Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
siemenmoens
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 13 mei 2009 18:03
Rijdt met: Scott Spark 900RC Team AXS

Bericht door siemenmoens »

den Bart schreef:
i
Als er iemand tips heeft om schoenen in een nacht droog te krijgen, dan zijn deze welkom (uiteraard zonder de chauffages te moeten aanzetten, 't is nu eenmaal bijna zomer)...
gazette papier insteken. in de zon zetten, der bestaan van die zakken voor in snowboard boots te leggen die al het vocht opnemen. (moeten wel in de oven gelegd worden om zelf terug te drogen.
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

Dryzone http://www.sportlauwers.be/NEW/ADVIES/v ... _maken.htm

In je schoenen steken, na een paar uur zijn de schoenen droog en dan de dryzones een paar minuten in de microgolf of op een warme plaats leggen.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

freezy schreef:In je schoenen steken, na een paar uur zijn de schoenen droog en dan de dryzones een paar minuten in de microgolf of op een warme plaats leggen.
Wat is hier dan de bedoeling nog van, ik snap deze handeling echt niet. :-k

Om mijn schoenen op het werk snel droog te krijgen heb er de luxe van te mogen beschikken over 2 oventjes die dag en nacht gans het jaar 1200° warmte afgeven.
Thuis is er gewoon de keuze uit 4 paar schoenen dan zal wel iets droog bij zijn zeker.
Gebruikersavatar
Mr. Stitchen
Mountainbiker
Berichten: 495
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 18:05
Rijdt met: kzien 'm zoe geire

Bericht door Mr. Stitchen »

Deze morgen ei-zo-na weer omver gekegeld geweest door een automobilist die net iets rapper wilde zijn dan goed voor hem was.
De fase deed zich voor op een rond punt: ik kom van een fietspad dat links van de baan ligt, welke dient voor fietsers in beide richtingen. Ik kom het ronde punt op, en rij tegen de richting van de auto's. Mijn motivatie hiervoor is dat ik op deze manier slechts 1 zijstraat kruis, ipv 3 zijstraten indien ik in de andere richting zou rijden. (dat lijkt me 3x minder kans om aangereden te worden). Terwijl ik ter hoogte van de te kruisen zijstraat kom, wil de automobilist snel het ronde punt oprijden, terwijl hij hierbij de haaientanden overschrijdt die de zijstraat en het fietspad van de rotonde scheiden. Ter nauwernood brul ik (in een soort van paniek), zodat de automobilist mij opmerkt, en we beiden al slippend tot stilstand komen. Ik moet bekennen, de chauffeur was even fel geschrokken als ikzelf, maar maande mij aan dat ik in de verkeerde richting over het fietspad reed. Ik meende, zonder hierbij over de schreef van het beleefde te gaan, dat de auto zoiezo in overtreding was, aangezien hij bij het naderen van de haaientanden, in "elk" geval voorrang moet verlenen aan het te kruisen pad. Terwijl ik, fel geschrokken, verhaal wilde halen bij de chauffeur opende die zijn raam, en besefte blijkbaar dat ik wel eens gelijk kon hebben. Hij excuseerde zich heel vriendelijk, en dat vond ik best ok. Ik zei hem: "tis u vergeven". In de hoop dat hij de volgende keer niet zo dwaas meer op een rond punt zou stormen.
Blij dat dit voorval alsnog goed is afgelopen, blijf ik toch met een vraagstuk zitten.
"Is het volgens het verkeersreglement toegelaten om op het fietspad van het ronde punt in de tegengestelde richting te rijden dan de auto's, wetende dat dit fietspad deel uitmaakt van die rotonde".
Graag had ik hierover jullie mening gehad, en eventueel motivatie.
Ik probeer me, zowel als automobilist, alsook als fietser, bewust zo goed mogelijk te gedragen in het verkeer. Te meer omdat ik vind dat dit, vooral voor de fietsers, bijdraagt tot een positiever beeld van de fiets in het verkeer. Ik schaam mij dan ook wanneer ik andere fietsers de verkeersregels aan hun laars zie lappen. Ik schaam mij anderzijds evenzeer wanneer automobilisten dit doen. En geloof me, beide partijen kunnen er wat van [-X
Gebruikersavatar
PsYchO66
Mountainbiker
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 sep 2009 16:35
Rijdt met: Cube Reaction rx

Bericht door PsYchO66 »

Volgens mij moet gij ook het fietspad volgen tegen de wijzers van de klok...
Aan het rond punt zal waarschijnlijk wel dit bord staan
Afbeelding
en dat "verplicht rondgaand verkeer" slaat ook op u als fietser me dunkt.
Daarnaast bent ge als fietser verplicht het fietspad rechts in u rijrichting te gebruiken als dat er is, en op de rotonde is dat er..


Het lijkt mij logisch dat de manier waarop gij het rond punt neemt, zijnde tegen het andere verkeer in, vroeg of laat tot een gevaarlijke situatie kan leiden. Net omdat ge bij het oprijden van een rond punt naar links kijkt, aangezien normaal van daar het verkeer komt :-D

Als ge met den auto aan een rond punt komt, en ge moet naar links, dan rijdt ge toch ook niet ff tegen de richting omdat dat korter is en ge minder straten moet kruisen??

Bon, ik kan mij natuurlijk vergissen
en misschien mag dat als fietser wel. Maar mijn gezond verstand zegt toch dat dat nogal gevaarlijk kan zijn, en blijkbaar hebt gij dat nu kunnen ondervinden, gelukkig zonder erg. Ik denk echter wel dat wat ik hierboven heb gezet correct is, als ik wat meer tijd heb zal ik de relevante artikels van de wegcode er eens bij nemen.

Het lijkt mij dus het beste om in het vervolg toch maar rond te rijden, of het nu wettelijk zo moet of niet, het lijkt me toch het veiligst. Zoals ge zegt zijn der al genoeg die er hun hoofd niet helemaal bij hebben op de baan.. Better safe than sorry 8)
Gebruikersavatar
hondahornet
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 12:47
Rijdt met: Thompson Zeus (voor 90% gerenoveerd)

Bericht door hondahornet »

Ik rij al jaren alle dagen 29 km enkel naar het werk met de mtb en kan al een boekje schrijven over de voorvallen die ik wekelijks tegenkom.
Laatst reed ik een 100m achter een racefietser toen die volledig in de remmen moest gaan en onderuit ging op een t-kruispunt langs een weggetje langs het kanaal (een stukje waar auto's toegelaten zijn)
Een autobestuurder reed zonder stoppen het t-punt op.
De gepensioneerde bestuurder stapte uit en in plaats van te vragen of de gevallen persoon zich pijn gedaan heeft zegde die heel simpel " ik had voorrang van rechts zulle", hij had wel niet gezien dat een andere fietser die van links kwam juist ontsnapte aan een botsing.
Waarna de gevallen persoon redelijk uit z'n krammen schoot en tegen hem riep dat hij toch moest weten dat er op dat weggetje dagelijks veel fietsers passeren en zomaar je voorrang nemen het domste is dat je daar kunt doen.

Heb toch de indruk dat de houding (verdraagzaamheid) tegenover fietsers verslechterd is, akkoord er zitten ook cowboy's onder ons maar evenveel onder de autobestuurders!
Gebruikersavatar
Tom_xt
Mountainbiker
Berichten: 779
Lid geworden op: za 30 aug 2008 10:09
Rijdt met: een zwart met witte

Bericht door Tom_xt »

gisteren op de rode loper of iets dergelijks deden bekende vlamingen het theoretisch rijbewijs.
Enkel Tom Waes was geslaagd als ik me niet vergis.

Ik hoop dat het binnenkort ingevoerde europese rijbewijs, dat 15 jaar geldig is, oude mensen (niet meer bewust vd regels) van de baan houdt en eveneens de dagelijkse bestuurders weer op de hoogte houdt van de regels.
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

stijn13 schreef:"Is het volgens het verkeersreglement toegelaten om op het fietspad van het ronde punt in de tegengestelde richting te rijden dan de auto's, wetende dat dit fietspad deel uitmaakt van die rotonde".
[-X
Dat is verboden, maar dit mag allezins niet de bedoeling zijn om iemand doelbewust omver te rijden.
Dit zou bij een mogelijk accident echter in jouw nadeel kunnen uitgesproken worden.

Streets
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

hondahornet schreef: je voorrang nemen het domste is dat je daar kunt doen.
Heb toch de indruk dat de houding (verdraagzaamheid) tegenover fietsers verslechterd is, akkoord er zitten ook cowboy's onder ons maar evenveel onder de autobestuurders!
Voorrang nemen/geven, net daarvoor heet dat zo. als fietser lijkt het mij het domste wat je kan doen, je niet voorrang afdwingen tgo een auto.
Voor hetzelfde geld komen er een aantal fietsers af. die hebben ook voorrang van rechts.
Dus voorrangregels zijn er wel gegelijk om opgevolgd te worden.
Bij een mogelijk ongeluk wordt die fietser in ongelijk gesteld en moet hij opdraaien voor alle mogelijk kosten, als deze geen BA verzekering heeft wordt hij ten persoonlijke tittel aansprakelijk gesteld.

Houding tgo een afgedwongen voorrang van links, ik kan die bestuurder wel verstaan.
het is zo al erg geneof met die fietscowboys.

:wink: Ik kan het weten, ben zelf een halve BXL cowboy :wink:
maar ongelijk is ongelijk

Streets
Gebruikersavatar
hondahornet
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 12:47
Rijdt met: Thompson Zeus (voor 90% gerenoveerd)

Bericht door hondahornet »

Das waar, regels zijn regels en dienen opgevolgd te worden, maar dat neemt niet weg dat je blindelings je voorrang moet nemen op een t-punt waar iedereen in een straal van 10 km weet dat daar dagelijks honderden fietsers passeren.
Een beetje verkeersinzicht zou bij sommige bestuurders niet mis staan.
(dan spreek ik nog niet wat ik als motorrijder soms meemaak, bewust van de weg gereden worden, eens kort remmen juist voor je, enz., maar das voer voor op een ander forum :wink: )
Plaats reactie