor de nuttige uitleg.

Ik heb er inderdaad ene aangeschaft en ik ben er van de week eens eerst 30 km op de weg mee gaan rijden en 20km in het bos.

Ik vond het geweldig plezant en inderdaad, de remkracht is wat minder, het is wat harder werken, je kan er meer snelheid mee halen en achteraf was het kuiswerk ook wat minder. Qua techniek is het meer balanceren en in de bochten goed uitkijken, althans in het begin was ik heel voorzichtig.

Ik heb me uiteindelijk een Ridlex X Fire aangeschaft bij Math Salden, de laatste die er nog stond dus ik heb er nog een leuke korting van 600 euro opgekregen + wat extra's. Een koopje bovenop.

Bedankt allemaal voor de tips en de reacties!
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Ik heb net een setje TRP mini v-brakes binnen,
straks monteren ;)
Gebruikersavatar
Emanuello
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: za 04 dec 2010 12:41
Rijdt met: Cube reaction gtc team / Ridley X-fire 2012

Bericht door Emanuello »

freezy schreef:
RVH schreef:Met een MTB rijdt je nog waar je met de cyclo cross fiets zult moeten lopen.
En omgekeerd... in den dikke trot rij ik met mijne crosser mijn MTB-maten er gezwind af....

Dus... als je een tweede fiets wil, waarom geen crosser? Heb je er meteen een 2e offroad fiets bij en een koersfiets.

Die andere uitleg hier over het "echte" MTB-werk, steil klimmen en dalen... Wel ja, daar heb je ook een MTB voor eh. Als je beide hebt moet je ze ook optimaal inzetten en niet met uw crosser naar de Ardennen trekken en uw MTB nemen om een plattelands moddertochtje af te haspelen eh.
Ik sluit me volledig hierbij aan! ik rij sinds een maand of drie met de CX en iedere keer ik wil gaan rijden sta ik voor de moeilijke keuze, men MTB of men nieuwe crossfiets....
Ik woon op een 25 minuutjes rijden met de fiets van de kluis en zelfs daar is het hééérlijk om met de cross rond te tsjeezen! en zoals ik hier al las, iedere bike heeft zen voor en nadelen maar dat deert me niet, ik leer ze kennen en ga er gepast mee om, net zoals met de mtb, je hebt er andere mogelijkheden mee en daar gedraag je er toch ook naar tijdens het rijden , of niet?!
Men mtb of de cx , ik vind ze zaalig en heb er nog noot een moment spijt van gehad!
Kun je er nergens eentje huren en wat mee gaan testrijden?
grtz ,
Emanuello
Gebruikersavatar
Emanuello
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: za 04 dec 2010 12:41
Rijdt met: Cube reaction gtc team / Ridley X-fire 2012

Bericht door Emanuello »

Bnib schreef:Vino, bedankt voor de nuttige uitleg.

Ik heb er inderdaad ene aangeschaft en ik ben er van de week eens eerst 30 km op de weg mee gaan rijden en 20km in het bos.

Ik vond het geweldig plezant en inderdaad, de remkracht is wat minder, het is wat harder werken, je kan er meer snelheid mee halen en achteraf was het kuiswerk ook wat minder. Qua techniek is het meer balanceren en in de bochten goed uitkijken, althans in het begin was ik heel voorzichtig.

Ik heb me uiteindelijk een Ridlex X Fire aangeschaft bij Math Salden, de laatste die er nog stond dus ik heb er nog een leuke korting van 600 euro opgekregen + wat extra's. Een koopje bovenop.

Bedankt allemaal voor de tips en de reacties!
Lol , khad dit bericht nog niet gelezen :P:P
Ik rij ook met de X-fire 2012, toffe bike hé!!Ik vind het geweldig om es de mtb langs de kant te zetten en de cross uit de halen!
ik heb een machtig crossparcours, dicht bij men werk met een lange track van een halve meter breed, ong 400 meter lang en vol met korte lussen , 3 bomen ( waar ik over kan met de mtb maar nog niet durf met de cx, de "gewenning" is er nog niet volledig :p) en een modderstrook van 100m, maar echt in pap :D, en deze track loopt door naar een klein motocrossparcours waar niet meer mag gereden worden met de motoos. met andere woorden , op en af over heuveltjes en veel technische oefeningen!
Het is zaalig met de mtb maar tot nu toe is het met de X-fire toch net dat ietsje sjieker moet ik zeggen! veel venijniger en sneller! en het is net weer ietje meer trickie-er dan ik gewend ben , een nieuwe kick?! :)
heb hem "echt" kunnen testen op TT in deinze. in de modder overal doorkunnen rijden waar 70% afstapt maar ben dan een solomtb'er aan strak tempo gaan volgen en op een strook met diepe putten ben ik dan platgereden waar er anders met de mtb niets aan de hand was geweest ....( nieuw bandje erin en hup, terug de bike op ) nuja , had ik een andere route gekozen was er mss niets gebeurt die dag... en die remmen, tja in de cross remmen die gasten bijna niet en deze fiets is volledig crossminded gebouwt en das wel jammer want daar is men mtb met dieheerlijke hydr. schijfremmen toch wel serieus in het voordeel. maar het lukt me wel hoor , iedere keer voor een rit alles goed controleren en geregeld es afstellen, das mijn ondervinding hieromtrent!
Ik rijd met men cube als met men x-fire enorm graag en heb van beiden geen enkele secondez spijt gehad, het is een plezier om mee te rijden en om enorm veel fun en crazy stuff mee te doen :D
grtz en have fun met jouw X-fire!
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Bericht door Real Epic '89 »

Leuke topic.

Volgens mij is het appels met peren vergelijken. Een mountainbike vraagt door zijn bouw en vork om een hele andere rijstijl dan een cyclocross fiets. Dus mountainbike techniek trainen op en cyclocross fiets?! Ik gebruik zelf Notubes alpha velgen 700(tubeless) met een naaf en een schijf in mijn mtb en dan moet ik al een kompleet andere rijstijl aannemen. Om de brace van mijn vork te beschermen doe ik hier Isolatie tape om. Kortom ik blijf in de winter in de zelfde houding doortrainen en hoef in het voorjaar niet weer aan een nieuwe houding te wennen. Al is het natuurlijk wel leuk om eens iets anders te proberen.
Bnib
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 10 dec 2010 11:27
Rijdt met: Ridley X-Fire CX

Bericht door Bnib »

Dat klopt volledig Real Epic 89,

het is een heel andere rijstijl. Je moet veel meer met je lichaam werken.

Ik combineer momenteel beiden en ik moet zeggen dat het de ideale afwisseling is.

Ieder zijn fietske zijn plezier!
De klein
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 19 jan 2012 21:52
Rijdt met: Scatto

Cx

Bericht door De klein »

Hallo invb al die meningen
Blijkbaar kun je lezen dat we allen schillen van mening
En goed ook of er was geen voorkoop van MTb of cx
Ikzelf heb een cx en content
Maar er komt wat stuur werk bij
Maar het lukt
Had vroeger een MTb en was ook leuk
Nu eens een verandering waarom niet
Mannen ieder zijn goesting als je maar amuseert
T is ne hobby zoals Firmin zegt
Gr. De klein
Gebruikersavatar
bike smurf
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 17:54
Rijdt met: specialized stumpjumper hardtail

Bericht door bike smurf »

Per toeval op dit topic beland. Zelf heb ik ook al dikwijls zitten uitkijken naar een goedkope 2de hands CXfiets, om het gevoel op een crosser eens uit te proberen, maar het is er nog niet van gekomen. Toeval of niet, in magazine FIETS van nov2011 stond een uitgebreide vergelijkende test van MTB, CX en 29er. Daar werd gekeken naar verschil in rendement op een vergelijkbaar parcoers met watt-meter. Drie rijders wisselden elks af, en wat bleek? CX is in het algemeen het minst efficient, maar wel meeste fun omdat je meer moet "werken". 29er geeft best rendement zo blijkt. Conclusie was: rationeel gesproken kies je in Vlaanderen op onze parcours best voor de 29er, maar de grootste smiles kwamen er op de CXfiets. (ik verzin het niet zelf; het waren de resultaten van die test). De CXfiets is niet overal sneller, maar geeft de rijder wel het gevoel en de sensatie van hogere snelheid zo blijkt. Ook bleek dat op het testparcours een heuveltje was geschrapt wegens... niet doenbaar met de CXfiets. Ik hou het zelf toch maar bij m'n MTB, en voor de volgende ga ik allicht over op 29er. Voor nen ouwe van 42 begin ik m'n rug meer en meer te voelen na elke tocht... niet ideaal met een CXfiets lijkt me zo...
Gebruikersavatar
jvdk151
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 14:54
Rijdt met: stevens manic 2011
Contacteer:

Re: MTB + cyclocross

Bericht door jvdk151 »

Ik kom vandaag op dit forum terecht en stel mij nu dezelfde vraag. Ik gebruik de mtb zo'n beetje voor alles, dit is een tochtje op de weg, in het veld en mijn wekelijkse verplaatsingen van en naar het werk (het is iets te ver om dit dagelijks te doen). Ik loop te denken om mij een crossfiets aan te schaffen voor enerzijds de verplaatsingen naar het werk en voor de tochtjes die toch op de weg gebeuren. Maar nu begin ik opnieuw te twijfelen.
Voor diegenen onder jullie die beiden hebben, wat is het verschil in gewicht?
Plaats reactie