Tips voor bij de Chinees

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Tips voor bij de Chinees

Bericht door Boebbel »

Ik bedoel natuurlijk niet je plaatselijke "Witte Lotus" of "Lange Muur", maar van welke chinese koopjes ben je tevreden en raad je aan?

Dit zijn mijn tips:
  • Zotte sokjes voor geen geld

    Afbeelding
  • Tubeless plugsetje, klein genoeg - nog niet in het veld getest

    Afbeelding
  • "Garmin" mount

    Afbeelding
  • Handvaten die bijzonder goed lijken op de Ergon GA2 Fat, de plugs zijn superlicht en te vervangen, maar blijven wel zitten.

    Afbeelding
  • Multilens/fotochrome bril in verschillende kleuren, het merk Kapvoe heeft een redelijk goeie naam.

    Afbeelding
Verder wat truitjes van Phtxolue, Weimostar en Sedrick.

Er zijn nog wat andere spullen onderweg, die zet er later wel bij als ze deftig zijn.

Wat kunnen jullie aanraden?
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Tips voor bij de Chinees

Bericht door funkstar »

Wat kunnen jullie aanraden?
Geen namaak kopen, laat staan reclame voor maken.
Lokaal (lees Europees) kopen.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Tips voor bij de Chinees

Bericht door i-Mac »

funkstar schreef: wo 24 nov 2021 08:57
Wat kunnen jullie aanraden?
Geen namaak kopen, laat staan reclame voor maken.
Lokaal (lees Europees) kopen.
Met alle respect, maar in veel, zoniet alle gevallen, ook made in China.

Ik heb jaren broeken gekocht van Castelli. De laatste 3 jaar koop ik mijn broeken alleen nog bij aliexpress. En die zijn kwalitatief gezien op zijn minst even goed. Ik koop behoorlijk wat bij alie, maar ik durf ook toe te geven dat er miskopen tussen zaten. Ik probeer er wel op te letten om geen namaak te kopen. Maar tegenwoordig zijn er zoveel merken bijgekomen, dat het soms niet meer duidelijk is wat echt is, en wat niet. Ik fiets jaarlijks een goeie 12 à 14000 km, dus is een goede koersbroek essentieel.
Merken die bij mij goed scoren op dat vlak, zijn Spexcel, Rion en Ykywbike.

Het voorbije jaar heeft Decathlon me ook aangenaam kunnen verrassen. Hun VanRysel serie is prijs/kwaliteit zeer goed. Maar ook made in China ...
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Tips voor bij de Chinees

Bericht door funkstar »

Waar het gemaakt is, is weinig van tel.

Maar bij lokale aankoop heeft op zijn minst een Europese werknemer het product vast gehad, verpakt, ... en is hij hiervoor correct betaald geweest (leveringsdienst uitgezonderd zo blijkt).
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Tips voor bij de Chinees

Bericht door i-Mac »

Wat voor mij veel belangrijker is, is een goede fietsenmaker. Ondank het feit dat ik best goed aan een fiets kan werken, ga ik met plezier naar mijn fietsenmaker. Een man die ik blind kan vertrouwen.

Wat kledij betreft, ik begrijp je wel hoor. Maar ik weet heel goed hoe de textielsector werkt, en buiten de mensen in de winkels, komen er nog weinig Europese handjes bij kijken. En winkels gaan nog verdwijnen. Het internet shoppen zal daarvoor zorgen. Meer zelfs, dat is al zo. En lokaal kopen zal daar niets meer aan veranderen, wel ingetegendeel. Merken willen alleen winst maken. Zonder winkels is die winst alleen maar groter.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Tips voor bij de Chinees

Bericht door dirkdierickx »

i-Mac schreef: wo 24 nov 2021 09:12 Met alle respect, maar in veel, zoniet alle gevallen, ook made in China.
made in china, maar niet designed/engineered in china. die cheapo producten zijn dan wel weer 'gecopieerd' in china.

je doet ermee wat je wil natuurlijk, ik ga zelf ook niet ontkennen dat ik wel eens iets rechtstreeks uit china laat komen, maar je moet er wel even bij stilstaan of aandacht schenken aan die zaken.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Tips voor bij de Chinees

Bericht door i-Mac »

dirkdierickx schreef: wo 24 nov 2021 15:07
i-Mac schreef: wo 24 nov 2021 09:12 Met alle respect, maar in veel, zoniet alle gevallen, ook made in China.
made in china, maar niet designed/engineered in china. die cheapo producten zijn dan wel weer 'gecopieerd' in china.

je doet ermee wat je wil natuurlijk, ik ga zelf ook niet ontkennen dat ik wel eens iets rechtstreeks uit china laat komen, maar je moet er wel even bij stilstaan of aandacht schenken aan die zaken.
Dat doe ik zeer zeker. En wees maar zeker dat er zeer veel ginder wordt ontworpen door de klassieke merken.

Ik ga ook niet meer akkoord dat alles gekopieerd is. Er zijn intussen ook merken die hun eigen gamma hebben, en die niet moeten onderdoen voor de duurdere merken. Bij die dure merken betaal je trouwens heel veel marketing.

Van mij mag iedereen zijn zuurverdiende centen besteden aan de merken die hij/zij wil. Maar de prijzen die sommige merken tegenwoordig durven te vragen zijn beschamend. Maar goed, ik weet wel dat het bon ton is om met Rapha, Assos en andere merken gezien te worden. Idem voor de dure fietsen.
Frames die ook in het verre Oosten worden gemaakt trouwens.

Er zijn verschuivingen op til die velen gaan doen opkijken. Volvo is de eerste die de toonzalen doet verdwijnen. Wees maar zeker dat anderen gaan volgen. En na de autowereld volgen andere fabrikanten ook hoor. Zelfs fietsmerken verkopen tegenwoordig liever zelf rechtstreeks hun fiets aan de klant. De winkels krijgen bijlange niet meer alle fietsen aangeleverd. In de textiel branche sluiten de grote ketens (H&M, Zara en andere) ook al winkels. De verkoop via het internet boomt als nooit tevoren.


Maar nogmaals, voor veel zaken ga ik langs bij mijn fietsenmaker, ook al kan ik gerust zelf doen. Dat sociale contact is voor mij belangrijk. Hij verkoopt trouwens ook kledij. Maar wat ze niet kwijt geraken is hun probleem. Dus hebben ze maar een heel kleine collectie in de winkel. Hij helpt tegenwoordig ook klanten die een Canyon willen kopen. Of hij adviseert om onderdelen aan te kopen bij bv. Van Eyck en andere grote spelers op de markt. De prijzen die zijn aanbieden, is de prijs waar een doorsnee winkelier moet aankopen. Dan moet hij nog zijn BTW en zijn winst erbij rekenen.

Kleine fietsenmakers gaan zich in de toekomst meer en meer op herstel moeten richten.

Om af te sluiten, niet alles uit China is van goede kwaliteit. Maar dat kan ook gezegd worden van sommige A-merken.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Tips voor bij de Chinees

Bericht door Boebbel »

De topic heeft een andere wending genomen dan ik verwachtte. :-)

Ik ben al verschillende keren een bericht gestart, maar krijg niet meteen alles er in wat ik zou willen.

Het heeft twee kanten, hé. Ik denk dat niemand het erg vindt om meer te betalen voor een meerwaarde - hoe je dat ook definiëert. Hier in huis zijn er enkel Europese fietsen: Belgisch, Frans, Duits - omdat we dat belangrijk vinden én omdat we weten dat we kunnen vertrouwen op een goeie ondersteuning voor en na de aankoop van vakmannen in de buurt.

Langs de andere kant doen merken er alles aan om hun winst te maximaliseren door zo veel mogelijk richting lage loonlanden te sturen. Heel de Ever Given saga heeft het nog eens extra duidelijk gemaakt waar alles gemaakt wordt: tuinmeubelen, kinderboekjes, fietsonderdelen, ... juist ja - China. Op zich is dat ook geen probleem, maar als we dan als consument dezelfde weg proberen volgen, mag het opeens niet meer. Ik heb het hier natuurlijk niet over flagrante namaak zoals die "Garmin" houder of een Ralpha of Lecol truitje.

Zoek je wat standaard spulletjes is de meerwaarde dat deze door een europeaan uit de doos is gehaald als extra stap, terwijl de prijs maal 3 gaat.

Modhoedje: als jullie graag verder praten hierover, splits ik dat stuk af van het oorspronkelijke topic
Plaats reactie