Wat mag wel en wat niet?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door BramDR »

Zoiets gaan aanvragen op de gemeente heb ik eerlijk gezegd geen goesting voor.
Veel te grote rompslomp waar ik geen tijd voor heb.
Voorbeeldje van wat ik doe:


Voor:
Afbeelding
Bladeren weg:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door BramDR op zo 22 dec 2013 18:39, 2 keer totaal gewijzigd.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door De Wreter »

Mooi,

Maar probeer eens verder te denken en je parcours te bouwen zodanig dat het bos daar zo weinig mogelijk last van heeft.

Wat jij bouwt, wat gebeurt er na hevige regen ? Ophoping water ? Zo ja => Als je er nog 'ns doorrijdt vorm je op termijn een holle weg, het gedeelte erboven gaat afbrokkelen, minder grondwater vastgehouden, de planten erboven sterven af enz...

Zoek eens op internet, er bestaan heus wel goede artikels over verantwoorde trails aan te leggen in het bos.
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door BramDR »

De Wreter schreef:Mooi,

Maar probeer eens verder te denken en je parcours te bouwen zodanig dat het bos daar zo weinig mogelijk last van heeft.

Wat jij bouwt, wat gebeurt er na hevige regen ? Ophoping water ? Zo ja => Als je er nog 'ns doorrijdt vorm je op termijn een holle weg, het gedeelte erboven gaat afbrokkelen, minder grondwater vastgehouden, de planten erboven sterven af enz...

Zoek eens op internet, er bestaan heus wel goede artikels over verantwoorde trails aan te leggen in het bos.
De bocht gaat al bergop, dus het water zal hier niet in blijven staan, maar naar beneden lopen.
jaro
Mountainbiker
Berichten: 2026
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:37
Rijdt met: 3 x Viper worldcup FS /Cannondale Super V

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door jaro »

Als ik deze foto's zie geef ik dien boswachter groot gelijk.
Als iedereen zo begint zal het rap gedaan zijn.
Het is niet de bedoeling dat je kombochten in een bos gaat aanleggen omdat je vlugger naar beneden zou kunnen.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door eL Tee »

Bij het zien van de foto's heb ik een dubbel gevoel…

1. Da's niks vergeleken bij het spoor van een tractor die daar ook al eens door zal gaan…

2. Da's niet zomaar wat bladeren opzij vegen hé! Het getuigt van weinig respect voor 'het bos'… Indien je zoiets wilt, ga dan fietsen in een bikepark...
roelp
Mountainbiker
Berichten: 435
Lid geworden op: vr 05 nov 2010 20:30
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door roelp »

Als ik deze foto's zie, snap ik goed dat Natuurpunt hier moeilijk over gaat doen.
Dat is niet zomaar wat bladeren uit de weg vegen he! Waar is dat trouwens ergens?
Zoiets blijft niet bij 1 kombocht he. Binnen de kortste keren ligt er een heel parcours en is de schade aan het bos veel groter als er meer mensen gebruik van maken.
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door BramDR »

Efkes verduidelijken:
Vroeger werd in deze bos met crossbrommers gereden.
Het gevolg hiervan zijn gigantisch veel diepe gleuven waar je niet door kan fietsen.
Ik heb dit spoor gewoon dicht gedaan en geshaped.
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door Vos in de bossen »

Ik ben ook een "boswerker"....echter ik beperk mijn werkzaamheden tot het opruimen van takken, en soms boomstammen....met een korte zaag, doe ik het soms in meerdere dagen achtereen...herstellen van reeds bestaande paden, samen met xxxxxxxxxx........nadat het bosbeheer met hun machines gepasseerd zijn. Het valt niet zo op. Boswachter is een soort kameraad, babbeltje, vriendelijk zijn, begrip tonen voor zijn job, want hij bevind zich tussen de hamer en de aambei ...tussen de lobby's, natuurpunt, jagerij en wij, alhoewel, we zijn ondanks ons grote aantal bossen gebruikers, geen lobby. Door discreet te blijven, door anderen bosgebruikers te respecteren, door met niet te veel tegelijk, behalve tijdens een TT de bossen te gebruiken, kunnen/mogen we misschien nog jaren in "onze" bossen plezier hebben.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door Reflex »

De foto's gaan inderdaad wat ver. Als je dit doet wanneer je weet dat het niet mag dan ben je naar mijn mening gewoon verkeerd bezig. Het beste kan je gewoon via de officiële weg aanvragen of je een mtb parcours kan aanmaken als je graag kombochten etc wilt. Anders gewoon het schuiven voor lief nemen en duimen dat je mag blijven fietsen.

Geen tijd hebben voor het aan te vragen geeft je geen vrijbrief om het maar voor iedereen te verpesten door een bos te gaan verbouwen.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door eL Tee »

Vos in de bossen schreef:hij bevind zich tussen de hamer en de aambei
Pijnlijk...
Plaats reactie