Wat mag wel en wat niet?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door De Wreter »

Wat een zever. Glimlach als je de boswachter tegenkomt....Doe een klapke of maak een afspraak voor pot en pint....Ik kom het zo vaak tegen dat 'k een rondje trek en het volgend rondje ligt het vol lekker takken/stammetjes waar je moet overhuppelen. Eens glimlachen en de extra moeilijkheid verwelkomen....

Leven is al zo kort, geniet ervan en integreer die "onnozelheden" van anderen om je leven nog mooier te maken....
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door Serge R »

Als je in een bos komt ben je er te gast en daar dient u zich dan ook naar te gedragen.
Indien iemand u bij hem thuis uitgenodigd begin je toch ook niet onmiddellijk zijn living te decoreren en de meubels te herschikken.
Zazoo
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 aug 2010 18:21
Rijdt met: 2013 Specialized Stumpjumper HT alu comp 29

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door Zazoo »

Misschien even situatie wat verduidelijken? Ik vermoed dus dat je spreekt over wegjes in een bos. Openbaar bos? Privé-bos? Toegankelijkheidsregeling van kracht?

Weet dat er indien niets expliciet aangeduid staat enkel de principiële toegankelijkheid van kracht is. Principiële toegankelijkheid betekent dat boswegen enkel toegankelijk zijn voor voetgangers. Onder bosweg versta je een weg waarop 2 voetgangers naast elkaar kunnen lopen. Een singletrack is dus geen bosweg, dus ook niet toegankelijk, kan enkel en alleen toegankelijk gemaakt worden met een toegankelijkheidsreglement. Zelf nieuwe paden gaan creëren is sowieso een inbreuk op het bosdecreet.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1621
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door Christ D. »

Als je graag technische afdalingen hebt , waarom dan die putten opvullen ?
En is zelf "nieuwe" trackjes maken niet één van de redenen dat er steeds minder toelatingen zijn voor organisaties om één of ander stuk bos te doorkruisen ?

Ieder zijn gedacht.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door eL Tee »

Zazoo schreef:Weet dat er indien niets expliciet aangeduid staat enkel de principiële toegankelijkheid van kracht is. Principiële toegankelijkheid betekent dat boswegen enkel toegankelijk zijn voor voetgangers. Onder bosweg versta je een weg waarop 2 voetgangers naast elkaar kunnen lopen. Een singletrack is dus geen bosweg, dus ook niet toegankelijk, kan enkel en alleen toegankelijk gemaakt worden met een toegankelijkheidsreglement. Zelf nieuwe paden gaan creëren is sowieso een inbreuk op het bosdecreet.
En wat gaat men me aandoen wanneer ik een inbreuk pleeg op het o-zo-grote-boze-bosdecreet? Gaat de champetter me aan mijn oren trekken?
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door kazzz »

Uwe netel afknippen :)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door Reflex »

Dit is precies dezelfde discussie als in mijn vorige sport (Kitesurfen) waarbij er regels zijn opgesteld door de groene mannen en er altijd mensen zijn die deze aan hun laars lappen.

Ik snap dat we geen regeltjes opgelegd willen hebben en graag overal willen surfen of in dit geval fietsen. Ik begrijp dat veel regels van de groenen mannen overdreven zijn. Maar door deze zomaar aan je laars te lappen groeit er enkel een groter gat tussen de groene mensen en de sportbeoefenaars waardoor er meer onbegrip en frustratie van alle 2 de kanten komt. De groene mensen trekken vervolgens altijd aan het langste eind aangezien zij de regels kunnen aanpassen.

Als bestuurslid van de Nederlandse Kitesurfvereniging (zie het als de Wielerbond) heb ik al veel discussies gehad met de groene mensen en heb daarbij gemerkt dat je beter over iets kan praten dan zomaar je eigen zin te doen.

Verpest het met je dwarse gedrag niet voor de andere Mountainbikers zodat we allemaal nog kunnen genieten van onze sport. Praat met de boswachter en probeer uit te leggen waarom je het belangrijk vind om iets aan te passen. Luister vervolgens naar zijn argumenten en probeer tot een compromis te komen.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door eL Tee »

Brrr… Scary!
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door vtteddy »

Is het een bestaand pad in je bos , waar je rijdt? Of is dat pad ontstaan door de bikers zelf?
Wat ik bedoel , staat dat pad op een topo-kaart. Zo niet , moogt ge daar normaal niet rijden.
Kan u groen manneke dan wel begrijpen dat ie daar takken enz. over dat pad legt om te verhinderen dat daar gereden word.Hier in het Zoniënwoud moogt ge ook alleen maar rijden op bestaande paden. Er zijn wandel-fiets-en paardenpaden . En een bloso-route voor mtb.
Suggestie : vragen aan het gemeentebestuur( of bosbeheerders) of ze van u pad geen mtb-route willen maken . En zeg erbij dat je het zelf wel wilt onderhouden . Wie weet lukt het je misschien.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: Wat mag wel en wat niet?

Bericht door vtteddy »

Iets voor u . Net op de site gezien .
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=1&t=120816" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie