'Moderne' geometrie in de praktijk...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
K'evin
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 jul 2021 20:53

'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door K'evin »

Dag allen,

ik rij met een Cube LTD 2017 en heb deze fiets aangepast met een kortere, hogere stuurpen en een stuur met meer backsweep en een 15-tal mm rise. Zo zit ik hoger en korter op de fiets, in plaats van gestrekt, wat voor mij comfortabeler aanvoelt, vooral tijdens langere ritten. De nieuwe fietsen lijken me allemaal longer, lower en slacker te zijn, volgens de geometrietabellen, wat maakt dat de toptube en reach langer zijn, en de stack lager, dikwijls zelfs als ik een kleinere maat zou nemen.

Ik lees overal dat een langere reach beter is voor het rijden in de 'attack' positie, dus het afdalen en dergelijke, maar ik vind nergens iets terug over de invloed op het zittend fietsen. Aangezien ik in het vlakke deel van ons land woon, spendeer ik vooral tijd ín het zadel en minder rechtstaand fietsend.

Is het dus effectief zo dat je op een moderne mtb meer uitgestrekt gaat zitten, of zie ik hierbij iets over het hoofd? Ik neem aan dat ik toch niet de enige ben die geen race-ambities heeft op de mtb en dus voor comfort kiest?

Alvast bedankt voor jullie bijdragen en fijne rit!!
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door De Wreter »

Natuurlijk moet je niet gestrekter gaan zitten. Je gaat mogelijk wel een maatje kleiner mogen kiezen.
K'evin
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 jul 2021 20:53

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door K'evin »

Ja, inderdaad. Maar zelfs een maat kleiner komt dikwijls langer uit dan de 'oudere' modellen. Nog kleiner gaan zou dan weer op andere vlakken niet goed zijn.
Het lijkt erop dat je als koper niet anders kan dan meegaan met de langere zithouding...?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door Mister No Chaïn »

Is de "moderne" geometrie lang of was de vorige kort? Ik denk vooral dat 2e.

Een Cube LTD is een héél korte fiets, het wil lukken dat ik ooit op enkele LTD's heb gezeten en pas bij een 21" voelde dat een beetje goed aan, en dat voor 1m76. Gewoon absurd. Uiteindelijk toch maar voor een normale maat gegaan (bij Trek) en er een 100m stuurpen op gezet. En nee ik ziet niet extreem sportief, ik heb eerder lange benen als lange armen en ben niet bepaald lenig.
Korte stuurpennen worden overal aangeraden maar dan zie je profs rondrijden met pennen van 110 of 120mm. Uiteraard is zijn profs niet de beste vergelijking maar als je fietsen wil verkopen met 70mm stuurpennen en je uithangborden rijden rond met 110mm, dan scheelt er toch iets?

Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen hoe je op je LTD zit, dat is ondertussen toch quasi een Gazelle stadsfiets qua houding? Als je een steile helling omhoog moet fietsen sla je toch achterover.
K'evin
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 jul 2021 20:53

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door K'evin »

Mijn Cube is 21inch en ik meet 185cm... De fiets is origineel uitgerust met een 90mm stuurpen, -6°. Nu staat er een 60mm stuurpen op, +17° en een stuur met meer backsweep. Ik voel me allerminst als op een stadsfiets en klimmen gaat prima zo.
Ik heb de fiets aangepast omdat ik in de originele afstelling last kreeg van de rug bij langere ritten. Dat is nu voorbij. Maar als ik nieuwe fietsen zie vrees ik zowat dat ik niet meer anders kan dan verder voorover gebogen te gaan zitten.

Hoe de profs rijden, dat is voor mij geen enkele referentie. Ik wil niet knallen, gewoon lekker toeren. De profs met hun 110mm stuurpennen rijden hiermee ook geen dagtochten, denk ik...
giant1982
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 dec 2017 10:20

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door giant1982 »

Het is toch een kwestie van hoe je zelf aanvoelt hoe je het meest comfortabel zit op de bike. Je kan hier pagina's lezen met te zeggen wat voor jou het beste is...
Mijn tip: Probeer en kijk wat voor jou het beste aan voelt
K'evin
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 jul 2021 20:53

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door K'evin »

Uiteraard, maar laat dat nu net het probleem zijn, er zijn nergens fietsen te vinden. Er zal niets anders opzitten dan de zoektocht nog een jaar uit te stellen denk ik... ](*,)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door Mister No Chaïn »

Wat denk je dat er volgend jaar zal gebeuren? Plots kortere frames? Ik denk dat je best naar een ander type fiets kijkt dan een XC.

Ik heb een Trek gehad in 18,5". Als ik die vergelijk met een LTD in 19" is die 18mm langer, als je een Trek in 19,5" pakt kom je zelfs 33mm langer uit. Ik blijf er bij dat een LTD al een extreem korte fiets is.

Om rugpijn op de lossen zijn er ook andere manieren dan je stuur hoger en korter te zetten. Sinds enkele jaren doe ik af en toe wat core stability, je hoeft je daar niks speciaal bij voor te stellen, af en toe eens 15 minuten wat oefeningen. Zelfs met die minimale tijdsbesteding voel je veel effect, verbazend veel effect. Bij mtb komt heel veel kracht uit de onderrug, als ik dat niet doe heb ik ook weleens last van mijn onderrug.
K'evin
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 28 jul 2021 20:53

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door K'evin »

Het hoeft niet per se een XC te zijn. Heb al eens trail fietsen bekeken, maar die zijn over het algemeen nog langer, maar wel hogere stack. Core- en krachtoefeningen doe ik al jaren op bijna dagelijkse basis. Dus daar ligt het niet aan. Volgens mij ligt het vooral in de gewichtsverdeling en positie: te veel gewicht op de polsen is voor mij een no go. Ik ben helemaal niet op zoek naar snelheid of KOM's, rij eerder marathons 100km en meer.

De vraag is eigenlijk gewoon: zijn de moderne fietsen effectief langer, met een meer gestrekte zitpositie tot gevolg, of zie ik wat over het hoofd, wordt de extra lengte van toptube en reach misschien gecompenseerd door de verschillende hoeken van balhoofd en zadelbuis? Iemand ervaring daarmee?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: 'Moderne' geometrie in de praktijk...

Bericht door De Wreter »

Marathons 100 km ? Tijd om te investeren in een Bikefit !
Plaats reactie