Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door jurgen stich »

Ik ben nog wat aan het rondneuzen welke mtb ik mij als nieuwe ga aanschaffen.
Op mijn werk gaan ze waarschijnlijk met fietsleasing via cyclis .
Voor mij dus zeer interesant en een plaatselijke winkel die er mee werkt rade mij de trek supercaliber aan.
Deze zou de voordelen van een fully en een hardtail combineren.
Wat zijn jullie ervaringen of meningen of van andere merken die met die suspension (topbuis suspension) werken (vb:canyon,enz)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door spaghetti_2 »

Wat zijn jullie ervaringen of meningen of van andere merken die met die suspension (topbuis suspension) werken (vb:canyon,enz)
Het concept van de Supercaliber is uniek. Het is niet omdat bv bij de Canyon Lux de demper ook ter hoogte van de bovenbuis geplaatst is, dat dit eenzelfde systeem is. De Supercaliber biedt 60 mm veerweg (i.p.v. 100 mm bij de andere) en door de integratie van de demper in de bovenbuis, worden er verschillende lagerpunten in het frame geëlimineerd. Ondanks dat het ongetwijfeld een aantal voordelen van zowel een fully als een hardtail combineert, wilt dit niet per se zeggen dat het een polyvalente fiets is. De fiets (en zijn geometrie) is zeer wedstrijd-gericht en dus geschikt voor een eerder beperkte groep elite renners. Hiermee wil ik niet zeggen dat een recreatieve fietser er geen plezier aan kan beleven, maar wel dat het niet per se de beste keuze is voor een hobby renner. Er zijn ongetwijfeld polyvalentere fietsen, maar veel hangt er vanaf wat je met de fiets wilt doen uiteraard.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door jurgen stich »

Tja dit is steed weer de vraag waar ik tegen aan bots.
Voor wat gebruik je hem ?
Momenteel het gewone werk:plaatselijke bloso tracks (zuterdaal,genk,borgloon,tongeren,enz in Limburg )maar ook al eens de plaatselijke mijnterrils.
Wel zou ik ook graag in de toekomst eens af en toe de Ardennen bezoeken.
Dus wat kies je daar best voor ?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door Mister No Chaïn »

Het blijft altijd een persoonlijke keuze. De Supercaliber is Trek hun pure XC machine terwijl de Top Fuel meer marathon/trail is geworden. Zo kan je op de Top Fuel max een 34t zetten, voor de snelle mannen kan dat al een obstakel zijn. Zoals Spaghetti zegt is de Supercaliber meer een fiets voor wie snelheid op 1 zet.

De eerste Supercalibers worden de komende weken pas uitgeleverd, op mtbr is er een topic over. Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen.
Ik rijd zelf met een Top Fuel en daar ben ik er heel tevreden van. Waar ze met het 2020 model naartoe gaan (meer vering, meer trail, meer gewicht) is niet echt de richting die ik op wil gaan. Ik zou dus eerder naar de Supercaliber kijken, of naar een ander merk.

Ik was net eens gaan kijken welke fietsen je bij Sven Nys kan gaan testen en ze hebben daar enkel nog elektrische mtb's #-o
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door Jumping Jack »

https://www.vojomag.nl/testprimeur-met- ... arderwijk/

De supercaliber is een race-machine pur sang, als dat is wat je zoekt...
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door jurgen stich »

Bedankt voor de info.
Inderdaad ik hou van snelheid.
Ik heb ook een koersfiets en rij bij een wielertoeristen club en merk op de lange ritten dat ik last heb van mijn nek dus wie weet kan ik eens proberen of ik met zo een supercaliber mee kan met hen zonder last van de nek te krijgen ?
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door rasmazzer »

jurgen stich schreef:Bedankt voor de info.
Inderdaad ik hou van snelheid.
Ik heb ook een koersfiets en rij bij een wielertoeristen club en merk op de lange ritten dat ik last heb van mijn nek dus wie weet kan ik eens proberen of ik met zo een supercaliber mee kan met hen zonder last van de nek te krijgen ?
Nekpijn ga je niet oplossen met de Supercaliber, in tegendeel. Deze heeft een racy geometrie wat voor velen minder comfortabel aanvoelt. Je kan beter kijken naar bikes met meer 'slack' geometrie. Veel comfortabeler voor lange ritten. Ik rij zelf nu met een 120mm/120mm veerweg, iets minder racy geometrie (head angle 68,5) en ondertussen al toeren van 100km+ mee gereden en da's echt groot verschil met mijn vorige hardtail van Specialized.

Je spreekt hier boven over koersfiets. Dat is wel een totaal andere zithouding... Volgens mij ook een veel belangrijkere en moeilijkere af te stellen geometrie. Fitting is daar veel belangrijker dan bijvoorbeeld bij mountainbike. Daar wissel je meer van positie door het klimmen/dalen, rechtstaan etc.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door jurgen stich »

rasmazzer schreef:
jurgen stich schreef:Bedankt voor de info.
Inderdaad ik hou van snelheid.
Ik heb ook een koersfiets en rij bij een wielertoeristen club en merk op de lange ritten dat ik last heb van mijn nek dus wie weet kan ik eens proberen of ik met zo een supercaliber mee kan met hen zonder last van de nek te krijgen ?
Nekpijn ga je niet oplossen met de Supercaliber, in tegendeel. Deze heeft een racy geometrie wat voor velen minder comfortabel aanvoelt. Je kan beter kijken naar bikes met meer 'slack' geometrie. Veel comfortabeler voor lange ritten. Ik rij zelf nu met een 120mm/120mm veerweg, iets minder racy geometrie (head angle 68,5) en ondertussen al toeren van 100km+ mee gereden en da's echt groot verschil met mijn vorige hardtail van Specialized.

Je spreekt hier boven over koersfiets. Dat is wel een totaal andere zithouding... Volgens mij ook een veel belangrijkere en moeilijkere af te stellen geometrie. Fitting is daar veel belangrijker dan bijvoorbeeld bij mountainbike. Daar wissel je meer van positie door het klimmen/dalen, rechtstaan etc.
Die slack geonetrie komt er dus op neer dat je rechter zit ?
Die klachten in nek en soms rug heb ik ook enkel als ik met de koers grote (+100km) , intensieve ritten rij
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door rasmazzer »

jurgen stich schreef:
rasmazzer schreef:
jurgen stich schreef:Bedankt voor de info.
Inderdaad ik hou van snelheid.
Ik heb ook een koersfiets en rij bij een wielertoeristen club en merk op de lange ritten dat ik last heb van mijn nek dus wie weet kan ik eens proberen of ik met zo een supercaliber mee kan met hen zonder last van de nek te krijgen ?
Nekpijn ga je niet oplossen met de Supercaliber, in tegendeel. Deze heeft een racy geometrie wat voor velen minder comfortabel aanvoelt. Je kan beter kijken naar bikes met meer 'slack' geometrie. Veel comfortabeler voor lange ritten. Ik rij zelf nu met een 120mm/120mm veerweg, iets minder racy geometrie (head angle 68,5) en ondertussen al toeren van 100km+ mee gereden en da's echt groot verschil met mijn vorige hardtail van Specialized.

Je spreekt hier boven over koersfiets. Dat is wel een totaal andere zithouding... Volgens mij ook een veel belangrijkere en moeilijkere af te stellen geometrie. Fitting is daar veel belangrijker dan bijvoorbeeld bij mountainbike. Daar wissel je meer van positie door het klimmen/dalen, rechtstaan etc.
Die slack geonetrie komt er dus op neer dat je rechter zit ?
Die klachten in nek en soms rug heb ik ook enkel als ik met de koers grote (+100km) , intensieve ritten rij
Denk dat er nog wel meer mensen dat voelen als ze +3 à 4u op eender welke fiets zitten. Als je dat niet wekelijks doet, is het misschien niet zo abnormaal.

Slack is misschien inderdaad iets rechtere positie. De head Angle hoek is dan lager. Vergelijk maar eens geometrie van Scott Spark en Spark RC, Trek Supercaliber en Topfuel...
Maar fietsen testen is nog altijd het best om aan te voelen welke best bij je past. Gewoon niet blindelings voor de lichte racy modellen gaan. 110mm/120mm veerweg, dropper post, allemaal dingen die meer en meer terug te vinden zijn op de XC modellen van deze tijd.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Welk type mtb :supercaliber/standaart xc

Bericht door jurgen stich »

Oke .
Ik ga zeker eerst testrijden vooraleer ik ga kiezen
Plaats reactie