'Moderne' geometrie in de praktijk...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
K'evin
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 jul 2021 20:53

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door K'evin »

De Wreter schreef: di 03 aug 2021 07:39 Marathons 100 km ? Tijd om te investeren in een Bikefit !
Mannekes, komaan... dat is helemaal de vraag niet. Ik ben ook geen nieuweling he. Bikefit heb ik al gedaan. Ik weet wat het inhoudt, wat ik nodig heb. Ik vraag me alleen af of nieuwe fietsen effectief langere rn lagere zitposities hebben. Of wordt dit ergens gecompenseerd. Als alle fietsen alleen maar langer en lager worden, dan is je bikefit toch niets meer waard? Je kan wel compenseren met sturen en stuurpennen, maar toch niet tot in het oneindige?
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door rasmazzer »

K'evin schreef: zo 01 aug 2021 16:38 Het hoeft niet per se een XC te zijn. Heb al eens trail fietsen bekeken, maar die zijn over het algemeen nog langer, maar wel hogere stack. Core- en krachtoefeningen doe ik al jaren op bijna dagelijkse basis. Dus daar ligt het niet aan. Volgens mij ligt het vooral in de gewichtsverdeling en positie: te veel gewicht op de polsen is voor mij een no go. Ik ben helemaal niet op zoek naar snelheid of KOM's, rij eerder marathons 100km en meer.

De vraag is eigenlijk gewoon: zijn de moderne fietsen effectief langer, met een meer gestrekte zitpositie tot gevolg, of zie ik wat over het hoofd, wordt de extra lengte van toptube en reach misschien gecompenseerd door de verschillende hoeken van balhoofd en zadelbuis? Iemand ervaring daarmee?
Ja, inderdaad. Meer reach wil niet zeggen uitgestrekte zitpositie. Je kan niet alleen maar naar de reach kijken.

Bijvoorbeeld mijn hardtail heeft een reach van 430mm, geometrie van 2014.
Mijn huidige fully heeft reach van 446mm, Oiz TR van 2020. Ik zit rechter op mijn Oiz. Veel comfortabeler. Ook wel slacker (68 gr tov 71)

Geef mij maar de nieuwe geometrie.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door Mister No Chaïn »

K'evin schreef: di 03 aug 2021 08:00Mannekes, komaan... dat is helemaal de vraag niet. Ik ben ook geen nieuweling he. Bikefit heb ik al gedaan. Ik weet wat het inhoudt, wat ik nodig heb. Ik vraag me alleen af of nieuwe fietsen effectief langere rn lagere zitposities hebben. Of wordt dit ergens gecompenseerd. Als alle fietsen alleen maar langer en lager worden, dan is je bikefit toch niets meer waard? Je kan wel compenseren met sturen en stuurpennen, maar toch niet tot in het oneindige?
Vorige weekend heb ik kunnen testrijden met de nieuwe Scott Spark, balhoofd 67° vs de 70°die ik gewend was. Dat is gewoon een totaal andere fiets als mijn Top Fuel. Uitgestrekt zit je helemaal niet. Standaard zat er in medium een 60mm pen op, ik vermoed dat ik toch een iets langere pen ga monteren als ik de mijne heb. Al blijft het de eerste ritten sowieso uittesten. Nog even geduld :P
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door peter »

Ik vind ook dat de huidige geometrie met stuurhoeken van minder dan 65 en zadelpenhoeken van 76 en meer, samen met de huidige lange reach( een l heeft nu minstens de reach van een xl vroeger en zelfs eerder meer), de 80 cm brede sturen en de steeds langere wielbasis niet deugen voor een fiets die hoofdzakelijk in Be gebruikt wordt(waar vlakke stukken onvermijdelijk zijn). Er is inderdaad veel te veel druk op de armen en de polsen. De langere reach betekent niet altijd een langere zit. (zadel is tov bracket ook naar voor gegaan ). Een breder stuur kon je vroeger makkelijk compenseren met een kortere stuurpen, met de huidige korte stuurpennen gaat dat niet meer. Zeker voor mensen met lange benen en een korte romp. Steeds kortere zadelpenbuizen en langere bovenbuizen maken vinden van een passende fiets die niet aan voortijdige framebreuk zal lijden nog moeilijker dan vroeger voor mensen rond de twee meter. Hoe langer de afstand die je doet en hoe meer draaien en keren hoe meer last je krijgt door die geometrie. De huidige geometrie is vooral op snel afdalen gericht en een beetje op klimmen(steile zithoek voor volledig geveerde fietsen met veel veerweg). Maar in een aantal gevallen zorgt de toenemende wielflop door stuurhoeken van 65 en minder ervoor dat de fiets bergop minder goed in zijn spoor blijft. Een 76 stuurhoek bij 10 cm veerweg achter is ook onzin. Dan zwijgen we nog van de gewichten van de huidige fietsen en de prijzen. Een polyvalent inzetbare stevige xl fiets aan een redelijk prijs met dropper en goede banden woog vroeger tussen de 13 en de 13.5 kg, nu zal dat 15 kg of meer zijn.
Als je recht staat is de lange reach bergaf een plus.Als je zit, zit je veel te ver naar voor, wat lange ritten oncomfortabel maakt. Vroeger had een zadelpen nog setback, nu zeker met droppers niet meer. Maar zelfs in de vlaanders heeft een dropper een groot voordeel. Veel veerweg is voor mij ook geen nadeel, maar de huidige geometrietrend wel. Allez dat is toch mijn gedacht. Ik heb nog met 13cm stuurpennen en 60cm sturen rondgereden, dat was ook niet je dat bergaf. Kortere stuurpen en minder steile stuurhoek compenseren met breder stuur en langere reach, ja voor mij. Maar de huidige reach : niet voor mij; ik zit meer dan ik sta op mijnen velo. In supersteile bergaf moet je met een dropper niet staan. Vroger was de wielbasis op een xl voor grote fietsers eerder aan de korte kant dat geef ik toe, maar nu? Brede velgen en boost naven zorgen ervoor dat er meer lucht in eenzelfde band zit en de band een breder sppor heeft(extra grip en comfort) zit en een iets stijver wiel. 1*12 deugt niet bij lange ritten in de bergen. De schakelsprongen zijn te groot,(zeker voor fietsers die graag veel rpm doen, de ketting lijn op de 51 en de 10 suckt en mechanisch is het onzin. Maar ik rij er noodgedwongen ook mee. Een 2*11 met een iets ander cassette eens dat kan geleverd worden dat zie ik wel zitten.
K'evin
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 jul 2021 20:53

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door K'evin »

Dat is inderdaad hélemaal wat ik bedoel. Ik zit momenteel perfect op mijn huidige fiets, maar met mijn lange benen en korte torso krijg ik deze positie waarschijnlijk nooit meer klaar op een nieuwe fiets... toch niet zonder ergens anders weer toegevingen te moeten doen...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door Dickie »

Voor mij idem, kort lijf en armen en langere benen in verhouding én niet meer zo lenig in de rug.
Het lijkt net of ze de mountainbike-geo 'opschuiven' om plaats te maken voor de gravelbikes. Daar vind je weer de scherpere stuurhoek en kortere zit.
Pipedream
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 sep 2018 15:57

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door Pipedream »

Ik ben zelf voor een tussenweg gegaan en heb een Stanton Sherpa frame besteld. Zit een beetje tussen nieuwe en oude geometrie in. Wat ik zelf wel een interessante (alternatieve) benadering vond qua geometrie en keuze nieuw frame/fiets is RAD (ride area distance). Ik heb de RAD genomen van mijn huidige (oude) 26inch MTB, die ik verder perfect vind fietsen, en heb die als uitgangspunt genomen voor de keuze van een nieuwe fiets. Je kunt dan makkelijk inschatten wat je aan stuurpen/stuur e.d. nodig hebt voor een zelfde RAD. Ondanks een andere geometrie, is je RAD dan toch hetzelfde.


https://www.leelikesbikes.com/rad-bike-setup.html
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door Boebbel »

Inderdaad een mooi en eenvoudig concept. Ik heb er wel al kritiek op gelezen dat het (zoals BMI eigenlijk) iets té eenvoudig is en subtiele verschillen of extreme geo's niet kan vatten.

In ieder geval klopt het bij mij ook op mijn nieuwe fiets. Ik heb hem niet daarop gekozen, het was al moeilijk genoeg om ene te vinden. :-) Ik heb me nog nooit zo goed op de fiets gevoeld.

Het stuur zou volgens hen nog een tweetal cm breder mogen, maar ik vind het wel ok zo.
K'evin
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 jul 2021 20:53

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door K'evin »

Die 'RAD' heb ik hier inderdaad ook nagemeten en klopt als een bus! Ondertussen al een paar nieuwe fietsen kunnen testen, maar blijkbaar kijkt men in de winkels nog altijd raar op als je niet zo plat mogelijk op je fiets wil liggen :-D
Plaats reactie